صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / کارآفرینی را در کنار بازآفرینی و حرکت در جهت حقوق شهروندی

نشست پیش رویداد حقوق شھروندی چشم انداز روشن کارآفرینی برگزار شد

کارآفرینی را در کنار بازآفرینی و حرکت در جهت حقوق شهروندی

سالن تلاش وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میزبان نمایندگان سه قوه و مسئولان حوزه کارآفرینی و حقوق شھروندی در پیش رویداد حقوق شھروندی چشم انداز روشن کارآفرینی بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این پیش رویداد با محورھای برابری فرصتھا، حق اشتغال و کار شایسته، دسترسی به اطلاعات و شفاف سازی اطلاعات، حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق مالکیت، حق اقتصاد شفاف و رقابتی قرار است، به ایده پردازان برای توسعه و محقق کردن روشھای حل مشکل در جھت راه اندازی و تکمیل فرایند استارت اپھای درامدزا کمک کند.
در این پیش رویداد علیرضا محجوب نماینده مردم تھران در مجلس شورای اسلامی، مصطفی رضایی معاون حقوقی ریاست جمھوری، محمد حسین رستمی مدیر کل دفتر اجرای قانون اساسی ریاست جمھوری، روزبه کردونی دستیار حقوق شھروندی وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،  احمد محجوب رئیس دانشگاه ھای علمی کاربردی خانه کارگر، شھرام کیوانفر استاد دانشگاه تھران، یزدان باغستانی و مانوئل اوھانجانیانس موسس ای سمینار، مھدیه محمد نیای مشفقی رئیس اداره توسعه ھمکاری ھای غیر دولتی، ھاجر خواجه بولاغی مشاور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، زوبین نعمتی بنیان گذار شتابدھنده abc، رضایی بازرس ارشد اداره بازرسی بانک رفاه کارگران، رحیم سرھنگی مدیر کل توسعه کارآفرینی وزارت کار، حمید رضا فرضی مدیر عامل شھرک ھای صنعتی اشتھارد، فریبا پالش مدیر عامل شرکت کافل پارس برای ایراد سخنرانی و کمک بھ گروه ھای استارتاپی حضور داشتند.
پیش رویداد حقوق شھروندی
کارآفرینی را در کنار بازآفرینی و حرکت در جھت حقوق شھروندی می خواھیم
علیرضا محجوب نماینده مردم تھران در مجلس شورای اسلامی در پیش رویداد حقوق شھروندی چشم انداز روشن کارآفرینی گفت: محجوب ادامه داد: کارآفرینی را در کنار بازآفرینی و حرکت در جھت حقوق شھروندی که برخی آن را کالای لوکس تلقی می کنند می خواھیم.
وی افزود: در بحث مبانی کاری که  در دھه  ۹۰ مطرح بود مقرر شده بود ھر کالای تولیدی که در تولیداتش حقوق انسانی را رعایت نمی کرد با خط قرمز مشخص شده و اعلام شود این کالا انسانی نیست و در تولید آن عشق و محبت وجود ندارد، ما نیز با ھمین فرض برای حمایت از کار ایرانی پیش می رویم.
وی گفت: باید بحث شایستگی در کارآفرینی شکل گیرد و در این مراحل از سوءاستفاده از انسانھایی که در معرض آسیب ھستند پیشگیری به عمل آید که در این بین زنان و کودکان جزء گروه ھای پرخطر قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه ھوش بازرگانی تاثیر بسزایی در پیشرفت دارد خاطرنشان کرد: بر توفان کشتی اقتصادی جامعه را به حرکت در آوریم. بر اساس این طرح اگر افراد را با ایده ھای متفاوت  ساماندھی کنیم می توانیم تاثیر بسزایی در پیشرفت داشته باشیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور افراد عادی در استارتاپھا و تحقق ایده ھا گفت: این اتفاقات باعث تحریک تقاضا شده، در جمع بندی باید بگویم کار آفرینی مجدد نیست و این کار مانند آشپزی می ماند که ھر چه مواد کیفیتی قوی تری داشته باشد محصول کیفی تری را شکل می دھد و بر ھمین اساس اگر مواد نامطلوب در اختیار قرار بگیرد نتیجه کار مطلوب نخواھد بود.
