صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / فیلترینگ سلیقه ای کسب ‌وکار‌های اینترنتی
فیلترینگ  سلیقه ای  کسب ‌وکار‌های اینترنتی

«كسب‌وكار» آخرين وضعيت فيلترينگ شركت‌هاي تبليغات آنلاين را بررسی می کند

فیلترینگ سلیقه ای کسب ‌وکار‌های اینترنتی

با فيلتر شدن تعدادي از شركت‌هاي تبليغات آنلاين در كشور جلسه‌هاي متعددي براي پيگيري اين وضعيت و پيدا شدن مسبب اين كار و جلوگيري از تكرار اين اتفاق‌هاي مكرر برگزار شد كه در آخرين جلسه پيرامون اين موضوع كه با حضور معاونت تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد، نماينده اتحاديه كسب‌وكار‌هاي اينترنتي و برخي از مديران شركت‌هاي فيلترشده برگزار شد، قرار شد كه شركت‌هاي فعال در زمينه تبليغات آنلاين نيازي به دريافت مجوز از كانون تبليغاتي نداشته باشند و صرفا با دريافت مجوز از اتحاديه كسب‌وكارهاي مجازي، مورد تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگيرند.

محمد جوادی قاضیانی 

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا الفت‌نسب، سخنگوی این اتحادیه با اعلام این خبر درباره رفع فیلتر سایت‌های تبلیغات آنلاین گفت: «در حال پیدا کردن اسامی شرکت‌های تبلیغات آنلاینی هستیم که سایت آنها فیلتر شده است. شنبه فهرست این اسامی را در نامه‌ای به وزارت ارشاد ارسال می‌کنیم تا آنها نیز به دادستانی اعلام کنند این افراد تاییدیه لازم را دریافت کرده‌اند. ارشاد اعلام کرد دستور فیلترینگ از سمت آنها نبوده و آنها صرفا ملزم به ارائه گزارش به درخواست مقام قضایی بوده‌اند. ما رونوشت همین نامه را به دادستانی ارسال خواهیم کرد و با آنها حتما هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم تا اگر دغدغه نظارتی دارند، مطمئن باشند اتحادیه بحث‌های نظارتی را طبق آیین‌نامه‌های موجود رعایت خواهد کرد.»
الفت‌نسب درباره روند این نظارت توضیح داد: «یکی از شروط این است که افرادی می‌توانند تبلیغ کنند که دارای یک مجوز باشند. به طور مثال اگر فردی محصولات دارویی یا بهداشتی را می‌خواهد تبلیغ کند باید مجوز بهداشت آن کالا چک شود. ما قطعا در سیستم بازرسی خود این موارد را اعمال می‌کنیم.»
سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفت: «تاکنون فیلد تبلیغات در فضای مجازی در سامانه تبلیغاتی وزارت ارشاد اصلا وجود نداشت. مقرر شد این فیلد امروز به عنوان یک رسته تخصصی در این سامانه ایجاد شود. شرکت‌های تبلیغاتی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند در این رسته تخصصی قرار می‌گیرند و براساس مواد ۹۰ و ۹۱ قانون نظام صنفی نظارت آنها بر عهده اتحادیه خواهد بود.» به گزارش کسب‌وکارنیوز اما بازهم مساله به صورت کامل حل نشده است و اینکه چرا اول سایت‌ها و کسب‌وکار‌ها فیلتر می‌شوند و بعد تصمیمات درباره آنها گرفته می‌شود جای سوال و تعجب فراوانی دارد و اینکه چرا کسب‌وکار‌هایی که مجوز‌های گوناگون را دارند را بدون اخطار قبلی فیلتر می‌کنند و چه کسی خسارت آنها را پرداخت خواهد کرد، باز هم به نظر حل نشده است.
شایان شلیله، مدیرعامل «ای‌نتورک» درباره این جلسه به «کسب‌وکار» گفت: ما بحث تاییدیه ارشاد را نداشتیم، اما یکی از شرکت‌های دیگر ما داشت و متاسفانه کاری می‌کنند که خودشان هم در آن می‌مانند. ما هنوز نمی‌دانیم چه کسی دستور فیلترینگ را داده است و هنوز در حال پیگیری هستیم و به کمیته فیلترینگ نامه زدیم که پیگیری کنیم چه کسی مسبب این کار بوده است. اداره تبلیغات ارشاد می‌گوید کار ما نبوده است. البته حرف‌های‌شان خیلی حرف‌های قطعی نبود. ما در بحث خسارت هم حق خودمان می‌دانیم و اعتقاد داریم که این کار خیلی سریع و سلیقه‌ای و بدون اخطار انجام شده است و با توجه به اینکه قبلا هم در هیات دولت مصوب شده بود که نهاد‌های دولتی نباید از استارت‌آپ‌ها شکایت کنند، این مساله را ما جداگانه پیگیری می‌کنیم، ولی فعلا با توجه به توافقات‌مان تمرکزمان را گذاشته‌ایم که از فیلتر خارج شویم و بقیه هم از فیلتر دربیایند.

