صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تداوم لرزه‌ها در تازه‌آباد استان کرمانشاه/کرمان و هرمزگان روی خط زلزله
تداوم لرزه‌ها در تازه‌آباد استان کرمانشاه/کرمان و هرمزگان روی خط زلزله

بررسی زلزله‌های هفته گذشته

تداوم لرزه‌ها در تازه‌آباد استان کرمانشاه/کرمان و هرمزگان روی خط زلزله

زلزله ۵.۹ در تازه‌آیاد استان کرمانشاه، ۴.۷ در رویدر استان هرمزگان و ۵.۸ در سیرچ استان کرمان از مهمترین زلزله‌های هفته گذشته بوده است ولی در تازه آباد بیش از ۱۴۰ زلزله بعد از زلزله ۵.۹ به ثبت رسید که بزرگترین آن با بزرگای ۴.۵ گزارش شد.

روستاهای ویران شده زلزله کرمانشاه در دومین روز

به گزارش کسب و کار نیوز، هنوز خاطره زلزله ۷.۳ ازگله استان کرمانشاه از خاطره‌ها پاک نشده است. زلزله‌ای که دامنه آن به تهران رسید و در اکثر استان‌های کشور احساس شد ضمن آنکه موجب از دست رفتن بیش از ۴۰۰ تن از هموطنان شد. بار دیگر زلزله‌ای با بزرگای ۵.۰ در تازه آباد این استان رخ داد که به گفته محققان حوزه زلزله شناسی این زلزله، پس‌لرزه‌های زلزله ازگله کرمانشاه است که در روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته رخ داده است.

این زلزله اما منفک از زلزله ازگله در حدود ۵۰ کیلومتر به سمت جنوب شرق حرکت کرده و حوالی گسل “زاگرس مرتفع” قرار گرفته است، در واقع تفکیکی بین این زلزله و زلزله ازگله دیده می‌شود.

در زلزله تازه‌آباد کرمانشاه در حوالی ثلاث باباجانی کرمانشاه، طبق اخبار منتشره بیش از ۶۰ واحد ساختمانی شهری تخریب شدند. در مورد تخریب ساختمان‌های روستایی نیز به دلیل پراکندگی واحدهای روستایی از یکدیگر و فرصتی برای آواربرداری اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود و هنوز اطلاع دقیقی در مورد تخریب مناطق روستایی به صورت رسمی گزارش نشده است.

توزیع زلزله‌های بعد از زلزله ۵.۹ 

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است: 

شنبه ۳۰ تیر

در گوریه استان خوزستان زلزله ۲٫۸، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲٫۹، سرباز استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲٫۸ و خشت استان فارس زلزله ۲٫۷ رخ داد.

در جعفریه استان قم زلزله ۳ ریشتر رخ داد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۹ کیلومتری جعفریه، ۲۹ کیلومتری قم و ۳۶ کیلومتری جمکران این استان بوده است.

سیه چشم استان آذربایجان غربی زلزله ۴.۲ به ثبت رسید که عمق آن در ۱۲ کیلومتری و کانون این زمین لرزه در ۱۷ کیلومتری سیه چشمه، ۳۵ کیلومتری زرآباد و ۳۷ کیلومتری آواجیق این استان گزارش شد. در این منطقه همچنین زلزله ۲٫۸ رخ داد.

درز استان فارس با زلزله ۳ ریشتری لرزید. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۳۵ کیلومتری درز، ۳۶ کیلومتری دوبرجی و ۴۴ کیلومتری مزایجان استان فارس بوده است.

 یکشنبه ۳۱ تیر

در ورزقان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲٫۶ به ثبت رسید.

رویدر استان هرمزگان در ساعت ۹ صبح روز ۳۱ تیر بعد از یک زلزله با بزرگای ۴.۷ در عمق ۲۲ کیلومتر، زلزله ۵.۷ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زلزله در ۴۸ کیلومتری رویدر استان  هرمزگان، ۵۳ کیلومتری درز و ۵۷ کیلومتری مزایجان استان فارس بوده است. زلزله‌های ۴ در عمق ۱۵ کیلومتری و ۳٫۴ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است. زلزله ۴ ریشتر در عمق ۲۲ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در ساعت ۱۴ و ۳۷ دقیقه روز ۳۱ زلزله مهم دیگری با بزرگاری ۵.۹ در تازه آباد استان کرمانشاه رخ داد. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۳ کیلومتری تازه آباد، ۲۸ کیلومتری جوانرود و ۳۶ کیلومتری باینگان این  استان بوده است.

