صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ضرورت ترمیم زیر ساخت جهاد دانشگاهی/آسیب به چابکی جهاد در صورت عدم کاهش نیروهای انسانی
ضرورت ترمیم زیر ساخت جهاد دانشگاهی/آسیب به چابکی جهاد در صورت عدم کاهش نیروهای انسانی

/ ۳۸ سال با جهاد دانشگاهی/

ضرورت ترمیم زیر ساخت جهاد دانشگاهی/آسیب به چابکی جهاد در صورت عدم کاهش نیروهای انسانی

رییس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، توسعه کمی بدنه جهاد دانشگاهی را یکی از موانع چابکی این نهاد دانست و گفت‌: جهاد دانشگاهی نیاز دارد با کاهش نیروهای انسانی با طرح‌های عادلانه و حرفه‌ای خود را چابک ‌تر کند.

دکتر سعیدیان

بهمن سعیدیان راد، در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر ضرورت ترمیم زیر ساخت‌های جهاد دانشگاهی از جمله فضای فیزیکی و منابع انسانی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی عمدتا به نیروهای کمی نیازی ندارد ، زیرا این سازمان به فصلی از دوران سازمانی‌اش رسیده است که باید عمدتا نیروهای کیفی را جذب کند.

وی ادامه‌ داد: منابع انسانی و فضاهای فیزیکی ما باید ترمیم شود. همچنین در حوزه‌هایی مانند آی تی نیز باید مجهز شویم، زیرا در این حوزه آموزش‌های لازم را نداریم و به تجهیزاتی بیش از آن چه که در حال‌ حاضر وجود دارد، نیاز داریم.

رییس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی در ادامه‌ با بیان این که جهاد دانشگاهی به کاهش نیروهای انسانی با طرح های عادلانه و حرفه‌ای نیاز دارد، خاطر نشان کرد: باید نیروهای جهاد دانشگاهی را به لحاظ کمی به وضعیت قابل قبولی برسانیم تا جهاد دانشگاهی چابک‌تر شود.

عدم تناسب ساختار جهاد دانشگاهی با منابع مالی

وی دانشگاهی یکی دیگر از مشکلات جهاد دانشگاهی را عدم تناسب ساختار و تشکیلات جهاد با استقلال مالی آن عنوان کرد و ادامه‌ داد: ما از نظر ساختار و تشکیلات دولتی هستیم، اما از نظر مالی و عملیاتی بخش خصوصی محسوب می‌شویم. بخش خصوصی استاندارهای خاص خودش را دارد که با ساختار و تشکیلات دولتی در تضاد قرار می‌گیرد.

سعیدیان در ادامه‌ افزود: ما نمی توانیم ساختار دولتی داشته باشیم، اما درآمدهایمان را مانند بخش خصوصی تامین کنیم. بخش‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها از دولت بودجه دریافت می‌کنند، اما ما با این که ساختار دولتی داریم باید درآمدهایمان را مانند بخش خصوصی به دست بیاوریم که مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد.

 حقوق کم، مانع از جذب نیروهای کیفی می‌شود

رییس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی کمبود حقوق و دستمزد نیروها را از دیگر مشکلات جهاد دانشگاهی عنوان کرد و یادآور شد: کمبود حقوق مانع از جذب نیروهای انسانی کیفی می‌شود و این مساله باید حتما حل شود، زیرا تا زمانی که این مشکل وجود دارد نیروهای کیفی جذب نمی‌شوند.

وی ادامه‌ داد: ما به حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی بیش از آن چیزی که در حال‌ حاضر وجود دارد نیاز داریم، بودجه‌های زیر بنایی آموزشی و پژوهشی ما کم است.

 شدت رقابت، سهم ما را از بازار کم کرده است

سعیدیان با اشاره به شدت رقابت در بازار، اظهار کرد: بازار رقابتی بسیار شدیدی در هر زمینه‌ای از جمله آموزش، پژوهش و فرهنگ وجود دارد و این باعث می‌شود که سهم ما از بازار علی‌رغم تلاش هایی که می‌کنیم کم شود.

وی در خصوص حوزه هایی که جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌هایش می‌تواند در آنها فعالیت کند، خاطر نشان کرد: خشکسالی، مسائل زیست محیطی، تحریم‌ها، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و اشتغال و  حمل و نقل از نقاط بحران‌خیزی است که می‌تواند کشور را دچار چالش کند و به نظر می‌رسد که جهاد دانشگاهی در این زمینه‌ها با حمایت بیشتر دولت و حکومت می‌تواند فعالیت کند.