وی خاطرنشان کرد: حقوق شھروندی در جھت کسب دستاوردھای کارآفرینی موثر و مثمر ثمر واقع خواھد شد، برای ھمین لازم است مدینه فاضله جدید انسانھا که تحقق حقوق شھروندی است مدنظر قرار بگیرد.
خلاقیت موتور محرک تاثیرگذاری است
بنیانگذار شتاب دھنده abc نیز در جمع استارتاپھای شرکت کننده در پیش رویداد به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: برای رسیدن به تاثیر گذاری باید یاد بگیریم که چرخ اختراع نکنیم چرا که این محصول یکبار اختراع شده است.
پیش رویداد حقوق شھروندی
زوبین نعمتی با اشاره بھ این موضوع کھ فعالین استارتاپی باید بھ صورت مستقیم با مسئولین کارآمد و آشنا با استارتاپ متصل شوند تا مشکلات جامعه برطرف شود، خاطر نشان ساخت: در مدت فعالیت من در این حوزه تعداد زیادی از گروه ھا که طرح ھای خوب و اجرایی داشتند به دلیل وضعیت اقتصادی نتوانستند ایده خود را عملیاتی کنند حتی در برخی از طرح ھا شاھد بودیم مشابه این طرح در زمره طرح ھای مطرح دنیا بودند.
وی با تعریف دقیق روحیه انقلابی ادامه داد: به عقیده من مسئولی انقلابی است که فاصله حرف تا عملش کم باشد، باید یاد بگیریم جلسات بدون فایده را کم و برای ایده ھایی که بررسی آنکه و میزان تحققشان فکر شده است جلسه بگذاریم. نعمتی با توصیه به خواندن کتاب ھنر رزم نوشته سون جو ادامه داد: فناوری بلاک جین می تواند در خلق ایده، حمایت از طرح برای دزدیده نشدن و شفاف سازی اقتصادی کمک کند که باید به کار گرفته شود و اصلا نباید به فکر ملی کردن آن افتاد.
این فعال حوزه استارتاپی گفت: برای درامد دلاری لازم است به مسایل بین المللی نگاه شود و مسایل را بین المللی دید.
وی با تاکید به مدل جدید به مقابله با دشمنان کشور خاطرنشان کرد: معتقدم با پرورش نیروھای متعھد، خلاق، جوان و فناوری IT می توان به جنگ دشمنان رفت.
نعمتی خاطر نشان کرد: با ورود فنآورھای نوین در آینده ای نزدیک بانکھا دیگر ورود خارجی نخواھند داشت و به نظر من می توان با بلاک جینھا به آینده نسل و اقتصاد کنونی کمک کرد.
پیش رویداد حقوق شھروندی
مانوئل اوھانجانیانس موسس ای سمینار با اشاره به اینکھ برخی افراد و مسئولان موفقیت برگزاری استارتاپھا را در اجرایی شدن ایده ھا ظرف مدت کوتاھی تعریف می کنند افزود: باید دانست که بسیاری از استارتاپ ھا در مدت طولانی تر در بھبود مسیر فرآیند موفق تر عمل کرده و زمینه تبدیل آنھا به بزینس مدل بیشتر فراھم می شود.
وی در پیش رویداد حقوق شھروندی چشم انداز روشن کارآفرینی افزود: گروه ھای استارتاپی باید در طول دوره مشتری ھای خاص خود را یافته و ثابت کنند راه حل ارائه شده برای آنھا مفید واقع می شود. مانوئل خاطر نشان کرد: گروه ھای استارتاپی مشکل عمده ای دارند که معمولا در ھمه آنھا به صورت اپیدمی وجود دارد اینکھ اکثرا به دنبال راه حل ھستند در حالی که باید ابتدا مشکل را به درستی شناسایی کنند .
