صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بهینه‌سازی مصرف انرژی با دستاورد محققان پژوهشکده برق/ امکان تعمیم پروژه VFD در صنایع مختلف
بهینه‌سازی مصرف انرژی با دستاورد محققان پژوهشکده برق/ امکان تعمیم  پروژه VFD در صنایع مختلف

/۳۸ سال با جهاد دانشگاهی/

بهینه‌سازی مصرف انرژی با دستاورد محققان پژوهشکده برق/ امکان تعمیم پروژه VFD در صنایع مختلف

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی پروژه VFD را یکی از دستاوردهای مهم این پژوهشکده دانست که با توجه به مشکلات انرژی در کشور می‌تواند تاثیر زیادی در ذخیره و بهینه‌سازی مصرف انرژی داشته باشد.

بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی

مهندس حمید آب‌روشن در آستانه سی‌ و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره ظرفیت‌های این پژوهشکده برای کمک به مشکلات تامین برق کشور اظهار کرد: به لحاظ فنی VFD یا درایو فرکانس متغیر، مهم‌ترین دستاورد این پژوهشکده در خصوص ذخیره انرژی است.

وی ادامه داد: این پروژه در سطح کلان روی بحث انرژی کار می‌کند و به معنی درایوهایی است که کنترل دور موتورهای قدرت بالا و ولتاژ متوسط را انجام می‌دهند. این پروژه شش ماه قبل در صنعت نفت طی یک قرارداد پژوهشی در قدرت ۱.۵ مگاوات در ولتاژ ۶.۶ کیلو ولت که ولتاژ متوسط محسوب می‌شود، با مسئولیت یکی از گروه‌های پژوهشی این پژوهشکده عملیاتی شد.

رئیس پژوهشکده جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اگر امکان سرمایه‌گذاری این پروژه در صنایع مختلف فراهم شود، نقش زیادی در ذخیره‌سازی انرژی خواهد داشت، افزود: ذخیره انرژی حوزه وسیعی دارد که بخشی از آن مربوط به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و بخشی مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی به وسیله تجهیزات با تکنولوژی بالا است، که مثال بارز فنی آن VFD است.

آب‌روشن با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی دو وجه اجتماعی و فنی دارد، یادآور شد: ما در پژوهشکده بحث فنی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و ماموریتی در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف نداریم.

وی در خصوص علت مشکلات فعلی صنعت برق کشور گفت: ظرفیت تولید برق کشور به شکل‌های مختلفی تامین می‌شود، از جمله انرژی‌های فسیلی که پایه اصلی تامین انرژی کشور است، نیروگاه‌های آبی و همچنین شکل‌های مختلفی از منابع انرژی تجدیدپذیر که میزان کمی از انرژی کشور از آن‌ها تامین می‌شود.

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی ادامه داد: هر سال به صورت طبیعی وزارت نیرو بر اساس مدل‌های مختلف مصرف برای سال بعد میزان افزایش مصرف برق را پیش‌بینی می‌کند تا بتواند امکان افزایش تولید برق لازم را فراهم کند، اما در فصل تابستان همیشه یک پیک وجود دارد که بالاترین میزان مصرف در آن اتفاق میفتد که معمولا زمان آن نیز ظهرها و یا عصرها است.

آب‌روشن افزود: معمولا برای مصرف در این زمان‌ها تعرفه‌هایی نیز تعیین می‌کنند تا مصرف کاهش پیدا کند، الان رشد مصرف برق در پیک با حداکثر میزان برقی که تولید می‌شود فاصله دارد و این فاصله وضعیت را به شرایط بحرانی نزدیک می‌کند. ضمن آنکه به نظر می‌رسد سیاست‌هایی برای محدودیت‌ میزان عبور آب برای استفاده توربین‌ها تعیین شده که امسال این موضوع را تشدید کرده است.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق به صورت فردی در سطح خانوارها و مصارف خانگی گفت: صرفه‌جویی در این سطوح می‌تواند به رفع این مشکلات کمک بزرگی کند.

لزوم سیاست‌گذاری دولت، جهت تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تولید میزان انرژی‌ای که در برنامه پنجم توسعه کشور از طریق منابع تجدیدپذیر در نظر گرفته شده محقق نشده است، تصریح کرد: سیاست‌های دولت در این مورد خیلی مهم است.

