صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / «سینما و ادبیات» آثار فیلمساز ایتالیایی را بررسی کرد
«سینما و ادبیات» آثار فیلمساز ایتالیایی را بررسی کرد

«سینما و ادبیات» آثار فیلمساز ایتالیایی را بررسی کرد

شصت و هشتمین شماره نشریه «سینما و ادبیات» با تمرکز بر سینمای ایتالیا و فیلمساز مطرح این کشور «میکل آنجلو آنتونیونی» منتشر شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی دوماهنامه «سینما و ادبیات» نشان می دهد، آنتونیونی کارگردانی است که از دل نئورئالیسم ایتالیا سر برآورده است. اما در دهه ۱۹۶۰ او «سینمای منحصر به ‌فرد و مدرن» خود را در جهان تثبیت می‌کند.
هر پنج فیلم او در دهه ۱۹۶۰؛ «ماجرا»، «شب»، «کسوف»، «صحرای سرخ» و «آگراندیسمان» موفق می‌شوند معتبرترین جوایز سینمایی را از آن خود کنند و نظر منتقدان و دوستداران سینما را به خود جلب کنند.
بخش سینمای ایران در این شماره بر موضوع «سینمای مستند و ارتباط و تأثیر آن در سینمای داستانی» متمرکز شده است. رخشان بنی‌اعتماد که با سینمای مستند کار خود را در سینما آغاز کرد در همین میزگرد اشاره می‌کند که «سینمای مستند و داستانی هریک امکاناتی به دست می‌دهد و در عین حال محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند». در عین حال تأثیرگذاری سینمای مستند را ماندگارتر و عمیق‌تر از سینمای داستانی می‌داند. تأثیر سینمای مستند بر سینمای داستانی را در میزگرد خسرو سینایی، رخشان بنی‌اعتماد، محسن عبدالوهاب و مقالات عباس بهارلو، محمد تهامی‌نژاد و محسن خیمه‌دور و… می‌خوانید.
بخش ادبیات مبحث «تعلیق در ادبیات داستانی» را محور خود قرار داده است. نقش تعلیق در روایت ادبی چیست؟ آیا تعلیق نسبی با ایجاد جذابیت و حتی راز ماندگاری اثر ادبی ارتباط دارد یا نقشش تنها به شگردی ادبی تقلیل پیدا می‌کند؟ اما تعلیق در آثار مدرن و سبک نویسندگانی چون جویس، وولف، پروست و… چه تفاوتی با سبک نویسندگانی مانند روب‌گری‌یه، دوراس، ساروت و نویسندگانی چون کارور، آپدایک و آن بیتی دارد؟
دو میزگرد با حضور شهریار وقفی‌پور، امیرحسین‌ خورشیدفر، محمدعلی سجادی، محمدرضا گودرزی، و پوریا رفویی، فارِس باقری و کیهان خانجانی از زوایای مختلف به بحث در مورد این موضوع پرداخته‌اند.
اما چرا در سال‌های اخیر ادبیات داستانی ایران میل به تجاری کردن تعلیق دارد؟ پاسخ این پرسش و مطالب مربوط به تعلیق را در میزگردها و مقالات احمد اخوت، محمدرضا پورجعفری، مهدی غبرایی، خجسته کیهان، ابوتراب خسروی، ابراهیم دمشناس و… بخوانید.
این شماره مجله پرونده‌ای با عنوان کلی «با نظریه‌ها» دارد که در اولین شماره خود موضوع تئوری مولف را برگزیده است؛ یکی از مناقشه‌برانگیزترین نظریه‌ها که با وجود مضامین تکراری و مولفه‌هایی که همواره مورد استفاده قرار گرفته اما خود این تئوری کمتر مورد بحث بوده است. مقاله مهم اندرو ساریس که از مطرح‌ترین نظریه‌پردازان در این زمینه است در این بخش راهگشا است.
بخش هنر و سیاست در این شماره سراغ «سینمای پاتریسیو گوسمان» مستندساز صاحب‌سبک شیلیایی رفته است؛ سینمایی که بیش از هرچیز مهر تأییدی است بر این امر که سینمای مستند سیاسی تا چه حد پویاست و تا چه میزان می‌تواند مرزهای واکاوی و پرسشگری در ساحت پرمخاطره و دهشتناک‌ سیاست را به چالش گیرد. تمام فیلم‌های گوسمان در بیش از چهار دهه تنها یک رویداد، کودتای ایالات متحده بر ضد دولت سالوادور آلنده در یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ را دستمایه خود قرار داده است.
«در جدال با فراموشی، در ستایش خاطرات»، «شیلیِ گوسمان، شیلیِ فریدمن»، «نوستالژی بری نور»، «تأملی در فیلم‌های مستند یا دشوار ساخته پاتریسیو کوسمان»، «شیلی» و «مسلح تنها به یک دوربین» مطالب بخش «هنر و سیاست» است.
یادنامه «سینما و ادبیات» نیز به کارنامه ناصر ملک‌مطیعی با عنوان «تحلیل فراز و فرودهای بازیگری در سینمای فارسی با مروری بر کارنامه ناصر ملک‌مطیعی» اختصاص دارد.
همچنین پرونده‌ای به مناسبت هفتادسالگی سودابه فضایلی پژوهشگر، داستان‌نویس و مترجم در این شماره چاپ شده است.
فیلم‌ها و احساس‌ها، کران و اکنون، بازتاب، شعر و داستان و هیروگلیف بخش‌های دیگر این شماره هستند.
فراهنگ**۹۲۴۶**۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/ «مجنون» بهترین فیلم جشنواره

به گزارش کسب و کار نیوز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.