صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / «هزار توی زمان» از سخنان هنرمند فرانسوی تا آنچه می گویند
«هزار توی زمان» از سخنان هنرمند فرانسوی تا آنچه می گویند

«هزار توی زمان» از سخنان هنرمند فرانسوی تا آنچه می گویند

رییس برج آزادی معتقد است هنرمند فرانسوی ویدیو مپینگ یادمان «هزار توی زمان» را برای برج آزادی طراحی کرده در حالی که این هنرمند فرانسوی می گوید، این طرح را برای ایران نساخته بلکه آن را به طور کلی طراحی کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، استیفان دو ژراندو هنرمند فرانسوی، برای نخستین بار در جهان پروژه نورپردازی خود را که «هزار توی زمان» نام گذارده، فردا پنجشنبه ساعت ۲۱ روی برج آزادی اجرا می کند که امروز نشست خبری این برنامه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد.
ویدئو مپینگ یا پروجکشن مپینگ ترکیبی از نور و تصویر همراه با صدا و موسیقی است که به واسطه آن می توان سطوح نامتعارف را به سطوح نمایشی ویدئویی تبدیل کرد و با ارائه تصاویر و طرح های سه بعدی بر روی سطوح هماهنگ با موسیقی مناسب، تصاویر نمایشی متفاوتی عرضه کرد.
نعمت الله پایان رییس برج آزادی در این نشست خبری گفت: این پروژه برای برج آزادی طراحی شده است، ما مختصات و ابعاد برج آزادی را برای این هنرمند به فرانسه فرستاده ایم و او نیز این موسیقی و تصاویر را برای برج آزادی طراحی کرده است.
وی افزود: این طرح اگر روی یک المان دیگر به عنوان مثال در آلمان اجرا شود، این پروژه در مختصات آن المان طراحی خواهد شد و اینگونه نیست که موسیقی را از قبل طراحی کرده اند و همان را برای برج آزادی اجرا می کنند.
پایان با بیان اینکه در حاشیه این برنامه دو جشنواره برگزار می کنیم، اظهار داشت: جشنواره عکاسی از این اثر و همچنین کارگاه نقاشی هم برپا می شود تا از این ویدئومپینگ، آثاری تولید شود.
وی همچنین خطاب به شهردار منطقه ۹ که در نشست خبری حضور داشت گفت که وی همواره در برگزاری رویدادهای هنری در کنار ما بوده است.
به گفته وی، این تصاویر همراه با موسیقی مخصوص این کار اجرا می شود و موسیقی الکترونیکی این تصاویر نیز توسط این هنرمند فرانسوی ساخته شده است.
سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه ۹ تهران گفت: پروژه «هزار توی زمان» با رویکرد بین المللی، ترکیبی موسیقی و نورپردازی است، برج آزادی نیز تنها نماد مدرنیته تهران محسوب می شود و ‌نماد سه دوره تاریخی ایران است که هویت خاصی به شهر داده است.

**هزار توی زمان، تقویت نظام پیاده راه در میدان آزادی
وی تصریح کرد: این کار، فضایی را برای مکث بیشتر شهروندان و تقویت نظام پیاده راه ایجاد می کند.
شهردار منطقه ۹ افزود: امیدواریم این ویدئومپینگ روی برج آزادی، آغازگر فعالیت های فرهنگی روی برج باشد.
مفاخریان ادامه داد: امیدوارم بتوانیم هویت تاریخی گذشته میدان را بازآفرینی کنیم، اینجا در دوران انقلاب قدمگاه امام (ره) محسوب می شود و همچنین رودیدادهای مهم ملی در این نقطه اتفاق افتاده است.
به گفته وی، با اجرای این برنامه ها در حوزه شهری و مدیریت شهری می توان نظام پیاده راه و سرزندگی را در میدان آزادی تقویت کرد.
شهردار منطقه ۹ با اشاره به اینکه می توان محل تجمعات فرهنگی، هنری و ‌گردشگری را در میدان آزادی تقویت کرد، اضافه کرد: این برج هم اثری تاریخی است، هم دارای هویتی ملی و هنر معماری است.
مفاخریان تاکید کرد: باید نظام پیاده راه در شب و روز را در برج آزادی تقویت کرد تا خاطرات خوبی را برای عابران به یادگار بگذارد.
وی با بیان اینکه هنر محلی برای تبادل فرهنگی بین کشورها است، ادامه داد: هنر مدرنیته فراتر از مرزها می تواند محل تبادل فرهنگ ها بین کشورهای مختلف باشد و اجرای این پروژه بر روی برج آزادی نیز دروازه ای برای انتقال فرهنگی است.

** ایران دارای فرهنگی باور نکردنی دارد
استیفان دو ژراندو هنرمند فرانسوی طراح ویدیو مپینگ یادمان وار «هزار توی زمان» نیز در این نشست خبری گفت: این برنامه با حمایت سفارت فرانسه در ایران انجام می شود. برای من افتخار بزرگی است که بین شما در ایران باشم با یک فرهنگ باورنکردنی و مردمی بی نظیر و مهربان که در حال کشف کردنشان هستم.
وی با بیان اینکه در ایران برای من هر لحظه احساس بزرگی بوجود می آید، گفت: شانس بزرگی دارم تا بین شما اثر معاصری را اجرا کنم. هزارتوی زمان اثری در رابطه با حافظه، زمان و فضا است و احساس می کنم برج این توانایی را دارد که این ابعاد مختلف را با هم یکی کند.
به عقیده وی، این اثر معاصر به لحاظ بین المللی اثر بی سابقه ای است و از ایران برای فراهم کردن اجرای این اثر قدردانی می کنم.
دو ژراندو ادامه داد: من از حدود ۱۵ سال پیش در جستجوی یک ارتباط هستم و ‌در عین حال عدم ارتباط؛ زمانی که فردی را ملاقات می کنیم نمی توانیم در لحظه اول بگوییم نماینده چیست؟ و تفکر پشت اثر من رسیدن به این قابلیت غیر قابل پیش بینی بودن است.
وی در مورد اثر ویدئومپینگ هزار توی زمان توضیح داد: تصاویر به شکلی انتزاعی در عین حال شاعرانه است، گاهی اوقات شامل اجزایی از مغز است و تمام اینها بوسیله الگوریتم کنترل می شوند. خودم هم گاهی در این اثر برای سوالاتم پاسخی نمی یابم.
این هنرمند فرانسوی با بیان اینکه این پروژه مساله ارتباط را به سوال می گذارد، افزود: خوشحالم توانستم ارتباطی بین ایران و فرانسه ایجاد ‌کنم.
وی تاکید کرد که او با آثار خود به دنبال این نیست که علاقه ای را ایجاد کند گفت: می خواهیم افکاری را به اشتراک بگذاریم.
فراهنگ**۹۰۱۲ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.