دیگر زلزله‌های منطقه تازه آباد به این شرح است:

ردیف بزرگای زلزله عمق زلزله به کیلومتری
۱ ۲٫۸  ۱۰
۲ ۳٫۹ ۸
۳ ۲٫۹ ۵
۴ ۳ ۱۰
۵ ۲٫۷ ۱۱
۶ ۲٫۵ ۱۰
۷ ۳٫۴ ۸
۸ ۲٫۶ یک
۹ ۳٫۴ ۸
۱۰ ۳٫۲ ۸
۱۱ ۲٫۹ ۸
۱۲ ۲٫۵ ۸
۱۳ ۲٫۸ ۱۰
۱۴ ۳ ۸
۱۵ ۳٫۴ ۸
۱۶ ۲٫۵ ۱۰
۱۷ ۲٫۷ ۵
۱۸ ۲٫۸ ۸
۱۹ ۲٫۵ ۵
۲۰ ۲٫۵ ۱۰
۲۱ ۳٫۵ ۸
۲۲ ۲٫۵ ۱۰
۲۳ ۲٫۵ ۵
۲۴ ۳٫۴ ۸
۲۶ ۲٫۸ ۱۰
۲۷ ۲٫۶ ۱۰
۲۸ ۲٫۸ ۸
۲۹ ۲٫۷ ۱۰
۳۰ ۳٫۲ ۷
۳۱ ۲٫۷ ۷
۳۲ ۴.۲ ۸
۳۳ ۲٫۶ ۱۱
۳۴ ۲٫۵ ۱۰
۳۵ ۲٫۶ ۱۱
۳۶ ۲٫۸ ۱۰
۳۷ ۲٫۵ ۷
۳۸ ۲٫۸ ۱۰
۳۹ ۲٫۵ ۹
۴۰ ۲٫۸ ۱۰
۴۱ ۲٫۵ ۱۰
۴۲ ۳٫۲ ۸
۴۳ ۲٫۵ ۷
۴۴ ۳٫۸ ۸

در فاریاب استان کرمان با زلزله ۳٫۲ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۳۳ کیلومتری فاریاب، ۳۸ کیلومتری کهنوج و ۴۱ کیلومتری عنبرآباد این استان بوده است.

دوشنبه اول مرداد

در روز دوشنبه نیز ادامه پس‌لرزه‌های زلزله ۴.۷ رویدر استان هرمزگان ادامه داشت که این پس‌لرزه‌ها به این شرح است:

ردیف بزرگا عمق زلزله به کیلومتر
۱ ۳٫۲ ۱۰
۲ ۲٫۷ ۱۰
۳ ۴.۹ ۱۹
۴ ۳٫۸ ۱۹
۵ ۳٫۳ ۱۱
۶ ۳٫۱ ۱۰
۷ ۳٫۶ ۱۰

علاوه بر آن در روز اول مرداد پس‌لرزه‌های دیگری از زلزله ۵.۹ تازه آباد استان کرمانشاه ادامه داشت که به این شرح است:

