صفحه اصلی / سرخط خبرها / ترامپ اهل ریسک‌هایی از جنس جنگ نیست
ترامپ اهل ریسک‌هایی از جنس جنگ نیست

کرباسچی

ترامپ اهل ریسک‌هایی از جنس جنگ نیست

غلامحسین کرباسچی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است: در سیاست خارجی مهم‌ترین موضوعی که باید در نظر داشت منافع ملی، امنیت کشور و تامین منافع و رفاه مردم است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از آخرین خبر ، تمامی کشور‌ها به این موضوعات توجه ویژه‌ای دارند و ایران هم از این موضوع استثنا نیست زیرا رییس‌جمهور و تیم دیپلماسی کشورمان همواره بر حفظ این نکات تاکید و توجه ویژه‌ای داشته‌اند. این روز‌ها درگیری لفظی روسای جمهور ایران و امریکا جدی‌تر از گذشته شده است به همین دلیل برخی راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل ارایه کرده‌اند. برخی معتقدند ایران برای تحت فشار قرار دادن دولت ترامپ باید با مخالفین او در امریکا وارد مذاکره شود و برخی نیز اعتقاد دارند که راه‌حل برون رفت از وضعیت فعلی ترمیم اتحاد داخلی است. به اعتقاد من این یک موضوع تخصصی در حوزه سیاست خارجی است و اظهارنظر فعالین سیاسی رنگ و بوی احساسی و شعاری دارد. اصل مساله آن است که مردم بیش از هر موضوعی به منافع ملی، رفاه و آسایش فکر می‌کنند حال آنکه دولتمردان چگونه قصد تامین این نیاز‌ها در شرایط فعلی را دارند، تامل و فکر بیشتری را طلب می‌کند. واقعیت‌هایی که امروز در سیاست وجود دارد انکارناپذیر است و در کنار این واقعیات مصالح و رفاه مردم نیز غیرقابل انکار است. در شرایط فعلی صرف‌نظر از بحث‌های استراتژیک اصلی‌ترین وظیفه دولت ایجاد برنامه و راهبرد برای تامین آسایش مردم است.

فضای ایجاد شده در دیپلماسی میان ایران و امریکا یک چانه‌زنی رایج در دنیا است اما در این چانه‌زنی‌های سیاسی باید مراقب بود که اتفاقات کوتاه‌مدت آن افکار عمومی را مضطرب و مشوش نکرده و امنیت خاطر مردم برهم نخورد. برخی متصور هستند این چانه‌زنی‌ها منجر به بروز جنگ می‌شود اما من مطمئنم نه در امریکا چنین ظرفیتی وجود دارد و نه در منطقه؛ همچنین ترامپ اهل ریسک‌هایی از این دست نیست. باید توجه داشت که شرایط بین‌المللی به گونه‌ای نیست که اتفاق خشنی مانند جنگ رخ دهد؛ ایران نیز به دنبال چنین موضوعی نیست. مجموعه تجربیات داخلی و خارجی ایران نشان می‌دهد که ما هیچگاه علاقه برای حرکت به سمت درگیری و برخورد نظامی نداشته و نداریم. امریکا نیز این ظرفیت را نه در دولت خود و نه در وضعیت سیاست خارجی خود ندارد. ترامپ به اندازه کافی در داخل امریکا تحت فشار است و مجموع این دلایل نشان می‌دهد که وقوع جنگ میان ایران و امریکا دور از ذهن به نظر می‌رسد. صحبت‌هایی که در چند روز اخیر میان رییس‌جمهور ایران و امریکا رد و بدل شده زور‌آزمایی دیپلماتیک است اما باید دقت داشت که دامن زدن به این موضوعات نباید منجر به نگرانی و اضطراب روانی برای مردم شود که عواقب سیاسی و اجتماعی بدی به همراه دارد. تجویز نسخه در شرایط فعلی برای دولت مصلحت نیست زیرا این مهم منجر به افزایش فشار به دولت می‌شود اما دولت با یک تدبیر مناسب باید منافع ملی، رفاه و آسایش مردم در شرایط بد اقتصادی را تامین کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.