آب روشن ادامه داد: چندسال پیش دولت و مجلس تصویب کردند برقی که از صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود با نرخ ترجیحی خریداری شود. همچنین ابلاغیه‌هایی را به مجموعه‌های دولتی دادند که مقداری از مصرفشان را در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد چنین سیاست‌هایی که تصویب می‌شوند به لحاظ اعتبار واجرایی شدن ماندگاری زیادی ندارند، خاطرنشان کرد: این مصوبه‌ها در کوتاه مدت دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند به همین خاطر سرمایه‌گذاری که می‌خواهد روی انرژی‌های تجدید پذیر باهدف کسب سود سرمایه‌گذاری کند تحت تاثیر قرار می‌گیرد و سرعت و رشدی که در این گونه سرمایه‌گذاری‌ها باید وجود داشته باشد اتفاق نمی‌افتد.

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در کشور ما استفاده از انرژی خورشیدی پتانسیل بالایی دارد، گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها به سرمایه‌گذاری در کشور نیاز دارد که باید بسترش به لحاظ همه ابعاد از جمله تکنولوژی، سیاسی و … فراهم شود.

آب روشن درباره وضعیت بودجه این پژوهشکده، توضیح داد: ما در پژوهشکده چون از اول محور کارهایمان پروژه‌های کارفرمایی بود، از گذشته خیلی به دنبال بودجه و مسائل این چنینی نبودیم، ولی زمانی که برای بعضی از طرح‌هایمان مانند واگن ریلی به استفاده از تسهیلات معاونت علمی و فناوری متوسل شدیم، متوجه شدیم که اگر ردیف بودجه داشتیم می‌توانستیم سرعت رشد پژوهشکده را مانند پژوهشگاه رویان بسیار بیشتر کنیم و بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه امسال ردیف بودجه این پژوهشکده ۳۹۰ میلیون تومان بوده است، یادآور شد: این رقم به اندازه ۱۰ درصد هزینه‌های پژوهشکده هم نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه بدون وجود ردیف بودجه قابل توجه، پژوهشکده باید ریسک استفاده از تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یا ریسک قراردادهای کارفرمایی را قبول کند، افزود: در پروژه‌های کارفرمایی، عملیاتی کردن مستقیم محصول پژوهشی پشتوانه خیلی قوی‌ای را می‌طلبد.

آب‌روشن با بیان اینکه یکی از مشکلات پژوهشکده در بحث بودجه، سرمایه‌گذاری‌هایی است که باید برای بعضی از پروژه‌هایش که به آن‌ها ملی گفته می‌شود، انجام دهد، یادآور شد: طرح سیستم رانش که پژوهشکده در دست دارد به اصطلاح یک طرح ملی است و طرح‌های ملی به بودجه‌ها و حمایت‌های خاص خودش نیاز دارد تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم برای بحث نیروی انسانی و تجهیزاتی آن را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پژوهشکده سرفصل پروژه VFD را می‌تواند در حوزه‌های صنعتی مختلفی از جمله فولاد و پتروشیمی باز کند، گفت: اگر بخواهیم نمونه‌هایی بسازیم وآن‌ها را در اختیار صنایع قرار دهیم به چندین میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

تغییر مدیریت‌ها، فرصت‌های بازار را از بین می‌برد

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی ادامه داد: واقعا امکان این سرمایه‌گذاری را نداریم زیرا صنعت نیز دچار مشکلاتی است و به راحتی در این عرصه‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

آب‌روشن یکی دیگر از مشکلات پژوهشی را تغییر مدیریت‌ها و ناهماهنگی‌های ناشی از آن عنوان کرد و گفت: تغییر مدیریت‌ها و ناهماهنگی‌های ناشی از آن ممکن است  فرصت‌های بازار را از بین ببرد.

وی درباره اینکه چه مقدار از بودجه این پژوهشکده از محل درآمدهای خودش تامین می‌شود، اظهار کرد: ما با توجه به تعداد اعضای هیئت‌علمی و پژوهشگرانمان و هزینه‌های بالای تامین قطعات و تجهیزات، باید حداقل ۸۰ درصد هزینه‌هایمان را از محل درآمدهایمان تامین کنیم.

رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی در پایان درباره فعالیت‌های این پژوهشکده اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشکده با واحد جهاد دانشگاهی علم و صنعت پیوستگی دارد و این پژوهشکده در سه گروه پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.