فرشید یزدانی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه معتقدم دولت برای تفکیک وزارت رفاه از کار دیر عمل کرده است اظهار کرد: انتظار داشتیم این تفکیک زودتر از اینها انجام شود، اما با یک تاخیر سه چهار ساله در حال انجام است هرچند گام خوبی است.
وی افزود: از این لحاظ که جنس حوزه اشتغال و رفاه متفاوتاند و این ادغام از ابتدا خطا بود و باعث شد حوزهها و نهادهای فعال اجتماعی دچار مشکل شوند شکی نیست و بخشی از مشکلات کنونی حوزههای اجتماعی نیز به همین مسئله باز میگردد و امیدواریم با تمرکز بر این تفکیک، در حوزه سیاستگذاری اجتماعی شاهد تحولات مثبتی باشیم.
یزدانی درباره علت ادغام وزارت رفاه در وزارت تعاون و کار در سال ۱۳۹۰ گفت: وزارت رفاه سال ۸۳ تشکیل شده بود و در آن زمان نوپا بود تازه راهاندازی شده بود و میخواست به نتایجی برسد اما به دولت نهم خورد. رویکردها در دولت نهم به شدت متفاوت بود و برخی نگاهها باعث شد که این وزارتخانه به حاشیه برود؛ در نهایت فرایند خوبی طی نشد و در نهایت به ادغام رسید.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه اکنون مسئله مهم آن است که وزارت رفاه اگر تشکیل شود میتواند به عنوان متولی سیاستگذاری اجتماعی نقش اساسی در حل تعارضات و آسیبهای اجتماعی ایفا کند گفت: این پتانسیل در چارچوب قانون و ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی وجود دارد. هرچند فارغ از وجود قوانین، عملکرد نیز مهم است. ممکن است وزیری روی کار بیاید که به لحاظ مدیریتی مثل سه چهار سال گذشته کار کند، شاید هم بهتر باشد که بعدا باید درباره آن صحبت کرد. به هر صورت این تفکیک اکنون ضرورت دارد.
وی درباره عملکرد مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه رفاه نیز عنوان کرد: در هفت سال اخیر چند موضوع به شدت مورد غفلت قرار گرفت و تمرکز به روی داراییهای صندوق و صندوقهایی که دارایی دارند قرار گرفت و به سمت توزیع رانت برای پوشش ضعفهای وزارتخانه رفت.
یزدانی اولویتهایی که باید پس از تشکیل وزارت رفاه مدنظر قرار بگیرد را نیز بیان کرد و گفت: ابتدا باید به لحاظ ساختاری فرایندها شفاف شوند. فرایند و ساختار فساد آمیز موجود باید اصلاح شود. در حوزه عملکردی باید بحث صندوقهای بازنشستگی در اولویت قرار بگیرد زیرا اکنون به واسطه مسائل مختلفی از جمله عملکرد وزارتخانه دچار بحرانهای جدی هستند. از تامین اجتماعی گرفته تا صندوق بازنشستگی کشوری دچار مشکلات عدیدهاند و باید برای حل آنها تمرکز و تدبیر کرد.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین باید در حوزه سیاستگذاری اجتماعی به نابرابریها توجه کرد. نابرابری در حال حاضر به شدت افزایش یافته و یک گفتمان غیر اجتماعی در عرصه سیاست گذاری حاکم شده است. تولید گفتمان سیاست گذاری اجتماعی به خصوص در شرایط بحرانی در کشور که با آن درگیر هستیم ضرورت دارد و مهمترین اقدام در صورت تشکیل این وزارتخانه تولید گفتمان سیاست گذاری اجتماعی است که تنها از طریق اطلاع رسانی اتفاق نمیافتد بلکه باید از طریق سیاستگذاریهای اجتماعی حاصل شود.
وی با بیان اینکه در قانون رفاه آمده این وزارتخانه باید بتواند اتفاقات و سیاست گذاریهای مختلف را رصد و پیش بینی کند که چه اثر منفی یا مثبتی بر جامعه و تولید و افزایش نابرابری میگذارد عنوان کرد: به عنوان مثال اگر سیاست ارزی طراحی کنیم باید بررسی کنیم توزیع ارز نابرابری را افزایش میدهد یا کاهش و پیامد آن چیست؟ وزارت تعاون در این چند سال به این موضوع ورود نکرده است.
یزدانی در پاسخ به اینکه نگرانیهایی از سوی برخی افراد برای تفکیک وزارت رفاه مبنی بر تحتالشعاع قرار گرفتن سازمان تامین اجتماعی وجود دارد گفت: اتفاقا ظلمی که اکنون به تامین اجتماعی میرود قابل تصور نیست و اگر وزارت رفاه تشکیل شود بهتر میتواند از تامین اجتماعی دفاع کند. شاید افرادی که در این زمینه دغدغه دارند از رانتهای فسادآمیز بهره میبرند.
انتهای پیام