چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ویترین ایده‌های بلند پروازانه استارت‌آپ‌ها
ویترین  ایده‌های   بلند پروازانه  استارت‌آپ‌ها

«کسب و کار» آمادگی استارت آپ ها برای حضور در الکامپ امسال را بررسی می کند

ویترین ایده‌های بلند پروازانه استارت‌آپ‌ها

بسياري از تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه اگر مي‌خواهيم مسير دستيابي به رشد شتابان اقتصادي را طي كنيم، استارت‌آپ‌ها و كسب‌وكارهاي نوپا كه روز به روز در ميان مردم محبوب‌تر مي‌شوند، بهترين راه تحقق اين چشم‌انداز هستند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایشگاه الکامپ ششم مرداد ماه برگزار خواهد شد و استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ گوناگونی در آن شرکت خواهند کرد. در نمایشگاه امسال شاهد حضور پررنگ کسب‌وکارهای نوپا و گروه‌های کوچکی هستیم که در الکامپ شرکت کرده‌اند و نمایشی از مجموعه خود را به ارمغان آورده‌اند. سرعت رشد استارت‌آپ‌ها سبب شده قشر جوان و تحصیل‌کرده گرایش زیادی به آن داشته باشند، اما متاسفانه عموم مردم آشنایی چندانی با ماهیت این شرکت‌ها و عملکرد آنها ندارند. استارت‌آپ‌ها با یکدیگر تعامل بسیار خوبی دارند، بعضا از یکدیگر خدمات می‌گیرند و به حفظ و نگهداری یکدیگر اهمیت می‌دهند، اما کمتر پیش می‌آید که جهت آگاه‌سازی عمومی و جذب حداکثری اقشار جامعه تلاش کنند. حقیقت این است که در حال حاضر دنیای استارت‌آپی جدای از دنیای واقعی است.
این نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای شناخت هرچه بهتر این شرکت‌ها و توانایی‌های‌شان است. شناخت ایده‌های بلندپروازانه‌ای که می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند. وجود استارت‌آپ‌ها اتفاق مثبت و مهمی است و باید برای فرهنگ‌سازی حضور آنها بیشتر تلاش کنیم که بتوانیم از این وضعیت جدید با گسترش، معرفی و با برقراری یک ارتباط منطقی بین شهروندان، مدیران، صاحبان استارت‌آپ‌ها و کسانی که بهره‌مند هستند، در جهت معرفی یک سیکل و سیستم مناسب استفاده کنیم. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای همین موضوع است.
استارت‌آپ‌ها فقط نباید در خدمت یک گروه خاص باشند، بلکه باید همسو با شهروندان و مدیریت شهری فعالیت کنند. با توجه به تغییرات و تحولاتی که در تکنولوژی به وجود آمده که فرصت‌های قابل‌توجهی را در جوامع ایجاد کرده‌اند، بستر برای کسب‌وکارهای نوین فراهم شده است و ما نباید از قافله عقب بمانیم. فرصت‌هایی که امروز در بدنه اجتماعی و به‌ویژه سطح جوانان ما کاملا شناخته شده است و تبدیل به یک بستر مناسب برای ایجاد فرصت‌های بزرگ می‌شود و به‌شدت می‌تواند در اقتصاد، اجتماع و اشتغال تحول‌آفرین و تاثیرگذار باشد. مدیریت‌های ما شاید نسبت به این مقوله جدید دچار غفلت شده‌اند یا هنوز به اهمیتی که این پدیده امروز می‌تواند برای ایجاد تحول در جامعه فراهم کند، هنوز واقف نشده‌اند.