ردیف بزرگا عمق زلزله به کیلومتر
۱ ۲٫۶ ۸
۲ ۲٫۹ ۸
۳ ۳٫۳ ۸
۴ ۲٫۷ ۷
۵ ۳٫۳ ۵
۶ ۲٫۸ ۱۰
۷ ۲٫۶ ۸
۸ ۲٫۷ ۸
۹ ۲٫۵ ۷
۱۰ ۲٫۷ ۱۰
۱۱ ۴.۵ ۷
۱۲ ۳٫۵ ۱۰
۱۳ ۳٫۱ ۱۰
۱۴ ۳٫۲ ۱۰
۱۵ ۲٫۷ ۸
۱۶ ۲٫۸ ۹
۱۷ ۲٫۷ ۹
۱۸ ۲٫۸ ۱۰
۱۹ ۲٫۵ ۱۱
۲۰ ۲٫۱ ۱۳
۲۱ ۲٫۹ ۱۸
۲۲ ۲٫۸ ۱۱
۲۳ ۳٫۳ ۸
۲۴ ۳٫۱ ۱۱
۲۵ ۳٫۱  ۱۰
۲۶ ۲٫۹ ۷
۲۷ ۲٫۶ ۱۰
۲۸  ۲٫۵ ۱۰
۲۹ ۲٫۵ ۱۰
۳۰ ۲٫۵ ۱۰

در گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله ۲٫۸ در عمق ۱۰ کیلومتری و باینگان این استان زلزله ۲٫۶ رخ داد.

در سیرچ استان کرمان با زلزله ۵.۸ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۹ کیلومتری سیرچ، ۲۱ کیلومتری شهداد و ۲۹ کیلومتری اندوهجرد استان کرمان گزارش شد. از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه به این شرح است:

ردیف بزرگای زلزله عمق زلزله به کیلومتر
۱ ۲٫۶ ۵
۲ ۳٫۴ ۱۰
۳ ۳ ۵
۴ ۲٫۵ ۱۰
۵ ۲٫۷ ۸
۶ ۲٫۸ ۹
۷ ۲٫۷ ۶
۸ ۲٫۶ ۵
۹ ۲٫۸ ۱۰
۱۰ ۳ ۱۰

در شوقان استان خراسان شمالی زلزله ۲٫۸، هجدک استان کرمان دو زلزله‌ ۲٫۸، گزنک استان مازندران زلزله ۲٫۶ و انبارالوم استان گلستان زلزله ۲٫۸ ریشتر به ثبت رسید.

زرآباد استان آذربایجان غربی با زلزله ۳٫۴ ریشتری لرزید. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۵ کیلومتری زرآباد، ۲۷ کیلومتری قطور و ۳۷ کیلومتری خوی این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۲ مرداد

کیاسر استان مازندران با زلزله ۳٫۵ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۴ کیلومتری کیاسر و ۴۱ کیلومتری پل سفید استان مازندران و ۴۱ کیلومتری شهمیرزاد استان سمنان بوده است.

ادامه زلزله‌های ۵.۹ تازه آباد استان کرمانشاه در روز ۲ مرداد به این شرح است:

ردیف بزرگای زلزله عمق زلزله به کیلومتر
۱ ۳٫۵ ۱۰
۲ ۲٫۷ ۱۰
۳ ۲٫۵  ۸
۴ ۲٫۵ ۱۰
۵ ۲٫۵ ۸
۶ ۲٫۹ ۱۰
۷ ۲٫۵ ۱۰
۸ ۲٫۹ ۸
۹ ۳٫۵ ۸
۱۰ ۲٫۸ ۸
۱۱ ۲٫۶ ۱۵
۱۲ ۲٫۵ ۱۰
۱۳ ۲٫۸ ۱۸
۱۴ ۲٫۸ ۱۰
۱۵ ۲٫۶ ۱۲
۱۶ ۳٫۳ ۸
۱۷ ۲٫۹ ۸
۱۸ ۴.۴ ۹
۱۹ ۲٫۵  ۱۳
۲۰ ۲٫۵ ۱۰
۲۱ ۲٫۸ ۸
۲۲ ۳٫۶ ۸
۲۳ ۲٫۷ ۸
۲۴ ۳٫۵ ۸
۲۵ ۳٫۱ ۸

در قصرشیرین این استان زلزله ۳٫۲ ریشتر رخ داد که عمق آن در ۱۱ کیلومتری بوده است. در این منطقه زلزله ۲٫۸ رخ داد. در جوانرود این استان نیز زلزله ۲٫۷ ریشتر گزارش شد.

در سمنان استان سمنان زلزله ۲٫۸، مزایجان استان فارس زلزله ۲٫۹، سیرچ استان کرمان زلزله ۲٫۷ در عمق ۷ کیلومتری و گرگان استان گلستان زلزله ۲٫۷ رخ داد.

