صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نرخ مطالعه درایران نسبت به دیگر کشورها مطلوب نیست
نرخ مطالعه درایران نسبت به دیگر کشورها مطلوب نیست

نرخ مطالعه درایران نسبت به دیگر کشورها مطلوب نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نرخ مطالعه در ایران نسبت به دیگر کشورها، مطلوب نیست، گفت: با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد فرهنگ کتابخوانی با استفاده از مشوق‌های مادی و معنوی، در بین اقشارمختلف به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ترویج شود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری برگزار شد، این مطالب را بیان کرد و همچنین، گزارشی از وضعیت کتاب و صنعت نشر و چاپ در کشور ارائه داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گزارش‌هایی هم از برنامه‌های در حال اجرا در زمینه ترویج کتابخوانی در قالب برنامه‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جام برنامه با من بخوان، باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و جشنواره‌های کتاب‌خوانی رضوی ارائه داد.
پس ازسخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کتاب و فرهنگ کتابخوانی درکشور، این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه راهکارهای گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و رفع مشکلات و چالش‌های گوناگون در صنعت چاپ و نشر کتاب بحث و گفت‌وگو کردند.
همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد، وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، نهادهای مردمی و سمن‌های تخصصی و ناشران و پدید آورندگان آثار ادبی؛ طرح‌ها و برنامه‌های خود را در راستای ترویج، تبلیغ و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور ارایه کرده و پرتلاش‌تر در این عرصه گام بردارند.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت پیگیری و به سرانجام رساندن لایحه مالکیت معنوی در راستای جلوگیری از سرقت‌های ادبی، تصمیم گرفت که دبیرخانه این شورا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چالش‌ها و موانع موجود را در زمینه فرهنگ کتابخوانی جمع‌بندی و روش‌های عملیاتی گسترش فرهنگ کتابخوانی را بررسی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه کند.
همچنین دراین جلسه پیشنهاد شد تا گزارش‌هایی برای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای ذی‌ربط تهیه و ارائه شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران است که مجری قوانین نظام آن در حوزهٔ فرهنگ، هنر و رسانه می‌باشد.
طبق قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد اهداف چون رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب،اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق، تتبع و ابتکار در جامعه رواج فرهنگ و هنر اسلامی،آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف بخصوص مسلمانان و مستضعفان جهان و فراهم آمدن زمینه‌های وحدت میان مسلمین تاسیس شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر سکانداری این وزارتخانه متولی فرهنگ، هنر و رسانه ، از اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می رود که با صدور حکم جداگانه ای برای حضور درجلسات این شورا انتخاب می شود.
از طرفی نیز شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران به شمار می رود که ریاست این شورا نیز برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طبق قانون تمکین از دستورها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی قابلیت ایده‌پردازی، ایجاد برنامه‌هایی جهت تنظیم و یکسان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سازمان‌های مرتبط ، گسترش و پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی و دولتی در زمنیه ارتقای فرهنگ عمومی کشور، بازبینی و نگرش آثار فرهنگی در زمینهٔ سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور عدم مغایرت با سیاست فرهنگی کشور از وظایف این شورا به حساب می آید.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان سکاندارحوزه های فرهنگ، هنرورسانه از طرفی شورای فرهنگ عمومی کشور و عضو حقوقی شورای انقلاب فرهنگی هرچند وقت بنا به ضرورت و نیاز گزارشی از حوزه های مختلف وزارتخانه تحت نظر خود برای اخذ تصمیمات لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می کند.

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.