سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / سهم ۱۰ درصد آب شرب از آبیاری فضای سبز مشهد
سهم ۱۰ درصد آب شرب از آبیاری فضای سبز مشهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر عنوان کرد

سهم ۱۰ درصد آب شرب از آبیاری فضای سبز مشهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد از سهم 10 درصد آب شرب از آبیاری فضای سبز مشهد خبر داد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمد حاجیان‌شهری در نشست خبری رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالارشهر برگزار شد، با ارائه گزارشی در خصوص عملکرد این کمیسیون، اظهار کرد: پس از آغاز به کار شورای پنجم اعضای کمیسیون به سرعت انتخاب شدند. هم‌چنین به منظور پیش‌برد بهتر فعالیت‌ها ۵ کارگروه تخصصی در حوزه‌های فضای سبز و تأمین منابع پایدار آب، بهداشت، سلامت و محیط زیست، پسماند و خدمات شهری، میادین، اصناف و تبلیغات محیطی و مدیریت بحران و خدمات ایمنی را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: این کمیسیون تاکنون ۳۶ جلسه داشته که در این جلسات ۵۹ نظریه را مورد بررسی قرار دادیم، هم‌چنین ۳۳ لایحه و ۳ طرح بررسی شده و ۲۵ مورد بازدید میدانی از فعالیت‌های شهرداری به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری داشتیم.

حاجیان‌شهری تصریح کرد: کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست در ۶ محور حوزه‌های سازمانی معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری، شامل پارک‌ها و فضای سبز، پسماند شهری، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، میادین میوه و تره‌بار و… نظارت داشته است که در هر مورد حدود ۱۲ مورد جلسه و بازدید انجام داده است.

کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات بهتر؛ محور اصلی فعالیت‌های کمیسیون خدمات شهری

وی با بیان این‌که «محور اصلی کار این کمیسیون تحلیل خدمات شهری و یافتن راه‌هایی برای ارائه بهتر خدمات و کاهش هزینه‌هاست»، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین حوزه‌ای که می‌توان در آن کاهش خدمات داشت، مدیریت خدمات شهری بود. بر این اساس از طریق سازمان فاوا شهرداری مشهد اقدام به ارزیابی سطوح خدماتی شهر مشهد کردیم و با گزارشات خدمات شهری به اختلاف عددی در میزان سطوح رفت‌وروب هم رسیدیم که با توضیحات مسئولان این مسئله حل‌وفصل شد، اما هم‌چنان اعتقاد داریم که نحوه محاسبه قیمت‌ها باید دقیق‌تر شود و سازمان فاوا باید نظارت بهتری در این موارد انجام دهد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: از دیگر اقداماتی که در این کمیسیون انجام شده است می‌توان به بررسی و تدوین برنامه میان‌مدت ۴ ساله شهرداری مشهد در حوزه خدمات شهری، بررسی مبانی سیاست‌های راهبردی برنامه ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، بررسی تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ در حوزه معاونت خدمات و محیط زیست شهری، بررسی متمم بودجه سال ۱۳۹۶، بررسی بودجه پیشنهادی ۱۳۹۷ شهرداری در حوزه خدمات شهری اشاره کرد. هم‌چنین برخی لوایح و قراردادهایی که در سنوات گذشته توسط شهرداری به تصویب رسیده بود، مانند مدیریت نظارت بر سازمان پارک‌ها، بررسی لایحه دریافت بهای خدمات از اتباع خارجی، وضعیت قرارداد مشارکتی باغ گیاه‌شناسی را مورد ارزیابی مجدد قرار دادیم.

وی با اشاره به اقدامات کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر در حوزه پارک‌ها و فضای سبز، گفت: عمده فعالیت‌ها در این حوزه بر روی آب و استفاده از گونه‌های کم‌آب‌طلب متمرکز بود. هم‌چنین بازدیدهایی که بوستان‌های بزرگ شهر هم‌چون چهل‌بازه، مینیاتور و کمربند سبز داشتیم که سیاست و راهبرد بحث فضای سبز را تأمین می‌کند.

