صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / معضل جهانی کم‌آبی و راه‌حل‌های کشورهای مختلف
معضل جهانی کم‌آبی و راه‌حل‌های کشورهای مختلف

معضل جهانی کم‌آبی و راه‌حل‌های کشورهای مختلف

با افزایش تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا، منطقه‌ای که از نظر حجم منابع آب شیرین در یکی از پایین‌ترین سطوح جهان قرار دارد، طی ۴۰ سال گذشته بیشتر و متداول‌تر شده است.

بحران آب کم آبی

به گزارش کسب و کار نیوز، کمبود آب حتی در برخی از مناطق ایرلند که کشوری خشک محسوب نمی‌شود به وجود آمده و پس از سه هفته عدم بارندگی در این کشور ممنوعیت‌های شست و شو و محدودیت‌های شبانه دسترسی به آب در این کشور اعمال شده است. به همین دلیل برخی فعالان زیست محیطی این کشور ضمن تقاضای صرفه جویی در مصرف آب از مردم راهکارهای زیر را برای صرفه جویی بیشتر در خانه‌ها ارائه داده‌اند:

۱) آبی را که برای آب پز کردن و طبخ سبزیجات به کار می‌برید دور نریزید. آن را خنک کرده و با آن گلدان‌هایتان را آبیاری کنید.

۲) هنگامی که منتظرید تا آب دوش گرم شود و حمام کنید، یک سطل یا لگن را زیر دوش بگذارید تا آب هدر نرود. می‌توانید بعدا از آن آب برای آبیاری گلدان‌ها یا شست و شوی خودرو استفاده کنید.

۳) به جای حمام‌های طولانی به دوش گرفتن بسنده کنید و زمان کمتری را برای دوش گرفتن صرف کنید چرا که به طور متوسط در هر دقیقه حدود ۱۰ لیتر آب زیر دوش هدر می‌دهید.

۴) هنگامی که در حمام موهایتان را شامپو می‌زنید یا بدنتان را شست و شو می دهید، شیر آب را ببندید و میزان زیادی آب ذخیره کنید.

۵) اگر عادت به نوشیدن آب خنک دارید، به جای اینکه هر بار شیر آب را برای خنک شدن باز نگه دارید، یک پارچ آب در یخچال نگهداری کنید.

۶) یک بطری بزرگ پر از آب را داخل مخزن سیفون قرار دهید تا با هر بار کشیدن سیفون آب کمتری هدر رود. در زمان‌های بی آبی نیز آب کمتری برای شست و شوی سرویس‌های بهداشتی هدر دهید.

۷) لازم نیست کتری را کاملا پر کنید. هر بار کتری و قوری را نصفه پر کنید تا از تبخیر و هدر رفت آب جلوگیری کنید.

۸) مخزن‌هایی را در پشت بام تعبیه کنید و به هنگام بارندگی، آب باران را ذخیره کنید. می‌توانید بعدا از این آب برای شست و شوی خودرو، آبیاری گلدان‌ها یا پر کردن مخزن سیفون‌ها استفاده کنید.

۹) از هر گونه نشت آب در خانه خود و اطراف آن جلوگیری کنید و در صورت یافتن نشتی آب در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. یک برآورد نشان می‌دهد که نشتی کوچک آب می‌تواند باعث هدر رفت سالیانه بیش از ۱۵۰۰ لیتر آب شود.

۱۰) هنگام مسواک زدن ، شیر آب را ببندید.

۱۱) به جای استفاده از ماشین ظرفشویی یکی از سینک‌های ظرفشویی را پر از آب کنید و با همان میزان آب ظرف‌ها را بشویید.

۱۲) ماشین لباسشویی را تنها زمانی روشن کنید که کاملا پر باشد.

۱۳) برای آبیاری باغچه‌ها و گیاهان به جای آب جاری از یک آب‌پاش استفاده کنید. هم‌چنین در صورتی که آبیاری را در اوایل صبح یا اواخر عصر انجام دهید از تبخیر و هدر رفت آب جلوگیری خواهید کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.