صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / رونق سینما در تولید و اکران فیلم کیفی
رونق سینما در تولید و اکران فیلم کیفی

رونق سینما در تولید و اکران فیلم کیفی

صنعت، نبود تولیدات فاخر در اکران است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مسئولان فرهنگی و سینماداران استان مرکزی معتقدند که استقبال مردم از سینما از دهه ۴۰ تاکنون از فیلم های با کیفیت و برجسته بوده هرچند بسیاری از عوامل دیگر نیز در رونق این هنر – صنعت و پر کردن صندلی ها دخیل است.
بزرگترین مشکل سینمای ایران به خصوص در دهه گذشته کمبود مخاطب عنوان شده که این مهم به طور مستقیم اقتصاد هنر هفتم را دچار آسیب کرده و در برخی موارد پیوستن به شغل دوم و یا تغییر شغل را برای فعالان این بخش را در پی داشته است.
در کنار کار ویژگی های فرهنگی، سینما برای بسیاری از مردم مترادف با سرگرمی است و این مهم باید به بهترین شکل و با تولیدات جذاب پاسخگویی شود و مسئولان، تهیه کنندگان و کارگردانان با نیم نگاهی به خواسته های جامعه و نوع سلایق آحاد مردم، فعالیت خود را بر تولید فاخر و مخاطب پسند متمرکز کنند.
دست اندرکاران امور فرهنگی استان مرکزی می گویند: پخش فیلم خوب و مخاطب پسند رابطه مستقیم با استقبال سینما روها دارد و این مهم بارها در نقاط مختلف کشور و این استان به اثبات رسیده است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درباره چگونگی ساخت سینما در اراک می گوید: راه اندازی نخستین سالن سینما در ایین کلانشهر موسوم به سینما آریان یا برق به سال های ۱۳۱۱ برمی گردد و فیلم ایرانی دختر لر که در سال ۱۳۱۲ در سینماهای تهران به نمایش عمومی گذاشته شد در سینما آریان روی پرده رفت و استقبال بی نظیری از آن شد.
مجید طبیب زاده یادآور می شود که سینما می تواند به عنوان یکی از اهرم های موثر و اثربخش در بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه نقش آفرینی کند.
وی افزود: فیلم با کیفیت با موضوع و قالب فرهنگی می تواند نقش مهمی در هدایت اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان داشته باشد.
طیب زاده ادامه می دهد: سینما به عنوان محل آموزش فرهنگ و ادب، واجد فیلم های خوب و موثر است و فیلمسازان کشور به این نتیجه رسیده اند که مردم برای دیدن فیلم های خوب به سینما می آیند و باید تولید باکیفیت اکران شود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: شرایط روز سینمای استان مرکزی نسبت به سال های گذشته تغییرات چشمگیری کرده و درصد استقبال مردم از فیلم خوب در چند سال اخیر افزایش دارد.
طبیب زاده توضیح داد: علاوه بر فعالیت سینما فرهنگ و عصر جدید(با سه سالن) در شهر اراک، شهرستان های تفرش، ساوه، محلات، دلیجان و خمین هم هر کدام یک سالن سینما دارند و بقیه شهرهای استان از این امکان فرهنگی محروم هستند.
وی می افزاید: یک سرمایه گذار در آشتیان و یک متقاضی در اراک درخواست راه اندازی مجتمع سینمایی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند که در حال مطالعه و بررسی است.
این مقام مسئول در استان مرکزی یادآور می شود: انجمن سینمای جوان این استان برای استقرار سینما سیار در شهرستان هایی که از وجود سینما محروم هستند برنامه ریزی کرده که به زودی این مهم محقق می شود.
طبیب زاده افزود: سینماهای استان مرکزی به صورت دیجیتال فیلم پخش می کنند و چیزی به نام آپارت در سطح این واحدها وجود ندارد که این مهم در کیفیت خدمات پخش نقش محوری دارد.
مدیر سینما فرهنگ اراک نیز می گوید: استقبال مردمی متناسب با نمایش آثار برتر در سالن ها متفاوت است.
احسان بیات افزود: مهمترین دلیل بی میلی افراد به سینما تولیدات بی کیفیت برخی فیلمسازان گمنام است چرا که بر اساس تجربه، حتی در زمان قبل از انقلاب نیز آثار کارگردانان مطرح تماشاگران بیشتری به سینماها می کشاند.
وی ادامه داد: استقبال مردم از سینما در سال های گذشته با کم کاری برخی فیلمسازان بزرگ سینما رابطه نزدیک دارد به طوری که هر گاه اثر یکی از این کارگردانان روی پرده می رود می توان گفت بیش از ۹۰ درصد از صندلی های سینما پر می شود.
مدیر سینما فرهنگ اراک با بیان اینکه شرایط روز سینمای نسبت به یک دهه گذشته بهتر است، ادامه داد: اکنون که هنر هفتم در نقاط مختلف دنیا به خصوص آمریکا، کانادا، هند، فرانسه و اسپانیا از رونق برخوردار است،مسئولیت دست اندرکاران فرهنگی کشور در احیای این هنر- صنعت را مضاعف می کند.
بیات با بیان اینکه سینما فرهنگ از سال ۱۳۳۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهارداشت: اگر چه در روزگاری نه چندان دور تمامی صندلی های این سینما هنگام نمایش فیلم پر می شد اما در دهه اخیر به دفعات برای به هم نخوردن ساعت نوبت اکران ، نمایش فیلم ها با حضور تعداد کمی از تماشاچیان انجام شده است.
مدیر سینما عصر جدید اراک همچنین می گوید:کیفیت سالن ها، ارائه خدمات و کیفیت اثراز اصول مهم و اساسی در ورود تماشاچی به سینما است.
