چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / آنچه در جلسه هم اندیشی علما و بزرگان و معتمدان خاش گذشت
آنچه در جلسه هم اندیشی علما و بزرگان و معتمدان خاش گذشت

آنچه در جلسه هم اندیشی علما و بزرگان و معتمدان خاش گذشت

جلسه هم اندیشی علما و بزرگان و معتمدان شهرستان خاش با حضور امامان جمعه و روحانیون شیعه و سنی، نماینده مردم خاش در مجلس و فرماندار و اعضای شورای تامین با طرح مباحث امنیت و مقوله حفظ آن در جامعه و ضرورت شناخت آسیب ها و ارائه راهکارها و هوشیاری در مقابل توطئه های دشمنان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

جلسه هم اندیشی علما و بزرگان و معتمدان در شهرستان خاش

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت الاسلام غلام رضا دهقان امام جمعه شهرستان خاش با گرامی داشت دهه کرامت و بر شمردن اطاعت از خداوند و بزرگان دین و پیروی از دستورات قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال نعمت‌های فراوانی را به مردم ما ارزانی داشته که باید این نعمت‌ها قدردانی شوند که یکی از نعمت‌ها امنیت است، لذا تلاش اقشار جامعه برای دور کردن مردم از اختلافات و نا امنی‌ها و برقراری صلح و سازش در جامعه ضروری است.
وی با اشاره به تهدیدات استفاده و حضور در فضای مجازی و نفوذ دشمنان و با بیان اینکه کشتار افراد بیگناه و افراد مسلمان محکوم و مردود و در اسلامی عملی جایز نیست، افزود: وجود اختلافات و نزاع‌های قومی و تعصبات آسیبی جدی بوده که در اسلام بر دور شدن از کارهای جاهلانه و متعصبانه و اقدامات افراط گرایانه و خشونت تاکید شده است.
وی هم‌چنین در ادامه ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و برق و پیشگیری از آسیب‌های طلاق، دور کردن مردم از مصرف مواد الکلی و مشروب خواری، احترام به قانون و پیشگیری از سرقت‌ها را با اهمیت دانست.

