صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / انتقاد یک نماینده به نحوه معرفی گزینه ریاست کمیسیون اصل ۹۰ از سوی هیات رییسه

انتقاد یک نماینده به نحوه معرفی گزینه ریاست کمیسیون اصل ۹۰ از سوی هیات رییسه

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به نحوه‌ معرفی گزینه ریاست این کمیسیون از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

کمیسیون اصل 90

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طبق تبصره ۱ ماده ۴۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ با پیشنهاد هیات رییسه از بین اعضای ثابت این کمیسیون و با رای مجلس شورای اسلامی برای مدت یک سال انتخاب می‌شود. بنابراین طبق آنچه در آیین‌نامه آمده مجلس شورای اسلامی باید حق انتخاب داشته باشد و بیش از یک گزینه باید مطرح باشد. از نظر حقوقی هم انتخاب زمانی انجام می‌شود که حداقل دو گزینه وجود داشته باشد.

وی همچنین اضافه کرد: در دو سال گذشته هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دو نفر را برای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ به صحن معرفی می‌کرد تا نمایندگان از بین آنها انتخاب کنند. اما امسال علی‌رغم کاندیداتوری من و آقای تجری برای ریاست کمیسیون رویه تغییر کرد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در همین رابطه ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به هیات رییسه نامه دادند که حق انتخاب را به مجلس شورای اسلامی بدهید و انتظار ما از هیات رییسه این بود که به حرف نمایندگان احترام بگذارند و حق انتخاب را از مجلس شورای اسلامی نگیرند.

وی با بیان این‌که «مهلت ریاست کمیسیون اصل ۹۰ در سال دوم فعالیت مجلس شورای اسلامی ۲۳ خردادماه به پایان رسیده است»، اظهار کرد: در واقع از ۲۳ خردادماه کمیسیون اصل ۹۰ رییس ندارد و قانونی بودن مکاتبات آن هم محل شک و شبهه است.

پارسایی ادامه داد: تفسیر آقای لاریجانی این بود چون در آیین‌نامه آمده رییس کمیسیون اصل ۹۰ باید نصف به اضافه یک رای داشته باشد، بنابراین نمی‌توان یک نفر را بیشتر به صحن معرفی کرد، در حالی که در انتخاب رییس مجلس شورای اسلامی همین اتفاق هم می‌افتد ولی محدودیتی در کاندیداتوری برای ریاست مجلس شورای اسلامی وجود ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد این اقدام سلیقه‌ای عمل کردن هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است و اقتدار و جایگاه کمیسیون اصل ۹۰ و کارایی آن در چنین شرایطی زیر سوال می‌رود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.