صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پویش «هدف نیستند» برای حمایت از کارکنان خدمات درمانی در جنگ
پویش «هدف نیستند» برای حمایت از کارکنان خدمات درمانی در جنگ

پویش «هدف نیستند» برای حمایت از کارکنان خدمات درمانی در جنگ

در دو سال اخیر تنها در ۱۷ کشور بیش از ۱۲۰۰ مورد حادثه خشونت­‌بار علیه امکانات و پرسنل درمانی به ثبت رسیده است.

هدف قرار گرفتن پرسنل درمانی

در سال ۱۳۹۵، قطعنامه ۲۲۸۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد، درباره ضرورت عدم حمله به خدمات درمانی، با حمایت گسترده‌ای تصویب شد. تصویب این قطعنامه با حمایت گسترده جامعه جهانی نشانه باور به ضرورت دسترسی امن همه مردم به خدمات درمانی است. اما متأسفانه، از زمان تصویب این قطعنامه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، یعنی ۲ سال قبل، هر هفته حداقل یک حادثه­ خشونت­‌آمیز علیه تاسیسات یا پرسنل درمانی در سراسر جهان اتفاق افتاده است.

برای مثال، از سال ۲۰۱۶، کمیتۀ بین­‌المللی صلیب سرخ فقط در ۱۷ کشور بیش از ۱۲۰۰ سانحۀ خشونت­‌آمیز را بر علیه تأسیسات و کارکنان درمانی به ثبت رسانده است.

حمله به امکانات و پرسنل درمانی موجب تأسف است. چنین حملاتی علاوه بر اینکه به افرادی که نیازمند مراقبت درمانی هستند و یا آن را تأمین می­کنند آسیب می­‌رساند، موجب آسیب به دسترسی سایرین به این خدمات می‌شود.

بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه، حاملین سلاح می‌باید از حمله به غیرنظامیان یا زیرساخت­های غیرنظامی شامل امکانات، کارکنان و وسائل نقلیه خدمات درمانی اجتناب کنند.

حقوق بین‌المللی بشردوستانه حمله به تاسیسات و پرسنل درمانی و نیز وسایل حمل و نقل ایشان را که در حال انجام وظایف درمانی خود هستند به شدت منع می‌کند.

خشونت، چه در عمل و چه در شکل تهدید علیه کارکنان درمانی باید به عنوان یکی از جدی ترین دغدغه‌های بشردوستانه حال حاضر قلمداد شود.

امنیت مجروحان و بیماران، و ایمنی پرسنل و وسائل نقلیه درمانی در هر شرایطی می‌بایست مورد احترام قرار گیرد و احترام به نشان‌های حمایتی همانند صلیب سرخ و هلال احمر، که برای شناساندن واحدهای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید در هر شرایطی مورد توجه قرار داشته باشد.

به منظور آگاهی بخشی از ضرورت عدم حمله به کارکنان، تاسیسات و وسائل نقلیه درمانی، پویش رسانه‌ای “هدف نیستند” آغاز شده است. این پویش با تاکید بر اینکه کارکنان، تاسیسات و وسائل نقلیه درمانی نباید مورد حمله قرار بگیرند، از عواقب گسترده و شدید اعمال غیرقانونی و اغلب خشنی که مانع ارایه خدمات درمانی می‌شود سخن می‌گوید. آسیب رساندن یا خراب کردن تجهیزات و خودروهای درمانی، و زخمی کردن یا به قتل رساندن کارکنان خدمات درمانی یا بیماران از محورهای تمرکز این پویش رسانه‌ای است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.