صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / شایعه آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی، شاخص بورس را بالا برد
شایعه آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی، شاخص بورس را بالا برد

شایعه آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی، شاخص بورس را بالا برد

شاخص بورس امروز (شنبه) تحت تاثیر شایعه مربوط به آزاد شدن فروش ارز صادراتی پتروشیمی ها در بازار ثانویه، با سه هزار و 77 واحد رشد، رکوردی جدید را به ثبت رساند و در جایگاه 111 هزار و 877 واحدی قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز، انتشار شایعه آزاد شدن شرکت های پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین برای فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه ارز، سبب جهشی بزرگ در معاملات امروز بازار بورس شد و صف های طولانی خرید سهام این شرکت ها شکل گرفت.
برخی رسانه ها امروز ادعا کرده بودند که پتروشیمی‌ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی دربازار ثانویه رفع تعهد ارزی خواهند کرد.
به ادعای این رسانه ها، دولت دیگر مکلف نخواهد بود که دلار دولتی را به بخش تولید بدهد و تنها برای واردات کالاهای اساسی و دارو، دلار موسوم به ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می‌شود.
هر چند این ادعا تکذیب شد و احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: «تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در این باره نشده است»، اما تاثیر روانی این شایعه بر کل ساعات معاملات حکمفرما بود.
البته پیگیری ایرنا از بانک مرکزی نیز نشان داد، چنین طرحی در شورای پول و اعتبار مطرح شده، اما تصمیم گیری نهایی آن با دولت است.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و پارس (پتروشیمی پارس) با رشد خود، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته و آن را بالا کشیدند.

** رشد دسته جمعی شاخص ها
در معاملات امروز ۲ میلیارد و ۲۹۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال در ۸۳ هزار و ۸۲۵ نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۹۰۲ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۶۷ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۴۷ واحد رشد کرد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نیز سه هزار و ۳۱ واحد بالا رفت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۲ هزار و ۲۳۹ واحد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۶ هزار و ۲۶۲ واحد بالا رفت.

**شیمیایی ها؛ صدرنشین معاملات بورس
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۲۰۱ میلیون سهم به ارزش ۹۴۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش ۷۰۹ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش ۴۲۴ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه چند رشته ای صنعتی با داد و ستدی به ارزش ۳۱۹ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۶۷ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رکورد شکنی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۴۲ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۲۷۵ واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۳۱۶ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از یک هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و میدکو بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.
اقتصام**۲۰۲۲**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است

به گزارش کسب و کار نیوز ، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.