پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / سومین جشنواره موسیقی البرزنشینان در مازندران آغاز شد
سومین جشنواره موسیقی البرزنشینان در مازندران آغاز شد

سومین جشنواره موسیقی البرزنشینان در مازندران آغاز شد

سومین جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان با عنوان ' لیلم ' روز دوشنبه با حضور 332 هنرمند و موسیقیدان داخلی و خارجی در مازندران آغاز به کار کرد .

به گزارش کسب و کار نیوز ، شرکت کنندگان در این جشنواره که از هشت استان و سه کشور همسایه هستند که به مدت پنج روز در سه بخش رقابت های فردی ، گروهی و اجراهای جنبی رقابت می کنند.
شرکت کنندگان داخلی این جشنواره از مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی ، گیلان ، لرستان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شرکت کنندگان خارجی نیز از جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و افغانستان هستند.
دبیر جشنواره لیلم گفت که مازندران با ۱۲۹ هنرمند بیشترین شرکت کننده را در جشنواره سوم دارد.
محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هنرمندان شرکت کننده در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
وی گفت : در نخستین روز این جشنواره هنرمندان در بخش انفرادی در سازهای ۲ سرکوتن ، کمانچه ، قرنه و سرنا با هم رقابت می کنند و در بخش گروهی نیز سه گروه ‘ آیشم' از شهرستان آمل ،
‘ طبری نوا ‘ و ‘ ماتینا ‘ از ساری برای داوران جشنواره اجرا خواهند کرد.
محمدی افزود : در بخش اجرای جنبی جشنواره موسیقی بومی لیلم هم در روز نخست برنامه هایی از ساعت ۲۱ امروز در ۲ شهرستان ساری و بابلسر اجرا خواهد شد.
وی گفت که گروه آیشم از مازندران ، افغانستان سلام از کشور افغانستان و ساوالان از جمهوری آذربایجان برای مردم ساری در بوستان ولایت این شهر می نوازند و گروه موسیقی ‘اساره سو' از استان مازندران، ‘گیل آمارد' از استان گیلان و آوای اصلان کتول از استان گلستان هم در بابلسر اجرا خواهند داشت .
جشنواره موسیقی لیلم سال ۹۵ با شرکت هنرمندان و گروههای موسیقی استان مازندران بنیان گذاشته شد و در سال بعد به جشنواره موسیقی البرزنشینان تغییر نام داد.
علت این تغییر نام نیز جغرافیای گسترده فرهنگی مازندران اعلام شده است که زمانی چندین استان کنونی در غرب ، شرق و جنوب مازندران کنونی را زیر پوشش داشت.
بر اساس اسناد تاریخی مازندران کنونی یا تبرستان در گستره ‘ فرشوادگر ‘ واقع بود که اتحادیه‌ای از گیلان ، رویان ، تبرستان ، دماوند ، ری ، قومِش ، دامغان و گرگان را شامل می شد که به نوشته اسناد تاریخی نزدیک به ۲۴۰۰ سال پیش شکل گرفت.
فرشواگرد به معنی پادشاه دشت ، کوه و دریاست و در کتاب های تاریخی به عنوان لقب پادشاهان تبرستان به کار می رفت .
به نوشته کتاب های تاریخی ، اهالی فرشوادگر باور داشتند که فرش یعنی هامون ، واد یعنی کوهستان و گر به معنی دریاست و بر همین اساس فرشواگرد تمام سرزمین های جنوب دریای خزر را شامل می شود که در روزگار جدید با نام البرزنشینان شناخته می شوند.
با توجه به قدمت تاریخ و فرهنگ تبرستان که در قرن هفتم هجری با شروع حمله مغول ها نامش به مازندران تغییر یافت ، موسیقی رسمی ایران بویژه موسیقی دوره اسلامی که ریشه در دوره باستان دارد ، در این پهنه پایگاه داشته و سازهایی مانند تنبور، رباب، چنگ، کرنا، نی و کمانچه جزو سازهای مازندران بوده است.
نام لیلم به کسر لام دوم در زبان مازندرانی به زمین بایر و یا زمین تازه آباد و به حال خود رها شده گفته می شود ولی در اذهان عامه مردم مراتع سرسبز و ییلاقی و دشت های کوهستانی رشته کوه های البرز لیلم نام دارد.
همچنین در مازندران مناطقی با پسوند و پیشوند لیلم وجود دارد می توان به اسمالیلم از توابع هزارجریب بهشهر ، دالیلم مرتعی در منطقه سوادکوه ، درویش لیلم از توابع بخش دودانگه ساری ، لیلم دشت از توابع بخش کنج افروز شهرستان بابل و دلیلم نام مرتعی در منطقه زیرآب به آلاشت اشاره کرد .
۷۳۳۵/۱۶۵۴

همچنین مطالعه کنید:

امیر مقاره خواننده “ماکان بند” بازداشت شد / خبرگزاری قوه قضائیه: مقاره پس از ارائه تعهد، دادسرا را ترک کرده

خبرگزاری قوه قضائیه: مقاره پس از ارائه تعهد، دادسرا را ترک کرده میزان خبرگزاری قوه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.