صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / دلایل انتشار فیلمنامه «پوریای ولی» از زبان جوزانی
دلایل انتشار فیلمنامه  «پوریای ولی» از زبان جوزانی

دلایل انتشار فیلمنامه «پوریای ولی» از زبان جوزانی

مسعود جعفری جوزانی نویسنده کتاب فیلمنامه «پوریای ولی» گفت: در ابتدای دهه 70 دوره به سخره گرفتن اخلاق و انسانیت به یک باره کلید خورده بود و همین زمان ما تصمیم گرفتیم «پوریای ولی» را بسازیم تا شاید بتوانیم جلوی این روند تغییر را بگیریم.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی،نشست معرفی و بررسی کتاب «پوریای ولی»، اثر مسعود جعفری ‌جوزانی با حضور نویسنده کتاب، محمدرضا جعفری جلوه، محمد ابراهیمیان و علاقه‌مندان به کتاب‌های سینمایی روز چهارشنبه (۲۷تیرماه) در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
در این مراسم چهره‌های سینمایی و فرهنگی مانند نیکنام حسینی‌پور، امین تارخ، خسرو دهقان، فریبا متخصص، سحر جعفری جوزانی، سیروس ابراهیم‌زاده، سیدحسن امین، محمدهادی کریمی و فتح‌الله جعفری جوزانی حضور داشتند.

**فیلمنامه ای که کتاب شد
جعفری جوزانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: ادعای نویسندگی نداشتم و ندارم. من فیلمساز هستم اما گاهی چاره‌ای نیست و باید کاری را شروع کرد. اصل این پروژه در سال ۱۳۷۱ کلید خورد و به خاطر دارم که ۹۰ صفحه درباره این موضوع نوشتم.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که در آن زمان بهترین وقت برای ساخت این فیلم بود و ما نیز به همین ضرورت کار را آغاز کردیم؛ چراکه آن دوره، زمان شروع از بین رفتن اخلاق انسانی بود. در آن زمان همه چیز رو به تغییر بود و رفته‌رفته همه چیز داشت عوض می‌شد.
جعفری جوزانی افزود: ما این پروژه را با محمدعلی نجفی و بعد از سفری که به ترکمنستان داشتیم، آغاز کردیم اما پروژه ۶- ۷ ماه خوابید و وقتی به مسئول وقت مراجعه کردیم به نتیجه مشخصی نرسیدیم و پروژه تا سال ۸۷ خوابید، در این سال روزی آقای ضرغامی من را به صدا و سیما فراخواند و قرار شد که کار را آغاز کنیم اما مدیری رفت و مدیری آمد و مجددا پروژه روی زمین ماند.
کارگردان سریال «در چشم باد» در توضیح دلایل ساخته نشدن این سریال گفت: من فکر می‌کنم مشکل از من است که قصد دارم سریالی درباره پوریا ولی بسازم و اشتباهی به دنبال این کار رفته‌ام ؛ پوریای ولی حرف از مردانگی، خدمت به مردم و نگاه ویژه به مظلومیت و انسانیت دارد و به مسئولان و همه ما گوشزد می‌کند که نوکر مردم هستیم و شاید این حرف‌ها، حرف‌های خوبی نیست و نباید گفته شود.
وی ادامه داد: ما در شروع ساخت این پروژه با چشم خود می‌دیدیم که همه ارزش‌های گذشته در حال تغییر بودند و داشتند جای خودشان را به بی‌ارزشی می‌دادند و دیگر کسی برای انسانیت، سواد و علم ارزشی قائل نبود، ما در فاز دوم حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پول خرج کردیم اما باز هم پروژه روی زمین ماند.
جعفری جوزانی با اشاره به دلایل چاپ فیلمنامه «پوریای ولی» در قالب کتاب اظهار کرد: بعد از این اتفاقات آنا پناهی، فرزند زنده‌یاد حسین پناهی با من تماس گرفت و این پیشنهاد را به من داد و من با اینکه می‌دانستم امروز کسی کتاب نمی‌خواند اما این پیشنهاد انسانی و دغدغه‌ مند را قبول کردم و متوجه شدم که هنوز کسانی هستند که انسانیت برایشان مهم است.
وی افزود: خیلی خوشحال که این اثر را نوشتم و در انتشارات آناپنا منتشر شد، شاید من الکی نگران بودم و شاید این ارزش‌ها در میان برخی جوانان هنوز زنده است و شاید برنده این تفکرات جوانان بودند.