محسن ذولفعلی یادآورشد: سینما عصر جدید در سال ۱۳۹۳ تعمیر اساسی شد و فروش کنونی این سینما نسبت به سال های قبل از تعمیرات به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
وی، کمبود تولید فیلم خوب که مورد توجه مخاطب باشد را یکی از مشکلات کنونی سینمای ایران عنوان کرد و گفت: البته نباید فروش بالای فیلم های چند ماه اخیر مانند لاتاری و فیلشاه را نادیده گرفت و می توان گفت سینمای ایران در مسیر شناخت ذائقه مخاطب قرار گرفته و موفقیت هایی نیز حاصل شده است.
این سینمادار شهر اراک یکی از مشکلات کنونی سینماداران را فارغ از درآمدزایی و نیاز به فیلم خوب برای جذب مخاطب ، ضعف فرهنگ سازی برخی تماشاچیان عنوان کرد و افزود: هنوز برخی از افراد جامعه نتوانستند با این موضوع کنار بیایندکه سینما یک مکان فرهنگی است و جایی برای بروز برخی رفتارها نیست.
ذوالفعلی گفت که رفتارهایی چون کشیدن سیگار و خوردن انواع خوراکی در حین تماشای فیلم باعث آزار بقیه مخاطبان می شود، حتی برخی با به جا گذاشتن پسماندها موجب کثیف شدن سالن ها می شوند که در شان شهروند فهیم نیست.
یک تماشاچی سینما در اراک نیز می گوید: فیلم خوب و استفاده از بازیگران توانمند همراه با موسیقی متن جذاب نیازمند تبلیغ در صداو سیما را ندارد و تنها با نصب پوستر و یا عکس هایی از پشت صحنه فیلم بر روی دیوار و یا در سینما، مخاطبان را به تماشای فیلم می کشاند.
محمد رضا خالقی ادامه داد: مخاطب شناسی و تشخیص ذائقه مردم باید به صورت مقطعی و شرایطی باشد و نمی توان یک نسخه واحد برای سالیان متمادی در سینما تجویز کرد به عنوان مثال فیلم به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا علاوه بر اینکه برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره ی فیلم فجر در سال ۹۶ شد، میزان استقبال عمومی نیز بسیار چشمگیر بود.
وی ادامه داد:حاتمی کیا در انتخاب موضوع و چگونگی به تصویر کشیدن رشادت های شهدای مدافع حرم تعداد زیادی از اقشار مختلف جامعه را به سینما کشاند و می توان این فیلم را به عنوان تولید موفق و مخاطب پسند معرفی کرد و باید این ویژگی مهم سرلوحه امور تهیه کنندگان، نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران قرار گیرد.
یکی دیگر از تماشاچیان سالخورده سینما در اراک افزود: معتقدم موضوع فیلم از انتخاب بازیگر بسیار مهمتر است چرا که هم در سینمای قبل و هم در سینمای بعد از انقلاب آثاری با موضوع های متنوع در جذب مخاطب بسیار موفق تر از سایر تولیدات بوده اند.
علی اکبر عراقیه فراهانی گفت: اینکه یک بازیگر در مدت زمانی کوتاه سوپر استار می شود به دلیل بازی قوی در فیلم های مختلف است و اگر موضوع آثار با شرایط روز جامعه همخوانی نداشته باشد بازیگر نمی تواند خود را در جایگاه اصلی نقش قراردهد و به همین دلیل نمی تواند معروف و سوپراستار شود.
وی ادامه داد: متاسفانه سریال های تلویزیونی و ماهواره بر سیر نزولی سلیقه تماشاچی تاثیر گذاشته است و البته ساخت فیلم هایی با مضامین تاریخ مصرف دار و تولید نشدن آثار قوی از مشکلاتی است که سبب بی میلی مخاطب به سینما می شود.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی همچنین حذف قهرمان پروری در فیلمنامه ها را از مهمترین عوامل کاهش تماشاچیان سینما عنوان کرد و گفت: اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با وجود امکانات و تجهیزات مدرن فیلمسازی و وجود سالن های مجهز سینما، قهرمان پروری به عنوان اصل بی چون و چرا جذب مخاطب سرلوحه امور فیلم سازان است.
سعید عبدالحمیدی افزود: دلیل اصلی موفقیت سینما در دهه های گذشته و حتی سینمای قبل از انقلاب هم وجود قهرمان در فیلمنامه ها بود و برای احیای سنما در ایران باید این اصل مهم و اساسی رعایت شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل جذب تماشاچی سینما در گذشته استفاده از دوبلور حرفه ای بود که متناسب با نقش افراد در فیلم از دوبلور نیز استفاده می شد اما امروز بازیگران با صدای واقعی خود در فیلم ظاهر می شوند.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی گفت: دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به انواع فیلم از طریق فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و حتی کپی برداری از عوامل مهم کاهش ورود تماشاچیان به سینماست.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین عوامل کاهش تماشاچی در سینماهای ایران نبود فضای مطلوب، سالن های غیر استاندارد و سالن های انتظار و بالا بودن قیمت بلیط ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دست اندرکاران فرهنگی کشور با اقداماتی از جمله نامگذاری روز ملی سینما در ۲۱ شهریور ماه، پرداخت های بلاعوض به سینماداران برای آشتی دوباره مردم با این هنر – صنعت تلاش کرده اند اما آنچه این رویکرد را تکمیل کرده، اکران فیلم هایی است که مردم به آنها علاقه نشان داده اند.
۳۰۱۷شبد**/۶۰۱۳/

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.