چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در نشست اساتید بین المللی
بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در نشست اساتید بین المللی

بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در نشست اساتید بین المللی

استادان زبان فارسی از 12 کشور جهان طی نشستی در روز یکشنبه 31 تیرماه در بنیاد سعدی به بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در دنیا و مشکلات آن می پردازند.

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی روز پنجشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این نشست که به مناسبت حضور مدرسان زبان فارسی از کشورهای مختلف در هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی برنامه ریزی شده است، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برگزار می ­شود.
فرهاد پالیزدار افزود: شرکت کنندگان خارجی حاضر در جلسه از کشورهای رومانی، ازبکستان، ترکیه، سوریه، آلبانی، صربستان، اوگاندا، کنیا، تونس، هند، لبنان و بنگلادش هستند.
به گفته وی، در این نشست همچنین چند تن از کارشناسان مناطق جهان از وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور دارند.
پالیزدار محورهای کلی این نشست را شامل بررسی مشکلات و مسائل آموزش زبان فارسی در کشورهای مختلف، نیازهای آموزشی مخاطبان (استادها، فارسی آموزان، محیط) و ارائه پیشنهادها از سوی مدرسان زبان فارسی کشورهای شرکت کننده عنوان کرد.
هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی، به دوره تربیت مدرس استادان زبان فارسی اختصاص یافته است که در آن مدرسانی از ۱۶ کشور مختلف حضور دارند.
این دوره فشرده ۹۰ ساعته ۲۵ تیر ماه آغاز شد و ۱۸ مرداد ماه خاتمه می یابد.
در بسیاری از نقاط جهان شور و شوق زیادی برا‌ی آموختن زبان فارسی وجود دارد و زمینه‌های مساعد و موجبات و انگیزه‌های گوناگونی برای فارسی ‌آموزی در خارج از کشور وجود دارد، بر این اساس در سال ۲۰۱۲ به منظور تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت­ های موجود داخل و خارج از کشور، بنیادی به نام «بنیاد سعدی» تاسیس شد.
مدیریت راهبردی و اجرای فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه زبان و ادبیات فارسی در سطح بین المللی از جمله رسالات این بنیاد تعریف شد.
بنیاد سعدی که مزین به نام «سعدی» است، وظیفه خاصی برای «سعدی ‌پژوهی» برعهده ندارد و فقط به احترام آن شاعر و سخنور پر آوازه ایران نام او برای بنیادی که گسترش زبان فارسی را در جهان به عهده دارد، برگزیده شد.
بنیاد سعدی نه‌ تنها غیرایرانیان علاقه ‌مند به آموزش زبان فارسی را مخاطب و موضوع فعالیت خود می‌شناسد بلکه به آموزش زبان فارسی به ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز توجه دارد.
این بنیاد در سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور، تاسیس شد.
بنیاد سعدی همه ساله دوره های آموزش زبان فارسی را در این راستا برای مدرسان زبان فارسی دنیا برنامه ریزی می کند.
فراهنگ**۳۰۰۹*۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.