الگوی استارت‌آپی ما یک الگوی وارداتی است
مجید علی‌پور، کارشناس فناوری اطلاعات
چند سالی است که نمایشگاه الکامپ به حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و به طور کلی فناوری‌های نوین اهمیت ویژه‌ای داده است. سال گذشته نیز یک سالن اختصاصی برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده بود که این شرکت‌ها توانستند به دلیل مجزا بودن عملکرد بهتری از ایده‌های خود ارائه دهند. به طور کلی این نمایشگاه باید ویترینی برای حضور استارت‌آپ‌ها باشد، چراکه در دنیا این شرکت‌ها حرف اول را می‌زنند و موجب تسهیل امور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده‌اند. حضور کسب‌وکارهای جدید طی یکی دو سال اخیر در نمایشگاه الکامپ را می‌توان مهم‌ترین اتفاق الکامپ دانست. حضور استارت‌آپ‌ها را می‌توان تغییری بزرگ عنوان کرد.
پیش‌بینی می‌شود نمایشگاه امسال در حوزه‌های استارت‌آپی و بین‌المللی از رشد بیشتری برخوردار باشد و این مهم برای تبادل تکنولوژی و نوآوری برای شرکت‌های داخلی بسیار مهم و باارزش خواهد بود. یکی از مزایای این نوع کسب‌وکارها، رشد سریع آنهاست که سبب توسعه اقتصاد کشور شده و در نتیجه اشتغالزایی خوبی نیز به همراه می‌آورند و نمونه موفق شرکت‌های بزرگی که از مرحله استارت‌آپی به کسب‌وکار موفق رسیده‌اند، گویای این مطلب است. بنابراین ضرورت دارد این شرکت‌ها به طور گسترده در این نمایشگاه بین‌المللی حضور داشته باشند. این اتفاق موجب می‌شود دیگر کشورها نیز از امکانات و پیشرفت‌های شرکت‌های ایرانی آگاه شوند و تمایل برای شراکت و سرمایه‌گذاری در این باره توسعه خواهد یافت. در ادامه هنگامی که استارت‌آپی رشد خود را کامل کند و برای عرضه در بازار آماده شود اقتصاد را دگرگون خواهد کرد و مجموعه این استارت‌آپ‌ها اگر به رشد برسند باید در انتظار تحول اقتصادی باشیم.
البته یک نکته اینجا باید یادآوری شود. نکته مهمی که در این موضوع وجود دارد این است که ما باید این الگوی استارت‌آپی را که یک الگوی وارداتی است متناسب با شرایط دانشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور خود همگام کنیم؛ یعنی متناسب با شرایط کشورمان یک الگوی استارت‌آپی داشته باشیم. یکی از دلایلی که به استارت‌آپ، «الگوی شتاب» نیز می‌گویند، همین مطلب است که می‌خواهیم تلاش کنیم. پس بر این اساس لازم است که صاحب‌نظران و محققان ما یک الگوی استارت‌آپی ملی را طراحی کنند تا بتوانیم از مزایا و فرصت‌های استارت‌آپ متناسب با شرایط کشور خود استفاده کنیم. در نهایت علاقه و انگیزه فاکتورهای لازم جهت موفقیت استارت‌آپ هستند، اما ناکافی. افرادی که موفق هستند، به کاری که انجام می‌دهند ایمان دارند. کارآفرینان موفق احساس می‌کنند می‌توانند روی جهان تاثیر داشته باشند و طرحی نو دراندازند. کارآفرینان موفق رقابت‌پذیرند. آنها برای برنده شدن نقش‌آفرینی می‌کنند و از باختن متنفر هستند، اما هرگز کارآفرینی ندیدم که روحیه رقابتی و اشتیاق برای برنده شدن نداشته باشد.
رشد استارت‌آپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا در کشور روند صعودی خوبی یافته و آینده نویدبخشی را پیش‌روی علاقه‌مندان این حوزه نمایان می‌کند. حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها بسیار گسترده است، اما در کشور ما بیشتر به شرکت‌های نوپای فعال در حوزه تکنولوژی یا فناوری اختصاص دارد، در حالی که در سراسر جهان استارت‌آپ‌ها لزوما نباید در این حوزه‌های خاص مشغول فعالیت باشند. این هم مورد دیگری از مشکلات پیش‌روی استارت‌آپ‌هاست.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.