صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / پاسخگویی مردمی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات ۸۱ درصد شد
پاسخگویی مردمی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات ۸۱ درصد شد

پاسخگویی مردمی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات ۸۱ درصد شد

با گذشت حدود یک سال از رونمایی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکنون دو هزار و ٥٦٩ درخواست توسط مردم در این سامانه به ثبت رسیده که به دو هزار و ٦٩ مورد پاسخ داده شده و به این ترتیب، میانگین پاسخگویی به درخواست های مردمی به ٨١ درصد رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس آمار و اسناد موجود در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در مجموع ٣٠٠ شکایت نیز در این سامانه ثبت شده که دستگاههای متصل به سامانه تنها به یک سوم آنها (١٠٣ شکایت) پاسخ داده اند.
بیشترین تقاضا و سوالات مردمی (٢٣٢ درخواست)، مربوط به وزارت کشور بوده که این وزارتخانه به تمامی درخواست ها در میانگین زمانی ٢٨ روزه پاسخ داده است.
تعداد تقاضاها از قوه مقننه ۴٧ درخواست بوده که تنها به ٨ درخواست پاسخ داده شده و میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ها ١۵٣ روز بوده است.
تعداد درخواست های مردمی از قوه قضائیه (روزنامه رسمی کشور)، ٣٧ درخواست بوده که به ٣۵ درخواست در میانگین ١١ روز پاسخ داده شده است.
براساس آمار ارائه شده توسط دبیرخانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در میان ۶ شهرداری متصل به سامانه، بیشترین درخواست ها مربوط به شهرداری تهران با ١٩ درخواست و میانگین پاسخگویی ١٣ روز بوده است.
تاکنون تنها شهرداری های تهران، اصفهان، کرج، مشهد، کرمانشاه و رشت به این سامانه پیوسته اند.
در میان استانداری های کل کشور نیز بیشترین تعداد درخواست مربوط به استانداری هرمزگان بوده است که تمامی ١٣۴ درخواست در میانگین زمانی ۵ روز پاسخ گرفته اند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها دستگاهی است که تمامی زیرمجموعه های آن به سامانه متصل شده است.
بیش از ۵ هزار نفر تاکنون در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ثبت نام کرده اند و دسترسی به جزییات گزارش های این سامانه از طریق نشانی پایگاه اطلاع رسانی https://foia.farhang.gov.ir/fa/home بخش وضعیت پاسخگویی دستگاهها، امکانپذیر است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این سامانه، در ۱۷ تیرماه ۹۶ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی شد و آغاز به کار کرد.
مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده است اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.
ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آورده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.
همچنین ٢٩ آذرماه ١٣٩۵، منشور ۱۲۰ ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.