چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / آداب انعام دادن در رستوران های خارجی
آداب انعام دادن در رستوران های خارجی

آداب انعام دادن در رستوران های خارجی

انعام یا همان تیپ، یکی از روش های تشکر است که البته در بسیاری از کشورهای جهان قانونی نانوشته محسوب می شود. مثلا در برخی از کشورها به گارسون باید نسبت به مالیات بر ارزش افزوده یا نسبت به هزینه کل صورت حسابتان، انعام دهید.با مطالعه این متن دیگر نگران نخواهید بود که آیا انعامی که در این رستوران ارائه دادید، کم یا زیاد است؛ با ما همراه باشید.

رستوران های آمریکا و کانادا
در ایالت های کانادا حداقل ۱۷ و حداکثر ۲۰ درصد از خدماتی که به شما ارائه می شود را انعام خواهید داد. در کانادا آداب انعام دادن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. در بیشتر بخش های آمریکای شمالی، درآمد پیشخدمت به انعام بستگی دارد و دادن انعام یک باید است و اگر در رستورانی کمتر از ۱۵ درصد انعام بگذارید به معنی بی احترامی تلقی می شود؛ مگر مواقعی که می خواهید از سرویسی شکایت کرده و ناخشنودی خود را ابراز کنید. در شهرهای بزرگ آمریکا، استانداردهای انعام دادن همچنان در حال افزایش است. به عنوان مثال، نیویورکی ها اغلب مالیات ۸٫۸۷۵ درصدی را دو برابر می کنند و سپس جمع کرده و ۲۰ درصد را حساب می کنند. در کانادا، استاندارد کمی پایین تر است، هرچند مشتریان به ندرت کمتر از ۱۵ درصد تیپ می دهند.

رستوران های آمریکای مرکزی و جنوبی
در کشورهایی که به طور خودکار هزینه خدمات حساب نمی شود، مانند آرژانتین، شیلی و اروگوئه، آداب انعام دادن به گونه ایست که شما باید ۱۰ تا ۱۵ درصد را بسته به سطح رستوران حساب کنید. در کاستاریکا، برزیل و پرو، ۱۰ درصد به طور خودکار روی فیش حساب می شود و در این مواقع می توانید تنها جهت تشکر چند سکه اضافی پرداخت کنید. در آرژانتین، شیلی، پرو و اروگونه ممکن است هزینه اضافی را در رسید خود مشاهده کنید.

تعریف خدمات خوب در این کشورها نسبت به ایالت متحده متفاوت است. مثلا در بیشتر کشورهای آمریکای لاتین اگر از مشتری بپرسید که آیا می خواهد رسید را برایش بیاورند یا نه، بی احترامی تلقی می شود و پیشخدمت باید منتظر بماند تا یا خود مشتری صدایش کند و یا اینکه غذا به طور کامل تمام شده باشد.

رستوران های مکزیک و کارائیب
در این کشورها معمولا ۱۵ درصد انعام داده می شود البته به جز زمان هایی که در رستوران های خیلی کوچک غذا می خورید. قبل از انعام دادن حتما فاکتور خود را درست مطالعه کنید زیرا ممکن است انعام به طور خودکار روی آن حساب شده باشد.

استاندارهای آمریکا روی این کشورها تاثیر زیادی گذاشته، بخصوص در هتل و ریزورت ها؛ در بیشتر رستوران ها بخش اعظم درآمد یک پیشخدمت بر پایه انعام است. البته انتظار خدمات اضافی را نداشته باشید: در رستوران های آمریکای شمالی معمولا پیشخدمت مرتب به شما سر می زند تا ببیند چیزی احتیاج دارید یا خیر اما در این کشورها معمولا شما خودتان در صورت نیاز چیزی باید پیشخدمت را صدا بزنید.

رستوران های اروپا
۱۰ درصد نسبت به صلاحدید شما آداب انعام دادن در اروپاست: ۵ درصد اضافه نیز بستگی به شما دارد. در هر دو اروپای شرقی و غربی، پیشخدمت ها معمولا حقوق کامل می گیرند و درآمدشان بسته به انعام نیست. در کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا که هزینه خدمات به طور خودکار روی فاکتور شما حساب می شود، ۵ درصد انعام کافی ست. در دیگر کشورها بهتر است ۱۰ درصد را در نظر بگیرید، البته در سراسر اروپا درصد ممکن است کمی بالا پایین شود و کاملا شبیه به هم نیست.

مثلا در ایتالیا، پیشخدمتان معمولا از اینکه درخواست های مشتریان را برآورده کنند خشنود هستند اما در فرانسه اینطور نیست. در اروپای شرقی، پیشخدمتان ترجیح می دهند که انعامشان را به صورت نقدی بدهید حتی اگر می خواهید هزینه رستوران را توسط کارت اعتباری پرداخت کنید. در آلمان اگر پول را روی میز قرار دهید بی احترامی تلقی می شود و حتما آن را مستقیما به خود پیشخدمت دهید.

رستوران های آسیا
آداب انعام دادن در آسیا بسیار متغیر است. مثلا در تایلند، سنگاپور و چین به طور کلی نیازی به تیپ دادن ندارید (با اینحال برخی از رستوران ها ۱۰ درصد پاداش را روی فاکتور شما حساب می کنند. در هنگ کنگ بهتر است ۵ درصد تیپ برای خدماتی که به شما ارائه می شود، ارائه دهید؛ البته به جز نودل شاپ ها و مغازه های کوچکی که نیازی به تیپ دادن نیست. در هند هزینه خدمات از بخشی به بخش دیگر متفاوت است.

با اینکه انعام دادن در آسیا خیلی معروف نبود اما امروزه این کار به امری شناخته شده تر تبدیل گشته است. مثلا در چین، انعام دادن برای سال های زیادی خلاف عرف جامعه بود اما در حال حاضر امری عادی است و در صورت صلاحدید شما می توانید انعام دهید. با اینحال هنوز هم دادن تیپ در ژاپن کمی غیر متعارف است؛ حتی امکان دارد در صورت پرداخت انعام، پیشخدمت آن را به شما برگرداند.

رستوران های نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اقیانوس آرام
در استرالیا و نیوزیلند می توانید ۵ تا ۱۰ درصد هزینه را انعام دهید البته اگر از خدمات رستوران راضی بوده اید. در پلی‌نزی فرانسه ۱۰ درصد هزینه خدمات روی فاکتور رستوران حساب می شود و اگر خودتان بخواهید می توانید کمی هم انعام مجزا بدهید. در فیجی انعام دادن نه در فاکتور حساب می شود و نه لازم به پرداخت است. در ۲۰ سال گذشته در پلی‌نزی فرانسه دادن پول به عنوان روش تشکر یک توهین محسوب می شد.

رستوران های آفریقا و خاورمیانه
در این کشورها نیز آداب انعام دادن بسیار متغیر است. مثلا در امارات، مراکش و آفریقای جنوبی ۱۰ درصد انعام می دهند که البته این زمانی است که هزینه آن روی فاکتور حساب نشده باشد. مثلا در کشور خودمان ایران، انعام دادن در رستوران خیلی مرسوم نیست اما پیشنهاد می شود اگر از خدماتی که به شما ارائه می شود راضی هستید، به پیشخدمت نسبت به صلاحدید خودتان، انعام بدهید.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.