صفحه اصلی / اقتصادی / ۸۵ درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای است
۸۵ درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای است

وزیر صنعت معدن و تجارت

۸۵ درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۵ درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و ۱۵ درصد کالاهای مصرفی و نهایی می باشد که با ۷ یا ۸ درصد فاصله میزان واردات مطابق سال گذشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری شبستان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در جلسه شورای اداری تربت حیدریه اظهارکرد: در شرایط ویژه و خاصی قرار گرفتیم اما این به منزله بحران نیست، لذا حجم کل واردات و صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به پارسال افزایش داشته و این بیانگر آینده روشن اقتصادی برای کشور است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال بیش از ۳ برابر سال قبل تقاضای ثبت سفارش داریم، افزود: عمده این میزان تقاضا به ارزش ۴۴ میلیارد دلار در قالب محصولات واسطه ای و سرمایه ای است که در داخل کشور رونق ایجاد می کند.

شریعتمداری تصریح کرد: در همه دنیا تلاش می شود تا با ارتقای پول ملی روند صادرات و فعالیت های اقتصادی کشورشان را افزایش دهند اما در ایران و بخاطر اتفاقات اخیر ارزش پول ملی کاهش یافته و باعث بروز نوسانات اخیر شده است.

شریعتمداری با اشاره به برخی آمار مبادلات تجاری، افزود: ۸۵ درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و ۱۵ درصد کالاهای مصرفی و نهایی است که با ۷ یا ۸ درصد فاصله میزان واردات مطابق سال گذشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا از صادرات برخی محصولات اقتصادی که از مزایای یارانه ای دولت بهره می برند جلو گیری کنیم تا این محصولات بعنوان سرمایه ملی از کشور خارج نشوند.

وی بیان کرد: برای کنترل فشارها واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالا را به کشور برای حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام کردیم، علیرغم اینکه قانون مجلس بر این قرار بود که دولت نمیتواند جلوی ورود کالاها را بگیرد مگر اینکه تعرفه آنها را افزایش دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مجلس شورای اسلامی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را برای کمک های فنی و تخصصی به صنایع در بودجه ۹۷ پیش بینی کرده که در شش ماه دوم برای توسعه واحدهای صنعتی واگذار می شود.

شریعتمداری، استان خراسان رضوی را دارای پتانسیل های فراوان برای سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد سرمایه گذاری در این استان توسط بخش خصوصی انجام می شود و این ویژگی باعث شده تا با حمایت از بخش خصوصی از ابن ظرفیت ها استفاده بهینه شود.

وی با بیان افزایش بیش از ۲۰ درصدی صادرات کشور در ماه های ابتدایی سال، تصریح کرد: به عنوان نمونه در ۳ ماهه اول امسال ۵۵ درصد میزان صادرات زعفران کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است همچنین ۴۴ میلیارد دلار تقاضای ورود محصولات مختلف در سیستم ثبت سفارش وجود دارد.

شریعتمداری با اشاره به برخی آمارهای مقایسه ای کشور،یادآور شد: ظرفیت ۱۲۰ میلیون تنی فولاد کشور در سال ۱۳۹۲ و اول روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ۲۰۵ میلیون تن در حال حاضر رسیده است و در کمتر از ۵ سال نزدیک به ۸۰ میلیون تن ظرفیت فولاد کشور افزایش یافته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تربت حیدریه را مرکزی دانست که باید به آن افتخار کرد و گفت: این خطه در ابریشم، زعفران و کشاورزی توانمندی های خوبی دارد و در حوزه صنعت نیز قدم های خوبی در حال برداشتن است.

همچنین مطالعه کنید:

عقد قرارداد کار ۶۹ هزار نفر/معافیت بیمه‌ای بیش از ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی

به گزارش کسب و کار نیوز ، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.