صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / نبود شفاف‌سازی گریبان صدا و سیما را گرفت
نبود شفاف‌سازی گریبان صدا و سیما را گرفت

نبود شفاف‌سازی گریبان صدا و سیما را گرفت

نبود شفاف‌سازی و پنهان کردن هزینه هایی که صرف برنامه های مختلف می شود، موجب شده این روزها تلویزیون برای رفع اتهام از خود دست به آنتن زنده ببرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، انتشار گزارشی درباره دریافت مبالغی هنگفت از سوی دو مجری تلویزیونی حواشی متعددی ایجاد کرده است.
پس از انتشار این گزارش مبنی بر دریافت هزینه هایی بیش از سه میلیارد تومان از سوی دو مجری، عکس العمل های فراوانی فضای مجازی را پر کرد و واکنش این دو مجری را به همراه داشت و آنان را دست به کار کرد.
در نخستین واکنش هر دو مجری این خبر را در فضای مجازی تکذیب کرده و واکنش نشان دادند.
علیخانی در فضای مجازی نوشت: «من احسان علیخانی مجری و تهیه کننده تلویزیون و سینما هستم. اگر منظور رسانه‌های مجازی و غیرمجازی از (ا-ع) همان احسان علیخانی است که باید بگویم؛ اشتباه گرفتید. آن دزد اموال بیت‌المال و مردم من نیستم.»
در ادامه مهران مدیری نیز خبر از شکایت از روزنامه و سایتی داد که مطلب دریافت وام و کارت هدیه از موسسه ثامن الحجج را منتشر کرده بودند و وی با حضور در دادگاه رسانه، وعده خود را عملی کرد.
اما این پایان ماجرا نبود. علیخانی که انتشار یک مطلب را در فضای مجازی کافی نمی دید با هماهنگی مدیران سیما، در برنامه ای زنده حضور یافت تا درباره دریافت هزینه صحبت کند؛ اتفاقی که نشان از قدرت فضای مجازی و البته تلاش دست اندرکاران صدا و سیما برای حفظ آبرو دارد.
علیخانی در این برنامه برخلاف برخی تصورات دریافت هزینه سه میلیارد تومانی را تکذیب نکرد؛ وی در این باره گفت که هیچ هدیه‌ای از موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج نگرفته و سه میلیارد بودجه تخصیص داده شده از سوی این موسسه تنها صرف تولید ۶ برنامه شده است.
همچنین در فیلمی که از متهم ردیف اول موسسه ثامن الحجج منتشر شد وی به این مهم اذعان کرد که وام پرداختی به مهران مدیری با قرار وثیقه ملکی و برای ساخت فیلم سینمایی بوده است.
پرسش اصلی اینجاست که این دو مجری چه چیزی را تکذیب می کنند؟ تا اینجای کار دریافت وام و مبالغ اسپانسری برای برنامه ماه عسل از سوی طرفین تایید شده است؛ هرچند که انتشار اسناد این مبالغ می تواند به روشنگری در این زمینه منجر شود اما در این هیاهو، مساله ای جدی تر وجود دارد.
شفاف‌سازی یکی از ارکان رشد اقتصاد فرهنگ است، اقدامی که متاسفانه در فضای فرهنگی انجام نشده و همواره این ابهامات به تصورات مختلف از رقم های دریافتی منجر می شود.
در تمام سال هایی که برنامه هایی همچون ماه عسل ساخته شده یکی از مهمترین پرسش ها این بوده که این برنامه با چه بودجه ای و با چه هزینه ای روی آنتن می رود و اسپانسر چه نقشی در این زمینه دارد؟ اگر پیش از مطرح شدن چنین ارقامی از سوی یک رسانه، مدیران صدا و سیما اقدام به شفاف‌سازی درباره برنامه ماه عسل می کردند امروز شاید پاسخ روشنتری برای مطالب منتشر شده، وجود داشت.
این شفاف نبودن در بخش های مختلف فرهنگی از صدا و سیما گرفته تا سینما و امور جشنواره ای، همواره شائبه رانت و دریافت ارقام هنگفت را مطرح کرده و متاسفانه به این شائبه ها هیچگاه پاسخ روشنی داده نمی شود.
اتفاقی که در دولت دوازدهم از سوی سازمان سینمایی رخ داد شاید بتواند نمونه ای خوب از اثرات شفاف‌سازی در فضای فرهنگی باشد.
انتشار نام کسانی که آثارشان را با دریافت بودجه های ریز و درشت از سوی بنیاد سینمایی فارابی، موسسه رسانه های تصویری و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته اند اگرچه موجب دلخوری و گاه حمله به مدیریت سینمایی شد اما در نهایت نتایج موثری در بر داشت.
اگر حمایت و دریافت بودجه از نهادهای دولتی برای ساخت یک اثر سینمایی بد است چرا این هزینه از سوی فیلمساز دریافت می شود؟ و اگر این روند اتفاق خوبی است چرا به طور شفاف ارقام دریافتی اعلام نشود؟
بر این اساس، این انتظار وجود دارد جشنواره های مختلف سینمایی نهادهای گوناگون نیز در بخش های مختلف، هزینه های انجام شده را به طور شفاف اعلام کنند.
هزینه های تولید برنامه های تلویزیونی متعدد در زمان برگزاری تا هزینه دبیرخانه، اقلام تبلیغی و دیگر موارد می تواند به طور شفاف اعلام شده و به کلی گویی که هزینه کل برپایی یک رویداد چقدر بوده، بسنده نشود.
به هر حال چراغ شفاف‌سازی در این سالها پس از مدتها از سوی سازمان سینمایی روشن شده و حال نوبت تلویزیون است که به این ابهام پاسخ دهد برنامه هایی مانند دورهمی، خندوانه، شبی با عبدی، سریال های مختلف سیما و دیگر برنامه ها با چه هزینه ای تولید و برای مخاطبان پخش می شود؟ این شفاف‌سازی می تواند به تمامی شائبه ها پایان دهد و این حق مردم است بدانند برنامه ای که پیش روی آنان در جعبه جادویی پخش می شود با چه هزینه ای تولید می شود چراکه این هزینه از بیت المال تامین شده و مخاطبان حق دارند بدانند چه هزینه ای را برای دیدن چه برنامه ای پرداخت می کنند.
هنوز برای شفاف‌سازی دیر نیست؛ مهران مدیری به جای شکایت و رفتن به دادگاه رسانه، به عنوان تهیه کننده و کارگردان فیلم ساعت ۵ عصر می تواند شفاف هزینه های دریافتی برای ساخت این اثر سینمایی را اعلام کرده و به مردم بگوید چه هزینه ای برای چه اقدام فرهنگی دریافت شده است.
همچنین مدیران سیما نیز به طور شفاف هزینه های ماه عسل را درس سال های اخیر اعلام کرده و به طور شفاف و بر اساس اسناد به مردم بگویند با چه فرمولی برای ساخت این برنامه در سال های مختلف، سه میلیارد تومان پرداخت شده است.
کلام آخر آنکه باید به این نکته توجه داشت مطرح شدن نام سلبریتی ها اذهان را بیشتر به خود مشغول می کند و باید این احتیاط وجود داشته باشد که مبادا با منحرف شدن نگاه مردم به سلبریتی ها، حواس ها از برخی مجرمان دانه درشت اقتصادی پرت شود.
فراهنگ**۱۹۸۳**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.