افتتاح دو تصفیه خانه شهری تا پاییز

حاجیان‌شهری افزود: در موضوع آب قراردادهای BOT که شهرداری مشهد در خصوص تأمین منابع آب و تصفیه فاضلاب به شکل پس‌آب و استفاده از آن در داخل شهر دنبال می‌کرد را داشتیم که دومورد از این قراردادها باید در شهریورماه تکمیل موقت شود و سه ماه بعد رسماً به بهره‌برداری برسد. این موضوع اتفاق بسیار میمونی است که باعث می‌شود ما بتوانیم از حجم آب مصرفی در فضای سبز ازز سایر منابع را کاهش داده و بیش‌تر به سمت استفاده از پس‌آب برویم.

وی با بیان این‌که «در حال حاضر هم‌چنان بخشی از آب فضای سبز شهری از آب شرب تأمین می‌شود»، بیان کرد: ما به دنبال کاهش استفاده از آب شرب و تصفیه فاضلاب و استفاده از پس‌آب هستیم و این تصفیه‌خانه‌ها با همین سیاست در سطح شهر احداث خواهند شد.

تخصیص ۲۰ میلیارد برای کشف رود 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اقدامت این کمیسیون در خصوص کشف رود، تصریح کرد: با وجود این که کشف رود بیش‌تر در حوزه آب و فاضلاب و محیط زیست است، اما در ماه‌های گذشته چندین بازدید از کشف رود داشتیم و ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل سپتاژ کشف رود در منطقه رضویه اختصاص دادیم و کمک کردیم تا این پروژه  زودتر به بهره‌برداری برسد. هم‌چنین ۱۰میلیارد هم از تبصره ۳ به این موضوع اختصاص دادیم و مجموعاً حدود ۲۰میلیارد تومان برای سپتاژ کشف رود هزینه کرده‌ایم.

وی بیان کرد: هم‌چنین چندین جلسه با سمن‌های زیست محیطی برگزار کردیم. انتظار می‌رود سمن‌ها کمک‌های بیشتری به شهرداری در این حوزه بدهند. ما اعلام کردیم که قادر نیستیم کمک‌های مالی به سمن‌ها کنیم اما شهرداری می‌تواند در حوزه‌های مختلف کمک‌های معنوی داشته باشد.

شناسایی ۵۰۰۰ واحد شغلی مزاحم در مشهد

حاجیان‌شهری با اشاره به اقدامات این کمیسیون در در حوزه میادین تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری مزاحم، خاطرنشان کرد: در این حوزه حمایت‌‌هایی که از مجتمع‌های خدماتی مزاحم انجام دادیم منجر به مصوبه‌ای شد که بر اساس آن ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به این افراد پرداخت شود تا بتوانند این مجتمع‌ها را به بهره‌برداری برسانند. با این وجود فاصله عددی بسیاری بین مجتمع‌های در حال ساخت و مجتمع‌های مورد نیاز وجود دارد. در حال حاضر ۹ مجتمع با حدود ۱۰۰۰ واحد در حال ساخت است، اما حدود ۵۰۰۰ واحد مزاحم و آلاینده شناسایی شده که باید ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: شورای شهر در میادین برای شب بازارها و روز بازارها برای حمایت از قشر ضعیف و هم‌چنین خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران مصوبه‌ای گذراندیم که می‌توانند تا ۵۰ درصد را تخفیف بدهند.

جمع‌آوری روزانه ۲۰۰۰ تن زباله در مشهد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که «در حوزه پسماند تأکید کمیسیون بر فرهنگ‌سازی و تفکیک زباله از مبدأ است»، تصریح کرد: در حال حاضر در شهر مشهد به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن زباله جمع‌آوری می‌شود که در محل‌های دفن مشهد دفن می‌شود و سازمان پسماند تلاش کرده کارخانجاتی را برای جداسازی این زباله بعد از جمع‌آوری در محل دفن داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس یک خط ۱۰۰۰ تنی را در این موضوع اجرا کردند، اما به دلیل ضعف فنی هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است. راه‌اندازی کامل این خط برای مشهد بسیار مهم است و بر این مبنا تأکید شده است که از شرکتی که وظیفه بهره‌برداری از این واحد را دارد و فرصت‌های بسیاری به آن داده شده است، اما نتوانسته مشکلات را حل کند، خلع ید شود. مسیر حقوقی آن در حال طی شدن است و شرکتی آمده که گفته من حاضرم بدون هزینه این واحد را تعمیر کرده و از حداکثر ظرفیت آن استفاده کنم.