مولوی محمدعثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل اهل سنت شهرستان خاش هم در این جلسه گفت: مسلمان کسی است که مسلمان از دست و زبان او در امان است لذا دین و اقتصاد و علم و دانش و زندگی با عزت در سایه امنیت محقق می‌شود.
مولوی قلندرزهی ادامه داد: دشمنان برای ناامن کردن، به شایعاتی مانند دزدیدن بچه‌ها و زنان و غیره دامن می‌زنند و جو را تخریب و جامعه را ملتهب کرده و اهداف خود را دنبال می‌کنند، لذا برای مقابله با اینگونه ترفندها و مقابله با سارقان و مجرمان و افراد خطاکار باید حدود و دستورات الهی مورد توجه باشند و هیچ فرد عالم و معتمد و ریش سفید از ظالمان حمایت نکنند و اجازه بدهند قانون اجرا ‌شود و قضات هم با مجرمان با قاطعیت برخورد کنند.
وی اظهار کرد: در اسلام باید اعتدال باشد و در برخورد با مجرمان سیاست تنبیه و رافت مورد تاکید است و نباید مانند مسیحیت رافت زیاد و نباید مانند یهود خشونت باشد و اسلام خالص به نمایش گذاشته شود.
این روحانی برجسته اهل سنت، سرقت اموال زنان و کودکان و تجاوز به ناموس مردم و نابود کردن افراد صاحب علم و نخبگان را از کارهای ناشایست و مردود در جامعه دانست و افزود: مقابله با فتنه‌گران و آسیب‌های جامعه باید با قاطعیت مورد توجه باشد و جلسات هم اندیشی با همین کیفیت بارها و بارها تکرار شوند تا برای برچیدن ریشه‌های ناامنی برنامه ریزی و تدبیر گردد.
مولوی عبدالواحد ریگی امام جمعه مسجد جامع امان حسین اهل سنت خاش هم با اشاره به اینکه برای مقابله با هرگونه آسیب‌ها کاستی‌هایی وجود دارد، تاکید کرد: مسئولان در دولت قوی هستند و در جامعه هم زمینه برای برخورد با مجرمان و گروهک‌ها وجود دارد اما در برخورد واقعی با مجرمان کوتاهی می‌شود، لذا اگر مردم و مسئولان ما با قوت پای کار نباشند و نتوانند با مجرم برخورد کنند، ناامنی‌ها محو نمی‌شوند و مشکلات همچنان باقی خواهند ماند و در قیامت ‌علما و بزرگان و غیره که در انجام وظیفه کوتاهی دارند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.
مولوی عبدالمالک رحیمی امام جمعه اهل سنت ایرندگان هم گفت: جلسات هم اندیشی باید یک نوع خروجی داشته باشد و همه اقشار جامعه اعم از علما و بزرگان باید با دلسوزی پای کار باشند و بتوانند واقعیت‌ها را بگویند و برای انواع مشکلات و سرقت‌ها و ناامنی‌ها تدبیر کنند.
وی گفت: همه ما مجرمان را می‌شناسیم و هیچ گروه و فردی از خارج نمی‌آید که جامعه ما را نا امن کند، لذا برای برخورد با مجرمان که خودی و از طوائف داخل هستند، باید یک عزم جدی شکل بگیرد.
عیدمحمد قلندرزهی رئیس شورای اسلامی شهرستان و کارشناس مسئول دفتر سیاسی فرمانداری خاش نیز با برشمردن تهدیدات و آسیب‌ها و فرصت‌ها اهمیت مشارکت اقشار جامعه را برای مقابله با تهدیدها و شناخت از توطئه‌های دشمنان و تلاش برای حفظ امنیت پایدار متذکر شد و تاکید کرد: برای پیشگیری از هرگونه آسیب‌ ناشی از تیراندازی در مراسم‌ مختلف و جشن‌های عروسی باید تدبیر شود و علما و بزرگان و معتمدان باید با این پدیده‌ها برخورد کنند.
سردار حاج خوبیار شهنوازی سرطایفه شهنوازی با تاکید بر اینکه امنیت مربوط به همه اقشار و طوایف است، گفت: سران قبائل و طوایف و معتمدان وظیفه دارند در کنار مسئولان برای حفظ امنیت تلاش کنند و علما نیز با نقش پدرانه خود مردم را راهنمایی و ارشاد کنند تا در مباحث امنیتی مشارکت داشته باشند.
سردار ولی محمد کرد سرطایفه کرد، میربلوچزهی و سهرابزهی هم در این جلسه گفت: یک ملت مقتدر برای شکل‌گیری انقلاب تلاش کرده‌ و در مقابل تهدیدات و دشمنی‌های دشمنان ایستادگی کرده‌اند و همچنان با قوت پای کار هستند و برای عزت و سربلندی کشور خون‌ها ریخته شده و ملت و شهیدان و مسئولانی دلسوز هزینه کرده‌اند.
