صفحه اصلی / فرهنگی / ضوابط ناظر بر ارز اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر اصلاح شد
ضوابط ناظر بر ارز اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر اصلاح شد

ضوابط ناظر بر ارز اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر اصلاح شد

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی دو ماده از دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر را اصلاح و ابلاغ کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، ماده (۳) دستورالعمل اشاره شده به این صورت اصلاح شده است: «در موارد ارجاعی که ظن به پولشویی و تأمین مالی تروریسم از سوی گمرک وجود ندارد، بانک ملی ایران می‌بایست صرفاً نسبت به شمارش و تأیید مبلغ ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده، اقدام و پس از ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به مسافر، مراتب را به ‌صورت سیستمی به گمرک اعلام ‌کند. ضمناً در این موارد نیاز به نگهداری ارز توسط بانک ملی ایران نبوده و همچنین ضرورتی به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی توسط گمرک وجود نخواهد داشت. »

ضمناً ماده (۴) نیز اینگونه اصلاح شده است: «در موارد ارجاعی که ظن به پولشویی و تأمین مالی تروریسم از سوی گمرک وجود دارد، بانک ملی ایران موظف است ضمن شمارش و تأیید مبلغ ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام اظهار شده، نسبت به دریافت و نگهداری ارز مربوطه اقدام و پس از ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام به مسافر، مراتب را به ‌صورت سیستمی به گمرک اعلام و گمرک نیز نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام کند. »

گفتنی است پیش از این ماده (۳) عنوان می‌داشت «بانک ملی ایران پس از دریافت ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سیستمی به گمرک اعلام می نماید. »

همچنین در ماده (۴) پیش از اصلاح اخیر آمده بود «گمرک ج. ا. ا نسبت به استعلام مراتب از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی اقدام می نماید.
تبصره: ‌ارز/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مازاد بر مبلغ ده هزار (۱۰.۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها تا زمان تعیین تکلیف از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، نزد بانک ملی ایران نگهداری می گردد. »

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.