حاجیان‌شهری گفت: سیاست ما در کمیسیون بر جداسازی و اجرای قانون پسماند در مدیریت شهری مشهد است که مراحل تفکیک را انجام دهیم تا بتوانیم آنچه در دنیا شناخته شده است برسیم و بتوانیم از این طلای کثیف برای شهر درآمد کسب کنیم.

وی با اشاره به موضوع آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد داریم که با استاندارد ۵۰هزار نفر جمعیت به ازای هر ایستگاه حدود ۱۶ ایستگاه کم داریم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ماجرای خصوصی‌سازی آتش‌نشانی در مشهد، بیان کرد: این موضوع که از شورای سوم آغاز شده هم‌چنان در کش‌وقوس قرار دارد و مدیریت شهری در این خصوص به نتیجه قطعی نرسیده است و امیدواریم با توجه به استعلامات انجام شده، اعضای شورای شهر در این زمینه تصمیم خوبی را برای شهر بگیرند تا بعدا پشیمان نشوند.

تنها ۴۰۰ نفر در «رضوان» دفن شده‌اند

وی با اشاره به اقدامات این کمیسیون در خصوص سازمان فردوس‌ها، گفت: در سطح شهر آرامستان‌های داریم که تعدادی در دست آستان قدس رضوی است و دو آرامستان در دست شهرداری است. در شورای چهارم مصوبه‌ای داشتند و آرامستان رضوان تأسیس شده است. البته مسیر آرامستان مشکل داشت که گفتند تا ۸ماه دیگر احداث می‌شود. از زمان تأسیس این آرامستان تنها حدود ۴۰۰ جنازه در آن دفن شده که بیش‌تر افراد بلاصاحب بودند و ما باید مردم تشویق کنیم که مردم بروند. در این فضا سرمایه‌گذاری شده و باید از این فضا استفاده شود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص آخرین وضعیت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی مشهد، گفت: طبق قانون شهرداری‌ها مکلف به جمع‌آوری پسماندهای عادی هستند. پسماندهای بیمارستانی جزو پسماندهای ویژه هستند و ابتدا باید عادی‌سازی شوند و سپس تحویل شهرداری شوند در واقع باید خود درماندگاه‌ها و بیمارستان‌ها زباله‌های خود را عادی‌سازی کرده و سپس تحویل شهرداری دهند.

وی افزود: با ورود دادستانی به این موضوع و پیگیری‌هایی که توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد انجام شد، در حال حاضر تمامی پزشکان مکلف شده‌اند زباله‌های خود را تحویل شرکتی که در این زمینه وجود دارد بدهند یا خود مستقیماً زباله‌های خود را عادی‌سازی کنند و تحویل مدیریت پسماند دهند.

سهم ۱۰ درصد آب شرب از آبیاری فضای سبز مشهد

حاجیان‌شهری در خصوص میزان استفاده از آب شرب به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد، اظهار کرد: در حال حاضر هم‌چنان از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. نیاز آبیاری مشهد فضای سبز مشهد روزانه ۲۳میلیون متر مکعب است که حدود ۲٫۵ میلیون مترمکعب آن از طریق آب شرب تأمین می‌شود، بر این اساس حدود ۱۰درصد از آب آبیاری فضای سبز مشهد توسط آب شرب تأمین می‌شوند.

تنها ۱۲ درصد زباله‌های مشهد بازیافت می‌شوند

وی در خصوص آخرین وضعیت بازیافت پسماندها در شه مشهد و برنامه مدییت شهری برای افزایش میزان بازیافت، بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲درصد زباله‌های مشهد بازیافت می‌شود و این میزان باید حداقل به حدود ۲۰درصد برسد. همچنین بر اساس تکلیفی که در برنامه ۱۴۰۰ شهرداری مشهد شده است باید میزان بازیافت زباله خشک در مشهد تا ۳۴ درصد افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شهرداری در حوزه فرهنگسازی اقداماتی انجام داده، اما کافی نیست و باید به سمت مشوق‌های جدی‌تر برویم. در کنار آن باید شهرداری امکان جداسازی زباله از مبدأ را فراهم کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس قرار است توسط یک شرکت طرحی به صورت آزمایشی در منطقه ۱۱  انجام شود. سیاست کلی ما این است که به سمت افزایش تفکیک زباله از مبدا برویم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.