صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / کوچ ۲۶ میلیون کاربر در مسیر شکست انحصار تلگرام
کوچ ۲۶ میلیون کاربر در مسیر شکست انحصار تلگرام

کوچ ۲۶ میلیون کاربر در مسیر شکست انحصار تلگرام

26 میلیون کاربر تلگرام در ایران با کوچ به سوی پیام رسان های داخلی و خارجی پروژه شکست این پیام رسان و پایان دادن به انحصار آن را رقم زدند.

با ورود تلگرام به عرصه شبکه های اجتماعی شاهد نفوذ سریع و همه گیر شدن آن در بسیاری از کشورها و به ویژه در شرق بودیم. اما با بروز بسیاری از مشکلات که برخی از آن به عمق حریم خصوصی خانواده ها نیز رخنه کرده بود این پیام رسان در گروه بدافزار ها قرار داد.
دسترسی این پیام‌رسان به اطلاعات کاربران، ذخیره شدن اطلاعات انها در سرورهای متعدد، وجود و تبادل محتوای غیراخلاقی در آن و نقش این پیام‌رسان در ایجاد اغتشاشات و مشکلات داخلی در کشورها، ازجمله مواردی بود که بسیاری از کشورها را مجبور به ایجاد محدودیت در آن کرد.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این جابجایی در فضای مجازی و روی آوردن مخاطبان به پیام رسان های داخلی گفت: هرچند نسبت به زمان و شیوه فیلتر تلگرام انتقاداتی دارم اما آنچه حائز اهمیت است اینکه تقریبا همه صاحبنظران بر این باورند که پروژه رفع انحصار تلگرام، موفقیت آمیز بوده است.
محمدصادق افراسیابی شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح روند انتقال از پیام رسان تلگرام به دیگر پیام رسان های داخلی و خارجی، اظهار داشت: خوشبختانه امروز، پیام رسان های داخلی در کنار دیگر پیام رسان های خارجی مانند «واتساپ» و«اینستاگرام» توسط بخش مهمی از جامعه به جای تلگرام مورد استفاده قرار می گیرد که این مهم نشان از درک بالای مردم دارد.
معاون امور کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در ادامه با تاکید بر اینکه شمار زیادی از کاربران کنونی تلگرام، از نسخه های ایرانی آن یعنی «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» استفاده می کنند، گفت: آخرین آمار بیانگر این است که بیش از ۱۷میلیون نفر از کاربران تلگرام در ایران از تلگرام طلایی و هاتگرام که متعلق به شرکت دانش بنیان راهکار سرزمین هوشمند است، استفاده می کنند.

**استفاده از پیام رسان های داخلی در نگاه آمار
افراسیابی درباره آمار استفاده کاربران از پیام رسان های داخلی نیز اظهار داشت: لازم است آخرین آمار کاربران هر پیام رسان توسط مدیران پیام رسان های داخلی بیان شود اما طبق آماری که این مرکز در اختیار دارد و براساس میزان نصب پیام رسان های داخلی در فروشگاه پلی و بازار است، پیام رسان سروش توسط شش میلیون کاربر نصب شده است.
وی اضافه کرد: پیام رسان «ویسپی» با یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر و پیام رسان «گپ» با یک میلیون نصب در رتبه های بعدی، پیشتاز جذب مخاطب و کاربر در ایران قرار دارند.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: پیام رسان «ایتا» با یک میلیون نصب، پیام رسان «بله» با ۶۰۰ هزار نصب، پیام رسان «آی گپ» با ۳۰۰هزار نصب و «بیسفون پلاس» با ۱۰۰ هزار نصب در رتبه های بعدی آمار کاربران قرار گرفته اند.
افراسیابی با اشاره به اینکه آمار میزان کاربران پیام رسان های داخلی بیشتر از تعداد کاربرانی است که پیام رسان های داخلی را از فروشگاه های «پلی و بازار» نصب کرده اند، گفت: بخشی از کاربران ایرانی، پیام رسان های داخلی را به طور مستقیم از وب سایت های پیام رسان های داخلی نصب کرده اند که به عنوان نمونه می توان به آمار اعلام شده توسط پیام رسان سروش مبنی بر حضور ۱۲ میلیون کاربر ایرانی در این پیام رسان و پیام رسان گپ مبنی بر حضور دو میلیون و۶۰۰ کاربر ایرانی اشاره کرد که به نظر آمار درستی است.

**استفاده ۱۵میلیونی کاربر ایرانی از پیام رسان های داخلی
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه بخشی از کاربران ایرانی از چند پیام رسان استفاده می کنند، گفت: به نظر می رسد بیش از ۱۵ میلیون کاربر ایرانی از پیام رسان های داخلی استفاده می کنند که بخشی از آنها پیام رسان های داخلی را از طریق فروشگاه های پلی و بازار نصب کرده و مابقی مردم، پیام رسان های داخلی را به طور مستقیم از طریق سایت پیام رسان ها نصب کرده اند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کاربران ایرانی از «واتساپ» به جای تلگرام استفاده می کنند هم اکنون آمار مردمی که از فیلترشکن برای دسترسی به تلگرام استفاده می کنند به طور قطع کمتر از ۹ میلیون نفر و به اعتقاد من حداکثر حدود ۵ میلیون نفر است که این امر بیانگر شکست انحصار تلگرام و کاهش استفاده از فیلترشکن است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در ماه های اخیر برخی مسائل از جمله ضرر و زیان های فراوان تلگرام و بی هویتی و بی نام و نشانی این پیام رسان خارجی، مسئولان کشور را بر آن داشت تا هرچه سریعتر روند انتقال و کوچ از پیام‌رسان‌ خارجی به داخلی و بومی را مهیا کنند.
بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر شکستن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی به ویژه تلگرام را برای کشور مهم می دانند به دنبال این مهم بیشتر اجزای مرتبط با نظام به نوعی درگیر ارائه راهکارهای مختلف برای این نقل و انتقال شده تا کار و روند کوچ به نحو احسن انجام شود و صاحبان کسب و کارهای دیجیتال دچار ضرر و زیان نشوند.
در ادامه این مسیر برخی دانشگاه های مهم کشور مانند صنعتی شریف هم راهکارهایی ارائه کردند و این پروژه با برگزاری چندین نشست با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، سید مرتضی موسویان مشاور وزیر ارشاد و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و امیر خوراکیان عضو مرکز ملی فضای مجازی کشور با مدیران پیام رسان های دخلی بالای یک میلیون کاربر و مخاطب رقم خورد.
علاوه بر این امروزه شرکت های دانش بنیانی با ظرفیت و توانمندی های بالایی در کشور وجود دارند که به فرایند انتقال و کوچ از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی و بومی کمک فراوانی کردند تا مشکلی برای مردم و مخاطبان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال به وجود نیاید که تاکنون هم اینچنین شده و همه کارها و فعالیت ها در فضای دیجیتال روال عادی را طی می کند.
البته روند این کوچ همچنان ادامه دارد و روز به روز بر تعداد کاربران استفاده کننده از پیام رسان های داخلی افزوده شده و برخی افراد همزمان از چند پیام رسان داخلی و نمونه های خارجی آن استفاده می کنند.
شبک**فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۰۵۵**۱۳۹۲

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.