مانوئل اوھانجانیانس با اشاره بھ این موضوع که مشکلات پیشرو را برای استارتاپ ھایی که خلاقیت دارند لیست کرده ایم افزود: استارتاپ ھا باید بتوانند در طول دوره با معرفی تیم و محور فعالیت راه حل مورد قبول خود را به معرض قضاوت گذارند تا غربالگری ھای اولیه صورت پذیرد ضمن آنکه باید درباره ارزش پیشنھادھای خود و نحوه کسب درآمد توضیحاتی برای قانع کردن ھیئت داوران ارائه دھند.
وی افزود: قطعا افراد باید با تیم کامل خود با حضور موثر در کلاس ھا و استفاده از مربیان و افراد با تجربه ایده نھایی و راه حل خود را پخته کنند که برای ارائه آماده شوند.
مانوئل در پایان گفت: امیدواریم در پایان این دوره بتوانیم با بھرهمندی از ایده ھای موثر و راه حل ھای گروه ھای استارتاپی راه حلی را برای مسائل مطروحه بیابیم
امیدارم خروجی این پیش رویداد بخشی از مشکلات را برطرف کند
مھندس فرضی مدیر عامل شھرک صنعتی اشتھارد گفت:  امیدوارم با استفاده از ایده ھایی که در استارتاپ ھایی نظیر آنھایی که در پیش رویداد اخیر شرکت کرده اند بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.
پیش رویداد حقوق شھروندی
مدیر عامل شھرک صنعتی اشتھارد با اشاره به امکانات بلقوه کشور و مقایسه کشور با آلمان قبل از صنعتی شدن افزود: آلمان قلب تپنده اروپاست و اکثر پیشرفت ھای خود را در چارچوب توجه به تولیدات صنعتی کسب کرده است ما نیز با امکانات موجود اعم ازجوانان موقعیت جغرافیایی  و … می توانیم در مسیر صنعتی شدن پیش رویم.
مدیر عامل شھرک صنعتی اشتھارد خاطر نشان کرد: یکی از علت ھای عدم توفیق ھا موانعی است که در مسیر اخذ مجوزھای ایجاد کسب و کار وجود دارد و یک سرمایه گذار با فرض آماده بودن سرمایه، عوامل و امکانات به سه سال زمان برای اخذ مجوزھای لازم نیاز دارد و کدام سرمایه دار است که سرمایه خود را سه سال معطل کند.
فرضی افزود: این نقص در سیستم وجود دارد نه شخص خاصی با توجه بیشتر به استارتاپ ھا امیدوارم خصوصا در حوزه صنعتی بتوانیم عقب افتادن در پیشرفت کارمندان پشت میز نشین در مقایسه با پیشرفت آی تی را جبران کنیم.
این کارشناس در حوزه کار با اشاره به نیروھای بالقوه ای که در کشور برای رفع مشکلات داخلی وجود دارد تاکید کرد: باید ھمه با ھم متحد شویم تا بتوانیم ایران را از شرایط کنونی نجات دھیم.
رحیم سرھنگی گفت: اتفاقی که در کشور رخ داده است رشد استارتاپھا در کنار نسل جوانی است که دوران سختی و کمبودھا را ندیده است و با دیدگاھی پا به عرصه کارآفرینی گذاشته است که دیدگاه آن با افرادی که در دھه نخست انقلاب فعالیت می کردند متفاوت است.
سرھنگی با اشاره به این موضوع که وجود قوانین و مقررات راه اندازی کسب و کار یکی از مولفه ھای رتبه بندی جھانی است ادامه داد:  :قواعدی که در دھه ھای گذشته برای رقابت بین افرادی که در یک حوزه خصوصی وجود داشت، دگرگون شده است و اکنون در کنار رقابت می توانند بر اساس توانایی ھایشان ھمکاری ھای جدید بوجود آورند اما متاسفانه دیالوگ رانیاموخته اند.
