صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / تجارت سیاه برخی اپلیکیشن های نیازمندی های آنلاین پر کاربر

حمید فرضی، كارشناس تجارت الكترونیک:

تجارت سیاه برخی اپلیکیشن های نیازمندی های آنلاین پر کاربر

شاید کمتر کسی از تجارت مشترک بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی، موسسات مالی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی با رحیم ایروانی و ریچارد مک دونالد آمریکایی مطلع باشد که از قضا پرسود‌ترین فعالیت این بنگاه‌های بزرگ محسوب می‌شود.
پرده اول: سال ۱۹۴۰ میلادی، کالیفرنیا؛ ریچارد مک دونالد تجارتی را بنا نهاد که پشت پرده‌ای بسیار خوشمزه‌تر از برگر‌های تنوری و سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده‌اش داشت.
پرده دوم: سال ۱۳۳۶ شمسی، تهران؛ رحیم ایروانی کسب‌وکاری راه انداخت که برقی بسیار بیشتر از میلیون‌ها جفت کفش واکس‌خورده ملی داشت.
پرده سوم: زمان حال، ایران؛ اکثر بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی، موسسات مالی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازیگرانی دیگر همگی مشغول تجارتی مشترک و نجومی هستند که معمولا از اعلام عمومی آن خودداری می‌کنند.
و اما وجه مشترک تمامی این بنگاه‌های بزرگ: بازار املاک
راهکار بسیار ساده است؛ تعداد قابل توجهی ملک تجاری، اداری و مسکونی در منطقه‌ای کمترتوسعه‌یافته توسط این بنگاه‌های اقتصادی، معمولا با پوشش و بدون برجسته کردن نام و برند طرف اصلی قرارداد خریداری می‌شود؛ بعد از آن تعدادی ملک تجاری با برند بنگاه مذکور با عناوین (شعبه بانک، مرکز خدمات VIP مخابراتی، شعبه فروشگاه و…) با قیمتی بسیار بالاتر از عرف منطقه اجاره یا خریداری می‌شود و تمام. با همین فرمول ساده، ارزش تمام املاک خریداری‌شده قبلی بنگاه چندین برابر افزایش پیدا کرد. سودی چند صد برابر بیشتر از فعالیت عملیاتی و آشکار. فعالیتی که مرتبا به پدیده رکود تورمی بازار مسکن و به تبع آن قفل شدن نقدینگی و مشکلات اقتصادی عمومی ختم می‌شود.
اما حالا به این صحنه بازیگری جدید وارد شده است:
از ماه‌ها پیش پدیده‌ای نوظهور در اپلیکیشن‌های آگهی آنلاین که شاید بتوان از آنها با عنوان پرکاربرترین اپلیکیشن‌های ایران نام برد نظر کارشناسان را به خود جلب کرد و آن چیزی نبود جز آگهی‌های تقلبی مسکن و خودرو. من نیز به‌شخصه وقتی برای نخستین بار با یک آگهی غیرحقیقی خودرو مواجه شدم به خیال خودم یک مردم‌آزاری آمد. مردم‌آزاری که باعث می‌شد شما برای دیدن خودرو سر قرار بروید و پس از تماس‌های مکرر با آگهی‌دهنده جواب‌های یکسانی همچون «یک کاری پیش اومد، منتظر بمونید ۱۰ دقیقه دیگه میام»، «ترافیک شد الان میان»، «دیدمتون الان دور می‌زنم برمیگردم» و… دریافت کنید و پس از یک ساعت با اعصابی آسیاب‌شده محل را ترک کنید. هیچ نشانه مشکوکی هم از غیرحقیقی بودن آگهی دیده نمی‌شد؛ اما تکرار ۵ باره این اتفاق در بازه زمانی یک هفته تلنگری بود از سازمان‌یافتگی این آگهی‌ها که گزارش تخلف آنها هم ظاهرا به جایی نمی‌رسید. کمی بعد همین اتفاق چند مرتبه برای یکی از دوستان من افتاد، اما این‌بار در حوزه مسکن؛ علامت سوال منشأ و دلیل این پدیده مدتی با من همراه بود و احتمال می‌دادم تیم‌هایی درصدد ایجاد اختلال در روند کار پلتفرم‌های آنلاین یا بی‌اعتماد کردن کاربران آنها هستند، تا اینکه در صحبت با یکی
از متخصصان فنی عضو تیم یکی از این پلتفرم‌ها حقیقتی سیاه آشکار شد؛ مدت‌ها بود تیم‌هایی جهت بازی با قیمت‌ها در بازار به صورت متمرکز توسط همین پلتفرم‌ها استخدام و اقدام به نشر آگهی‌های غیرواقعی با متن، عکس و مبالغی می‌کردند که به صورت سازمان‌یافته ابلاغ می‌شد. اینجاست که دلیل سرمایه‌گذاری‌های نجومی داخلی و خارجی روی این پلتفرم‌ها که به وضوح مدل درآمد عملیاتی قابل توجهی ندارند، آشکار می‌شود: مفهوم عینی ترکیب BIG DATA و رسانه فراگیر در مدیریت بازارها، بی‌توجه به تبعات اجتماعی آن و له شدن توده‌های کم‌درآمد. ابعاد بیشتری از این پدیده را در قسمت‌های بعدی این مقاله بررسی خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.