ایجاد پویش اعتراضی در واکنش به فیلترینگ
عادل طالبی، عضو انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی
متاسفانه هفته گذشته تعدادی از سایت‌هایی که کار‌های تبلیغاتی انجام می‌دادند، فیلتر شدند و همین‌طور مدتی قبل‌تر تعدادی از استارت‌آپ‌های فین‌تکی و گردشگری نیز فیلتر شدند و هرازچندگاهی می‌بینیم که تعدادی سایت در حوزه‌ای فیلتر می‌شوند و وقتی که رد آن را می‌زنیم، نهایتا به این می‌رسیم که یک نهاد دولتی یا یک نهاد وابسته به دولت دلش خواسته است که مجوزی صادر کند و یک سنگی در برابر کسانی که کسب‌وکار‌های اینترنتی دارند، بیندازد و برای اینکه چنین کاری را انجام بدهند در ابتدا تعدادی را فیلتر می‌کنند که آنها را فرابخوانند و سر یک میز بنشانند و زمانی که افراد فیلترشده رفع فیلتر را طلب می‌کنند خواسته‌ها و قوانین جدید خودشان را شرط قرار می‌دهند. ما این رویه را در مورد فیلتر شرکت‌های گردشگری دیدیم و الان هم احتمالا در مورد شرکت‌های تبلیغاتی شاهد آن خواهیم بود. اگر حرف منطقی و درست باشد، چرا باید از چاقوی فیلترینگ استفاده کنند و چرا آنها را دعوت به صحبت کردن نمی‌کنند؟ قطعا کسب‌وکار‌های اینترنتی و صاحبان آنها افراد باهوشی هستند
که این کسب‌وکار‌ها را به اینجا رسانده‌اند و قطعا افراد فهمیده و توانمندی هستند و اگر درخواست نهاد‌های فیلتر‌کننده منطقی است، چرا نمی‌آیند و با حرف زدن و تعامل این مسائل را حل نمی‌کنند و دیگران را مجبور به تن دادن به خواسته‌های‌شان می‌کنند؟ اگر آن خواسته‌ها منطقی باشد کسب‌وکار‌های اینترنتی هم آنها را می‌پذیرند. به نظر می‌رسد دولت، نهاد‌های دولتی، ارگان‌ها و سازمان‌ها هر موقع که می‌خواهند بگویند که ما هم هستیم و می‌خواهند توجهات را به خودشان جلب کنند، تعدادی از این کسب‌وکارهای اینترنتی را فیلتر می‌کنند تا بتوانند یک خبری درست کنند و در سطح افکار عمومی خودی نشان بدهند و توجهات را به خودشان جلب کنند.
این شیوه فیلترینگ شیوه بسیار غلطی است و فکر می‌کنم تمام افرادی که در این حوزه کار می‌کنند باید جمع شوند و اعتراض جدی و رسمی کنند، چون با این وضعیت نمی‌توان پیش رفت. بعضی از دوستان ما در کسب‌وکار‌های اینترنتی متاسفانه نسبت به این قضیه‌ها بی‌تفاوت هستند، ولی نباید اینطور باشد، چون نوبت به همه ما خواهد رسید و من فکر می‌کنم هرچه سریع‌تر باید جمع شویم و از طریق اتحادیه، انجمن، نظام صنفی، شبکه‌های اجتماعی و حتی ایجاد پویش‌هایی اعتراض جدی و رسمی به این قضیه داشته باشیم.
چون ما تا ابد نمی‌توانیم اینطور بمانیم. در حال حاضر حداقل در این یک ماه اخیر ۶ نفر از برنامه‌نویس‌ها و طراحان سایت حرفه‌ای ما که از نزدیکان ما بودند برنامه‌های رفتن‌شان را ریخته‌اند. من نگران خالی شدن این کشور هستم، چون بیشتر افراد نخبه قصد رفتن از کشور را دارند و با ادامه این وضعیت هیچ کسی نمی‌ماند و کسانی که مثل ما عاشق کشورشان هستند و دوست دارند که داخل کشورشان کار کنند و دوست دارند رشد و تعالی و موفقیت کشورشان را ببینند دست‌تنها می‌مانند. فیلترینگ به نحوی که الان در حال انجام شدن است یک شمشیر سامورایی است که فقط کسب‌وکارهای اینترنتی را نابود می‌سازد. فیلترینگ به مثابه اعدام است و فیلترینگ یک کسب‌وکار هیچ تفاوتی با اعدام یک فرد ندارد. همان‌طور که اعدام کردن حق حیات را از یک انسان می‌گیرد فیلترینگ هم حق ادامه کار و مسیر را از کسب‌وکار‌های اینترنتی می‌گیرد و برای همین است که باید دست به دست همدیگر بدهیم و برای رشد و ارتقای کشور و ادامه کار جلوی اینگونه اتفاقات را بگیریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.