پیش رویداد حقوق شھروندی
وی خاطر نشان ساخت: در کارآفرینی و فعالیت ھای سود ده دیالوگ مھم است ھمانطور که در حقوق شھروندی به میزان ارتباط افراد با یکدیگر توجه شده است بر ھمین اساس پیش رویداد در نظر گرفته شده است که با دارا بودن ھر دو فاکتور می تواند به تحقق ایده ھای استارتاپ ھا و استقبال سرمایه گذاران کمک کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه افراد برای محقق کردن ایده خود نیاز است تلاش مضاعف داشتھ باشند تاکید کرد مسئله امروز ما بر خلاف گذشته فرار مغزھا نیست بلکه ویزاھایی است کھ کشورھا برای استارتاپ ھای برتر و ایده پردازھا در نظر می گیرند که باعث شده است مھاجرت ایده پردازان را شاھد باشیم اما معتقدم اگر در کنار بھبود فضای دولتی استارتاپ ھا بھ سمت بخش ھای دولتی نیز متمایل شوند می توان از این معضل نجات یابند.
باید بھ ایده ھایی بھا داد کھ توجیھ اقتصادی دارند
شھرام کیوانفر استاد دانشگاه تھران گفت: در حقوق شھرندی و براساس قواعد آن باید به ایده ھایی بھا داده شود کھ توجیه سوداوری داشته باشد اما باید دانست که رعایت اخلاق شھروندی در کنار سودآور بودن ایده ھا بسیار مھم است.
پیش رویداد حقوق شھروندی
وی افزود: برای بررسی این موضوع که چه کسانی حقوق شھروندی را رعایت می کنند کافیست تامل کنیم تا ببینیم آیا نگاه ابزاری به انسان ھا دارند و یا انسانی بر ھمین اساس تاکید می کنم رعایت اخلاق و احترام به حقوق شھروندی بسیار مھم است.
این استاد دانشگاه تھران با تاکید بر این موضوع که موفق ترین شیوه مدیریت رعایت حقوق شھروندی است گفت: قابل تامل است که با رعایت حقوق انسانی و ایجاد شفافیت سود دھی نیز بالاتر می رود.
وی با اشاره به راه ھای حقوقی پیگیری ایده تا مرحلھ تجاری سازی ایده خاطر نشان ساخت: افراد می توانند با ثبت شرکت که براساس سھامی خاص یا مسئولیت محدود ثبت می کنند و با تعیین میزان سھام شرکت در مقابل سرمایه گذار مسیر حقوقی درستی را برای تجاری سازی طرحشان پیگیری کنند.
شھرام کیوانفر خاطر نشان کرد: توصیه می کنم اگر افراد نتوانستند در مقابل سرمایه گذار سھام بالای ۵۰ درصد را برای داشتن حق تصمیمات بزرگ اخذ کنند تصمیمات مھم را محدود به رای بیش از ۷۵ درصد آرا کنند و ھمیشه ۲۶ درصد یا بیشتر سھم بردارند تا بتوانند از منافع مادی طرحشان بھره مند بودند.
پیش رویداد حقوق شھروندی
خاطر نشان می شود؛ مقرر شده است سه رویداد برای آموزش رسیدن به ایده درست و حل مساله برگزار شود و در پایان سه جلسه تعاملی که در نشست آتی صورت می گیرد طرح ھا و ایده ھای برتر گروه ھای استارتاپی برگزیده و به سهھ گروه جوایزی برای تامین ھزینھ ھای محقق کردن آن ایده ھا اھدا شود. در پایان این پیش رویداد ھمه طرح ھا به ارائھ طرح خود پرداختند و داوران مرحله  پیش رویداد به قضاوت و داوری طرح پرداختند.

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.