صفحه اصلی / استان ها / یزد / روند افزایشی مراجعه گرمازده‌ها به مراکز درمانی یزد
روند افزایشی مراجعه گرمازده‌ها به مراکز درمانی یزد

روند افزایشی مراجعه گرمازده‌ها به مراکز درمانی یزد

هوای داغ و سوزان این روزهای یزد بسیاری از شهورندان را دچار گرمازدگی کرده و بعضاً نیز آنها را راهی مراکز درمانی کرده است به نحوی که رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان می‌گوید: یک سوم از افرادی که این روزها به دلیل ضعف و بی‌حالی به این مرکز مراجعه می‌کنند، مبتلا به گرمازدگی هستند.

گرمازدگی

ب سازمان هواشناسی کشور گزارش داد که موج گرمای طاقت فرسا این هفته به اوج خود می‌رسد و از هفته آینده شاهد کاهش گرمای سراسری در کشور خواهیم بود.  اوج گرمای سراسری در کشور مربوط به روزهای پایانی هفته جاری خواهد بود و هر چند که این گرما در برخی نقاط کشور به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی کشور آزاردهنده‌تر ‌است، غالباً مشکلاتی مانند گرمازدگی را برای مردم ایجاد می‌کند.

«احمد دهقان» رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  می‌گوید: مراجعان گرمازدگی در استان متناسب با افزایش دما روندی افزایشی داشته است.

وی با بیان این که افزایش حرارت بدن بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد منجر به گرمازدگی می‌شود، اظهار می‌کند: ضعف، تهوع، استفراغ، کما و موارد مشابه از علائم گرمازدگی هستند ولی عمدتاً حدود یک سوم از یزدی‌هایی که با مشکل ضعف و بی‌حالی به مراکز فوریت‌های پزشکی مراجعه می‌کنند، مبتلا به گرمازدگی هستند.

وی متوسط مراجعات ماهانه به اورژانس استان به دلیل ضعف و بی‌حالی را حدود ۷۰۰ مورد ذکر می‌کند و می‌گوید: همانظور که ذکر شد معمولاً یک سوم این افراد به دلیل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خوشید و هوای گرم دچار گرمازدگی شده‌اند.

دهقان با بیان این که افزایش دمای بدن باعث بروز اختلالات جسمی و هوشیاری مغز می‌شود، تصریح می‌کند: خوشبختانه تاکنون آماری از فوت و کاهش سطح هوشیاری ناشی از گرمازدگی گزارش نشده است، اما در صورت بد بودن حال عمومی و از دست دادن هوشیاری فرد گرمازده، مراجعه به پزشک و اورژانس اکیداً توصیه می‌شود. 

وی یادآور می‌شود: نوزادان و کودکان زیر شش سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیری بیشتری دارند و به علت آهسته بودن تنظیم حرارت بدن نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر هستند. 

وی با بیان این که بیماران قلبی، کلیوی، ریوی، بیماران روانی، افراد چاق یا دچار کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های ایمنی بدن نیز بیشتر در معرض گرمازدگی‌ هستند، عنوان می‌کند: در مجموع به تمام مردم به ویژه گروه‌های خاص توصیه می‌شود که در هنگام بالا بودن دمای هوا حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و در محیط خنک قرار گیرند.

وی در مورد تاثیر مصرف برخی از داروها در بروز یا تشدید عارضه گرمازدگی نیز اظهار می‌کند: مصرف برخی از داروها مانند آرامبخش‌ها، داروهای قلبی و کنترل‌کننده‌های فشار خون و انواع محرک‌ها می‌توانند باعث تشدید بروز گرمازدگی شوند. 

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان در مورد روش‌های پیشگیرانه از ابتلا به گرمازدگی نیز بیان می‌کند: استفاده از ضد آفتاب‌ها و عینک آفتابی، پرهیز از سفرهای غیرضروری در ایام بسیار گرم، برقراری تهویه مناسب در خانه و مراقبت از افراد آسیب‌پذیر از مهمترین روش‌های توصیه شده در این باره است.

این مسئول در پایان نیز با تاکید بر ضرورت درمان گرمازدگی در افراد مبتلا به آن، می‌گوید: در چنین مواردی بیمار باید از محیط گرم به محیطی خنک منتقل شود و در صورت هوشیاری نیز به وی مایعات سرد و شیرین برای جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون داد. قرار دادن کمپرس آب سرد یا کیسه یخ در نواحی زیر بغل و کشاله‌ ران یا دوش آب خنک نیز می‌تواند در این رابطه بسیار موثر باشد. 
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.