**منتقد سینما از ساخته نشدن آثار جعفری جوزانی گلایه کرد
محمد ابراهیمیان نیز که دیگر سخنران این نشست بود در سخنانی گفت: پوریای ولی بررسی یک شخصیت نیست، بلکه بررسی یک تاریخ است آن هم در دوره آشوب، یعنی دوره مغول، مسعود جعفری جوزانی مشتاق انجام پروژه‌های بزرگ انسانی است که دیدیم تلاش‌های بسیار زیادی را هم برای ساخت فیلم کوروش انجام داد که متاسفانه آن هم عملیاتی نشد.
این منتقد سینمایی با گلایه از ساخته نشدن آثار جعفری جوزانی اظهار کرد: هم فیلم کوروش و هم پوریای ولی آماده ساخت است اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است؛ با همه این تفاسیر من فکر می‌کنیم که این دو فیلم در ذهن مردم نقش بسته و در مغزشان ساخته شده است.
این روزنامه نگار با اشاره به داستان فیلمنامه گفت: فیلمنامه در دوره مغول و با یک جنگ پارتیزانی آغاز می‌شود و پوریای ولی قهرمان آن است، در این فیلمنامه پوریای ولی سرمنشا همه جوانمردی‌ها و فتوت‌هاست که البته همه این صفات به علی‌ابن ابیطالب (ع) برمی‌گردد؛ در این چرخه جوانمردی ما بعد از نام حضرت علی(ع) با نام پهلوان محمد خوارزمی (پوریای ولی) و بعد از آن به نام جهان پهلوان تختی می‌رسیم، البته باید بدانیم که این افراد به دلیل قهرمانی و داشتن قدرت در بین مردم مطرح نشدند و دلیل شهرت آنها تنها جوانمردی است.

**جعفری جوزانی احساس دین به ارزش های فرهنگی دارد
محمدرضا جعفری جلوه با اشاره به شخصیت جعفری جوزانی و نقشش در سینما و تلویزیون کشور گفت: جعفری جوزانی هنرمند خوب، خوش ذوق و جوانمردی است که در این دوره مسئولیت احیای فرهنگی را به سهم خود و شاید بیشتر از آن عهده‌دار بوده است و به شکلی یک نوع احساس دین به این ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی، دینی و ایرانی دارد.
وی ادامه داد: جوزانی این وظیفه ‌شناسی را در آثار هنری متعددی به عرصه ظهور رسانده است و احساس وظیفه می‌کند و ای‌کاش که این اثر که ما امروز درباره آن صحبت می‌کنیم در شکل و شمایل اصلی خودش به عرصه ظهور می‌رسید.
مدیر شبکه دو سیما با اشاره به سابقه همکاری با جعفری جوزانی اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته سریال بسیار موفق و موثر «در چشم باد» را از جوازانی داشتیم و زمانی که ساخته شد همه دیدند که یکی از موفق‌ترین آثاری بود که از تلویزیون پخش شد و خوشحالم که بنده در آن دوره در شبکه یک میزبان این اثر ارزشمند جوزانی بودم.
وی در ادامه افزود: جوهره فرهنگ ایران زمین پهلوانی است و این جوهره در فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ما به خوبی نمایان است، به اعتقاد من اگر ما به داشته‌هایمان تاکید کنیم می‌توانیم امتدادی از این داشته‌هایمان را فراتر از مرزها داشته باشیم.

**پوریای ولی برای کتابخانه نوشته نشده است
امین تارخ نیز گفت: من احساس می‌کنم که جوزانی این کتاب‌ها را نمی‌نویسد که به کتابخانه برود بلکه در ابتدا تنها به ساخت آن فکر می‌کند اما یک سری سلسله عواملی که بار منفی دارند باعث چنین اتفاقی می‌شوند.
وی افزود: من آرزو دارم که این کتاب به تصویر کشیده شود تا این تلویزیون بی‌رغبت کمی مردم را تشویق کند تا پای برنامه‌های آن بنشینند.
فیلمنامه «پوریای ولی» به قلم مسعود جعفری جوزانی و با پژوهشگری فتح‌الله جعفری جوزانی، عبدالکریم یونسی در قالب کتاب از سوی نشر «آناپنا» متعلق به آنا پناهی دختر زنده‌یاد حسین پناهی منتشر شد.
فتح‌الله جعفری جوزانی و عبدالکریم یونسی پژوهشگران این اثر، از بیش از ٣٠ کتاب از جمله جامع التواریخ خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، تاریخ جوینی و تاریخ ایران کمبریج برای نگارش این کتاب استفاده کرده‌اند.
در پایان این مراسم با حضور شخصیت‌های مختلف فرهنگی و هنری از کتاب «پوریای ولی» رونمایی شد.
فراهنگ**۳۰۰۹**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.