صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سنگ “تجهیزات آموزشی فرسوده” در راه پیشرفت آموزش پزشکی
سنگ “تجهیزات آموزشی فرسوده” در راه پیشرفت آموزش پزشکی

کارشناسان و مسئولان از موانع توسعه آموزش گفتند

سنگ “تجهیزات آموزشی فرسوده” در راه پیشرفت آموزش پزشکی

با وجود توسعه کمی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین افزایش جذب دانشجو در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد تجهیزات و امکانات آموزشی متناسب با این روند رشد نکرده است. به گفته کارشناسان و اعضای هیات علمی، بسیاری از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تازه تاسیس به خصوص در استان‌های محروم از کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی رنج می‌برند.

تجهیزات

به گزارش کسب و کار نیوز اظهار کرد: در دولت‌های نهم و دهم به دلیل الزاماتی که اسناد بالادستی کشور ایجاد کرده بود، باید تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پایان برنامه ۵ ساله برنامه پنجم توسعه به عدد ۲۵ درصد می‌رسید و در این راستا متاسفانه بدون اینکه زمینه برای این کار فراهم شود، در یک روند صعودی افزایش تعداد دانشجویان و ظرفیت‌ها مدنظر قرار گرفت.  

وی ادامه داد: برای افزایش دانشجو باید افزایش اعضای هیات علمی و ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی نیز مدنظر قرار گیرد، اما متاسفانه در زمانی که افزایش جذب دانشجو با توجه به الزامات اسناد صورت گرفت، به این مسائل توجهی نشد و این مساله سبب مواجه شدن بسیاری از دانشگاه‌ها با چالش کمبود امکانات و منابع شد که قطعا تاثیر جدی بر کیفیت روند آموزش و پژوهش داشت.  

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت: از سال ۹۲ با تغییر دولت و آغاز به کار دولت یازدهم تلاش بر این بود که اگر امکان کاهش ظرفیت‌ها وجود ندارد، حداقل جلوی افزایش بی‌رویه جذب دانشجو گرفته شود؛ به همین دلیل منحنی رشد ظرفیت‌های کارشناسی ارشد از سال ۸۵ تا ۹۲ یک منحنی صعودی خیلی تیز است؛ اما از سال ۹۲ به بعد یک منحنی کاملا افقی است که این نشان‌دهنده سیاست جذب دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در دو دولت مختلف است.

خیز جدی وزارت بهداشت برای افزایش امکانات آموزشی 

وی افزود: متاسفانه به دلیل محدودیت منابع و محدودیت‌های بودجه‌ای، امکانات و تجهیزات دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر متناسب با جذب دانشجو افزایش نیافته است و این مساله کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با تاکید بر عزم جدی وزارت بهداشت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای جبران کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی ناشی از جذب بی‌رویه دانشجو، گفت: به دلیل ضرورت جبران کمبودها در این دولت کمک‌هایی به دانشگاه‌ها صورت گرفت و حمایت‌هایی انجام شد؛ ولی عملا به دلیل کمبود منابع کار وسیع و جدی ممکن نبود.

حاجتی تاکید کرد: برای ارتقای تجهیزات و امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی در معاونت آموزشی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خیزهای جدی برداشته شده است و حتی صندوق توسعه ملی وزارت بهداشت، نامه‌ای به رییس جمهور نوشت که در این زمینه نیاز به کمک وجود دارد. همچنین در این راستا اقداماتی در نظر گرفته شد تا در بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها الزاماتی برای کمک به توسعه امکانات و تجهیزات ایجاد شود و در این زمینه برخی دانشگاه‌ها بسیار خوب عمل کردند.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی اظهار کرد: در مجموع تقویت زیرساخت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیازمند توجه جدی است و در این راستا معاونت آموزشی در سال ۹۷ نیز دو سه مسیر را پیش‌بینی کرده است تا این موضوع محقق شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه کیفیت آموزش و تجهیزات و امکانات، اقداماتی در سال‌های اخیر انجام شده است، ولی هنوز کامل نیست و نیاز به توجه بیشتر دارد. ضمن اینکه بودجه نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

دانشگاه‌ها نباید وابسته به بودجه‌های دولتی باشند

حاجتی با اشاره به اختصاص بخش زیادی از بودجه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طرح تحول سلامت، اظهار کرد: به دلیل نیازی که وجود داشت بخش زیادی از بودجه‌ها توسط وزارت بهداشت به سمت انجام طرح تحول سلامت رفت؛ اما باید در نظر گرفت که موضوع آموزش نیز امری جدی است که معمولا تحولات آن و نتایج برنامه‌های آن در بلند مدت مشخص خواهد شد و تاثیرات ماندگارتری نیز خواهد داشت.  

وی با تاکید بر لزوم حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم گفت: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نوین این است که نباید وابسته به منابع دولتی باشند و باید به خود متکی باشند و  این مساله‌ای است که همه دانشگاه‌های کشور چه پزشکی و چه غیر پزشکی کاملا دچار آن هستند و به غیر از دانشگاه‌های غیر انتفاعی و غیر دولتی که وزارت بهداشت خیلی به آنها ورود پیدا نکرده است، بقیه دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت کاملا متکی به بودجه‌های دولتی هستند.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه‌ها وارد فضایی شوند که خلق ثروت و ارزش کنند، می‌توانند برای خود برنامه‌ریزی کرده و امورات خود را بگذرانند، این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش‌ها دارد.

با توجه به مسائل مطرح شده به نظر می‌رسد پس از گذشت چند دهه تلاش در راستای افزایش نیروهای تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و همچنین توسعه و تاسیس دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش جذب دانشجو که به خصوص در دولت‌های نهم و دهم روند صعودی داشته و شیب تندی به خود گرفت، وقت آن رسیده که مسئولان و متولیان حوزه آموزش علوم پزشکی به افزایش امکانات آموزشی از قیبل اعضای هیات علمی، تجهیزات آموزشی و … که افزایش کیفیت آموزش را درپی دارد، همت گمارند و از این طریق برای تحول و سرآمدی در آموزش پزشکی که در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت بوده، گام بلندی بردارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اختصاص ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات پایان خدمت ۹۵ هزار نفر بازنشسته

به گزارش کسب و کار نیوز، “داود منظور” معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.