صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / تخریب حجره تاریخی در اردستان/آسیب ماشین آلات شهرداری به مسجد جامع
تخریب حجره تاریخی در اردستان/آسیب ماشین آلات شهرداری به مسجد جامع

رییس میراث فرهنگی اردستان خبر داد:

تخریب حجره تاریخی در اردستان/آسیب ماشین آلات شهرداری به مسجد جامع

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: فرد یا افرادی شبانه ناودان‌ها و آبراه یک حجره قدیمی در محدوده مسجد جامع را تخریب کردند.

 مسجد جامع اردستان

محمدرضا صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مسجد جامع اردستان در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و جزو اولین بناهایی است که در این لیست ثبت شد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۴ جرائم و ضوابط این بنا توسط شورای عالی سازمان مصوب شد و به دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری اردستان ارسال شده است. هر طرح عمرانی در قالب مرمت، نوسازی و بازآفرینی که بخواهد اجرا شود حتی اگر اداره میراث فرهنگی هم بخواهد اجرا کند باید مصوب شورای فنی میراث فرهنگی استان را بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی اردستان گفت: طرح بازآفرینی از سال گذشته مطرح شد و شهرداری پیشنهاد داد که اطراف مسجد جامع را بازآفرینی کند. علیرغم اخطارها شفاهی و کتبی که به شهرداری ابلاغ شد، شهرداری ترتیب اثر نداد و به کار عمرانی بدون ضابطه ادامه داد. در حال حاضر طرح بازآفرینی به تایید سازمان میراث فرهنگی نرسیده و این در حالی است که ماشین آلات در حین انجام خاکبرداری خسارت‌هایی نیز به بدنه مسجد جامع وارد کردند.

وی گفت: نماینده پیمانکار طرح بازآفرینی قبلا با مراجعه به این اداره اعلام کرده بود که قصد تخریب این حجره را دارد که با مخالفت میراث فرهنگی رو به رو و در زمینه پرهیز از این اقدام توجیه شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با بیان این‌که فرد یا افرادی شبانه ناودان‌ها و آبراه این حجره قدیمی که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد را تخریب و با رها کردن شلنگ آب، قسمتی از سقف این بنا را نیز خراب کردند، افزود: در این زمینه چند نفر شناسایی شدند و اداره میراث فرهنگی طی یک دادخواست کیفری به مراجع قضایی، خواهان برخورد قانونی با متخلفین شده است.

صدوقی با ابراز تاسف از این اقدام گفت: هم‌چنین بقایای این حجره توسط وسایط نقلیه شهرداری تخریب و جمع آوری شد. پرونده این اقدام غیرفرهنگی در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و امیدواریم با مرتکبین این کار فرهنگی برابر قانون مجازات اسلامی در راستای مواریث فرهنگی برخورد شود.

پاسخ شهردار اردستان به تخریب حجره تاریخی: صلاح حجره را نمی‌دانستیم

شهردار اردستان گفت: افرادی که این بنا را تخریب کردند از روی دلسوزی و ناآگاهانه این کار را کرده و واقع مطلب این است که شهرداری صلاح آن مجموعه که در حال ریزش بود و احتمال خطر برای مردم داشت را نمی‌دانست.

محسن حیدری در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که طرح بازآفرینی در محدوده مسجد جامع در حال انجام بوده شهرداری اردستان درخواستی از اداره میراث فرهنگی داشته است که در بازسازی و بهسازی حجره قدیمی که از نظر شهرداری قدمت آن زیاد نبوده مساعدت کنند.

وی افزود: شهرداری پیگیر بازسازی و بهسازی این حجره بود ولی ظاهرا فرد یا افرادی این مجموعه را که در حال ریزش هم بود تخریب کردند. شهرداری با توجه به این‌که وظیفه رفع خطر شهروندان را برعهده دارد اقدام به جمع آوری باقیمانده این بنا کرده است.

شهردار اردستان با اشاره به این‌که شهرداری مالکیت این بنا را دارد، تصریح کرد: به اداره میراث فرهنگی اعلام شده که اگر نیاز به بازسازی داشته باشد، شهرداری این آمادگی را دارد. البته شهرداری پروانه تخریب و بازسازی داشته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.