صفحه اصلی / سرخط خبرها / چابک سازی مناسبات تولید
چابک سازی  مناسبات  تولید

جعفر قادري، اقتصاددان

چابک سازی مناسبات تولید

سرمقاله 
در تمام دنیا مبنای رشد اقتصادی را برپایه تولید داخلی استوار می‌کنند و برای هرچه بهتر شدن تولیدات داخلی کوشا هستند، چراکه رشد اقتصادی به آن وابسته است و هرچه تولید داخلی ارتقا پیدا کند این رشد اقتصادی کشور است که بالا می‌رود. اگر بخواهیم با قاطعیت به دنبال افزایش رشد اقتصادی باشیم که به دنبال آن افزایش رفاه را شاهد باشیم، ضرورت دارد از شعارهایی که تا به امروز در رابطه با حمایت از تولید داخلی داده‌ایم، جدا شویم و به طور جدی به دنبال حمایت از تولیدات ملی باشیم تولیدمحوری باید مبنای اقتصاد آسیب‌دیده ایران باشد. باید سیاست‌گذاری اقتصاد کشور برمبنای تولید داخلی باشد. این روش جواب تمام مشکلات و آسیب‌هایاقتصاد است.
اینکه اشاره می‌شود که تولید داخلی باید در تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصاد دخیل باشد بدین معناست که در سیاست‌های کلان اقتصادی شامل سیاست‌های ارزی، پولی و مالی، تجاری و بانکی و مالیاتی، تولید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد و هیچ‌چیز بر تولید مقدم نباشد. اگر ذره‌ای از این سیاست‌گذاری خارج شویم اقتصاد در درجه اول آسیب می‌بیند و اگر اقتصاد کشور آسیب‌ دیده باشد برای ترمیم آن باید سال‌ها تلاش کرد. همچنین جدای از اینکه باید محور اقتصاد برپایه تولید داخل بچرخد باید برای روان‌سازی تولید هم اقداماتی داشته باشیم. امروز حذف مقررات دست‌وپاگیر از روند تولید و سرمایه‌گذاری یکی از ضروری‌ترین نیازهای کشور به شمار می‌آید. مقرراتی که اکثر آنها تاریخ‌ مصرف‌شان پایان یافته یا قوانینی هستند که اصلا به درد تولید داخلی در شرایط کنونی نمی‌خورند. این قوانین موانعی را پیش‌روی تولیدکننده قرار می‌دهند و در مسیر حرکت تولیدکننده داخلی سنگ‌اندازی می‌کنند. بنابراین باید هرچه سریع‌تر حذف شوند.
به عبارت دیگر باید روان‌سازی و چابک‌سازی در تولید را سرلوحه کار قرار دهیم تا اقتصاد بحران‌زده‌ای را که داریم، اصلاح کنیم. در حال حاضر چاره‌ای جز حرکت به سوی روان‌سازی و چابک‌سازی تولید در مناسبات، سیاست‌ها و فضای کسب‌و‌کار نداریم. همچنین چاره‌ای در تغییر قوانین تولید نداریم، چراکه روان‌سازی، چابک‌سازی و اجرای کامل و دقیق قانون موجب بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار و تولید داخلی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.