در شوقان استان خراسان شمالی زلزله ۳٫۴ به ثبت رسید که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۸ کیلومتری شوقان، ۱۹ کیلومتری سنخواست و ۳۹ کیلومتری قاضی این استان بوده است.

چهارشنبه ۳ مرداد

در ازگله استان کرمانشاه زلزله‌ای با بزرگای ۴.۵ رخ داد که عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۰ کیلومتری ازگله، ۳۲ کیلومتری تازه آباد و ۳۳ کیلومتری قصر شیرین این استان بوده است. سومار این استان زلزله ۲٫۸ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و زلزله‌های تازه آباد این استان به این شرح است: 

ردیف بزرگای زلزله عمق زلزله به کیلومتر
۱ ۲٫۵ ۷
۲ ۴.۲ ۱۰
۳ ۲٫۷ ۱۰
۴ ۲٫۵ ۱۶
۵ ۲٫۷ ۱۱
۶ ۲٫۸ ۹
۷ ۲٫۷ ۸
۸ ۲٫۶ ۸
۹ ۲٫۸ ۱۲
۱۰ ۲٫۵ ۱۰

در رویدر استان هرمزگان زلزله ۳٫۲ در عمق ۵ گزارش شد.

در اهرم استان بوشهر زلزله ۲٫۶، دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲٫۹ رخ داد.

گلباف استان کرمان با زلزله ۳ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری و کانون آن در ۱۰ کیلومتری گلباف، ۳۰ کیلومتری سیرچ و ۳۰ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

در سفید سنگ استان خراسان رضوی زلزله ۳٫۲ رخ داد که عمق آن در ۱۳ کیلومتری و کانون آن در ۲۸ کیلومتری سفید سنگ، ۴۰ کیلومتری نصراباد و ۴۳ کیلومتری قلندرآباد این استان بوده است.

پنج شنبه ۴ مرداد

در قصر شیرین استان کرمانشاه نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳٫۹ به ثبت رسید که عمق آن در ۳٫۹ بوده است. زلزله‌های در تازه آباد این استان به این شرح است:

ردیف بزرگای زلزله عمق زلزله
۱ ۲٫۶   ۱۰
۲ ۲٫۸  ۹
۳ ۳  ۱۰
۴ ۲٫۸ ۱۱
۵ ۲٫۷  ۱۰
۶ ۳ ۱۰
۷ ۲٫۵ ۱۰
۸ ۲٫۶ ۸
۹ ۲٫۹ ۱۲
۱۰ ۲٫۸ ۸
۱۱ ۲٫۶ ۸

در تنگ ارم استان بوشهر زلزله ۲٫۶ رخ داد.

سنخواست استان خراسان شمالی با زلزله ۳٫۳ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در۱۶ کیلومتری سنخواست، ۱۸ کیلومتری شوقان و ۳۹ کیلومتری قاضی استان خراسان شمالی بوده است.

فاریاب استان کرمان با زلزله ۳٫۳ ریشتری لرزید. عمق این زلزله در ۳٫۸ کیلومتری و کانون آن در ۲۶ کیلومتری فاریاب، ۵۸ کیلومتری عنبرآباد و ۵۸ کیلومتری کهنوج این استان بوده است.

جمعه ۵ مرداد

در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله‌های متعددی به ثبت رسید که به شرح ذیل است:

ردیف بزرگای زلزله عمق زلزله
۱ ۳٫۱ ۸
۲ ۲٫۸ ۸
۳ ۲٫۷ ۱۱
۴ ۲٫۸ ۸
۵ ۳٫۶ ۱۰

در ازگله این استان زلزله ۲٫۶ به ثبت رسید.

در سیرچ استان کرمان زلزله ۲٫۷ و در هجدک این استان زلزله ۲٫۷ رخ داد.

میرجاوه استان سیستان و بلوچستان با زلزله ۳ لرزید. عمق این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری و کانون آن در ۱۵ کیلومتری میرجاوه، ۷۵ کیلومتری نوک آباد و ۷۷ کیلومتری خاش بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.