صفحه اصلی / اسلایدر / آسیب نگاه جناحی به مسائل اقتصادی
آسیب  نگاه  جناحی  به مسائل  اقتصادی

«كسب‌وكار» بررسي مي‌كند

آسیب نگاه جناحی به مسائل اقتصادی

برخي کارشناسان ورود برخي از مسائل تخصصي و فني اقتصادي به كف خیابان را مهم‌ترين عامل برهم‌ريختگي بازارهايي مثل دلار و سكه و تاثير‌پذيري منفي آنها مي‌دانند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز طبق بررسی‌های موجود، طرح برخی از مسائل اقتصادی و سیاسی در میان مردم و اظهارنظرهای عمومی درباره آن در حالی اتفاق افتاده است که این مباحث نیاز به اطلاعات و دانش آکادمی و تخصصی دارد و مردم سر از پیچیدگی‌ها و نکات فنی آن در نمی‌آورند. شاهد این مساله موضوع FATF است که فارغ از اظهارنظر‌های کارشناسان شاهد موضع‌گیری جناح‌های مختلف و همچنین نظرات آنها طی این مدت بودیم. اظهارنظر‌های مردمی و جناحی درباره این موضوع فنی و تخصصی به جایی رسیده که با هر گونه اتفاقی در این خصوص تاثیر آن را بر بازارهایی مثل دلار و سکه خواهیم دید، چراکه حالا دیگر افکار عمومی نسبت به آن حساس شده و به راحتی نمی‌توان این مباحث را از زندگی مردم خارج کرد. به اعتقاد کارشناسان، طرح مباحث فنی در میان مردم باعث ایجاد جو روانی منفی شده و آثار بد آن در امور اقتصادی خود را نشان می‌دهد. تاثیر افکار عمومی در تحولات اقتصادی تا جایی است که کارشناسان یکی از عوامل مهم روند افزایشی تورم فعلی را تحت تاثیر این جو روانی می‌دانند. به همین دلیل یکی از پیشنهاداتی که مطرح می‌شود جلوگیری از طرح برخی از مسائل تخصصی در میان مردم است تا شاید از تاثیرپذیری منفی آن در وضعیت کلی اقتصادی در امان بمانیم.

استیصال جناح‌ها در ارائه راهکارهای درست اقتصادی
مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: ورود مسائل تخصصی به کف خیابان و جناحی شدن آن ناشی از استیصال مسئولان و جناح‌ها در ارائه راهکارهای درست و عملیاتی در حوزه اقتصادی است که به ناچار مردم را برای نظرخواهی نسبت به این مسائل وارد میدان
کرده است.

بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌گذاران
وی با اشاره به عدم شفافیت و عدم اعتماد مردم به سیاست‌گذاران می‌افزاید: در شرایط کنونی اقتصاد کشور ما این اظهارنظر‌ها برگرفته از عدم شفافیت هم هست. به عبارتی از آنجایی که سیاست‌گذاران فعالیت برخی از بخش‌ها را برای عموم مبهم نگه می‌دارند، مردم خود دست به کار می‌شوند و درصدد پی بردن به چگونگی ماجرا بر می‌آیند. از طرفی مسائل اقتصادی به زندگی مردم وابستگی زیادی دارد و آنجا که مردم تحت فشار اقتصادی هستند، نمی‌توانند نسبت به اظهارنظر نسبت به مسائل اقتصادی بی‌تفاوت بمانند. همچنین تاخیر در چگونگی حل مشکلات به افزایش این اظهارنظر‌ها دامن می‌زند.

عدم عملیاتی شدن دانش آکادمی
پورقاضی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر آن است که اقتصاد ما تحت‌تاثیر سیاست ماست و به همین دلیل آنجا که در موضوعی مثل FATF همه اقتصاددانان و متخصصان اظهار موافقت می‌کنند، نگرش جناح‌ها و گروه‌های سیاسی مخالف آن است و همین باعث عدم اجرایی شدن آن می‌شود. به بیانی دیگر اقتصاددانان ما به دلیل شرایطی که در اقتصاد کشور و حوزه سیاست‌گذاری حاکم شده است، در جامه عمل پوشاندن به بحث‌های تئوری و علمی آکادمی موفق نبوده‌اند.
این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه گاها راه‌حل‌های سطحی برای حل مسائل عمده اقتصادی طراحی می‌شود، می‌گوید: حل مسائل کلان اقتصادی با نظرخواهی‌های عمومی و عقاید جناحی راه به جایی نخواهد برد. متاسفانه بی‌اعتنایی به نظرات جامعه علمی و افراد باتجربه بخش خصوصی باعث شده مسائل اقتصادی گاها راه‌حل‌های منطقی پیدا نکند و همین مساله باعث بلاتکلیفی مردم و ورود آنها به نظرخواهی شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.