 حذف آموزش‌های علمی ـ‌ کاربردی، زمینه ساز مشکلات مالی است

رییس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به این که یکی از مشکلات واحد جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی تحمیل عواملی است که خارج از کنترل سازمانی این نهاد است، اظهار کرد: در حوزه واحد جهاد علامه، رشته‌هایی مثل حقوق و حسابداری در سطح آموزش‌های علمی ـ کاربردی از جهاد گرفته شده است.

وی ادامه‌ داد: یکی از منابع درآمدی جهاد دانشگاهی آموزش‌های علمی ـ کاربردی است. البته ما به اینها فقط به عنوان منابع درآمدی نگاه نمی‌کنیم، زیرا مسئولیت و رسالت جهاد دانشگاهی کمک به اشتغال، آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی است، اما در کنار اینها آموزش‌های علمی ـ کاربردی برای ما درآمدهای مالی هم دارد. وقتی این آموزش‌ها حذف می‌شود هم درآمدهای مالی ما کم می‌شود و هم با توجه به این که مرکز علمی ـ کاربردی ما در منطقه صفا دشت استان تهران که نسبتا در منطقه محرومی قرار گرفته است فضای کار و خدمت از ما گرفته می‌شود. این مسائل از مواردی است که خارج از کنترل سازمان به ما تحمیل می‌شود و ما را دچار مشکل می‌کند.

 برگزاری همایش “فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی” در سال جاری

رییس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی در خصوص فعالیت‌های این واحد جهاد دانشگاهی، گفت‌: با توجه به این که حوزه اصلی فعالیت واحد جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی، علوم انسانی است ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی ، فضای مجازی و اشتغال مشغول فعالیت هستیم و در سال جاری نیز می‌خواهیم همایشی را با همکاری واحد جهاد دانشگاهی و استادان دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان “فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی” در این دانشگاه برگزار کنیم.

وی ادامه‌ داد: با توجه به این که در دنیا هیچ کشوری فضای مجازی را بی محابا رها نکرده است، ما فرصت‌ها و تهدیدها فضای مجازی را بررسی خواهیم کرد و درباره طرح های پیشنهادی مان نیز با اساتیدی با دانشگاه علامه صحبت کرده‌ایم و  ترم آتی آن را انجام خواهیم داد.

راه‌های مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا بررسی می‌شود

سعیدیان یکی دیگر از طرح‌های این واحد جهاد دانشگاهی را بررسی راه‌های مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران عنوان کرد و یادآور شد: ما در حد و اندازه خودمان برای مقابله با اثرات تحریم در چارچوب علوم انسانی مانند بیکاری، اشتغال، اقتصاد، مردم شناسی و جامعه شناسی فعالیت می‌کنیم.

 تدوین طرح نامه‌ای برای اشتغال زایی در حوزه علوم انسانی

وی در ادامه‌ صحبت‌های خود درباره طرح بررسی زمینه‌های اشتغالزایی در حوزه علوم انسانی، گفت‌: برای این موضوع مشغول تهیه طرح نامه ای در این زمینه  هستیم ، زیرا در حوزه‌های علوم تجربی و فنی سطح اشتغال بالاتر است و در حوزه علوم انسانی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و ما در حال‌ بررسی این هستیم که در حوزه علوم انسانی چطور می‌توان اشتغال‌زایی کرد.

 ارائه طرح‌نامه‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام

رییس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی با اشاره به این که این واحد جهاد دانشگاهی در حال‌ تمرکز و فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، خاطر نشان کرد: تاکنون چندین پروپوزال در حوزه آسیب‌های اجتماعی نوشته‌ایم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت کشور و سایر ارگان‌ها ارائه کرده‌ایم و در حال‌ حاضر نیز چندین پروپوزال دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی به خصوص اعتیاد در دست نوشتن داریم.  

سعیدیان در پایان صحبت‌های خود برگزاری مناظرات دانشجویی در سطح کشوری را یکی از فعالیت‌های مهم این واحد جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت‌: سال گذشته علاوه بر فعالیت‌هایی که در حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت و بلند مدت انجام دادیم، در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، مناظرات کشوری دانشجویی را با حضور شخصیت‌هایی همچون دکتر طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و دکتر سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه با کیفیت مطلوب و قابل قبول برگزار کردیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.