وی تاکید کرد: در برخورد با مجرمان همه اقشار جامعه مسئول هستند و اگر فردی عالمی و فردی گناه را به قتل رسانده باید مجازات شود و هیچ فردی حق ندارد در مقابل قانون بایستد و از مجرم و فرد قاتل و جنایتکار دفاع کند.
حاج احمد هاشمزهی سرطایفه هاشمزهی هم با تشکر از مسئولان برای برگزاری جلسه هم اندیشی بیان کرد: مجرمان در هر طائفه مشخص هستند، لذا انتظار از مسئولان و بزرگان و معتمدان این است که به فکر اجرای عدالت و برخورد قانونی با مجرمان باشند و مجرم به واسطه جرم خود و به حد و اندازه جرم خود باید به مجازات برسد و پاسگاه‌ها و ماموران انتظامی در هنگام دستگیر کردن سارق و غیره آزادی عمل بیشتری داشته باشند و قانون را اجرا کنند.
مهدی اسماعیلی از معتمدان اهل تشیع در خاش هم اظهار کرد: مردم فارس اعم از یزدی و سیستانی و غیره در کنار مردم بلوچ و اهل سنت برای حفظ امنیت در جامعه پای کار هستند و برای حل مشکلات و معضلات تلاش دارند و خداوند را شکرگذار هستیم که مردم فارس و شیعه از بهترین امنیت برخوردار بوده‌اند و ما نیز از قتل علما و نخبگان جامعه نگران هستیم و حادثه اخیر قتل مولوی اهل سنت را محکوم می‌کنیم.
یک مقام امنیتی در شهرستان خاش نیز گفت: با توجه به شرایط همجواری کشورمان با دو کشور نا امن پاکستان و افغانستان تلاشی مستمر داریم و برای مقابله با هرگونه مشکل و نا امنی‌ها از تمام ظرفیت‌ها بهره می‌بریم و محسوس و نامحسوس مشکلات را رصد کرده و با مردم محوری موارد را پیگیری می‌کنیم که در ین راستا به نتایج مثبتی رسیده‌ایم و نگاه ما در شورای تامین برخورد قانونی با مجرمان است.
این مسئول متذکر شد: در هر طائفه‌ای افراد خطاکار وجود دارند و یا در گذشته نیز جرم‌هایی از آنها سرزده است لذا انتظار داریم بزرگان و معتمدان برای این افراد تامین بگیرند و زمینه برای گذشت و رافت اسلامی فراهم است و ما قطعا از اینگونه برنامه‌ها استقبال می‌کنیم.
سرهنگ پاسدار حسن فضلی فرمانده سپاه شهرستان خاش گفت: طلاق و تعدد زوجات و عدم اجرای عدالت در زندگی خانوادگی از معضلات اجتماعی و نیز عدم همکاری کارشناسان ادارات در مبحث اجرای طرحهای اشتغالزا و گرفتن تسهیلات بدون بهره از درخواست‌های بانوان بوده که به عنوان گلایه مطرح کرده‌اند و خواهران جامعه نیازمند حمایت هستند، لذا همگان باید به نیازهای این قشر پاسخ بدهیم.
علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی هم گفت: جلسات هم اندیشی و همفکری با حضور علما و مسئولان و بزرگان و معتمدان و غیره با توجه به وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و نیز وجود مشکلات و آسیب‌ها از ضرورت های مهم به شمار می‌رود و تدابیر و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات اتخاذ می‌شود.
وی اظهار کرد: در روزهای اخیر قتل‌هایی صورت گرفت که افرادی بیگناه مورد هدف قرار گرفتند.
کرد ادامه داد: واژه ترور با وقوع قتل متفاوت است و باید اتهام زدن به همدیگر اجتناب کنیم و با هوشیاری و بیداری موارد جرم را بررسی نماییم تا بتوانیم ریشه‌های نا امنی را بخشکانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان ما به خارج از کشور و شهرهای همجوار استان و استان‌های دیگر دسترسی دارد، باید برای تامین امنیت و بررسی و رفع نقاط کور امنیتی برنامه ریزی کنیم.
کرد گفت: حضور پلیس در صحنه‌های جرم پس از اطلاع شهروندان کارشناسانه است و در مبحث برخورد با قاچاقچیان سوخت انتظار داریم در مناطقی گشت وجود داشته باشد و اعمال قانون ‌شود و در داخل شهر به نوعی با آنها برخورد بشود که به امنیت و نظم شهر خللی وارد نگردد.
نماینده مردم خاش در مجلس افزود: وجود سلاح‌ها در دست مردم چه مجاز و غیر مجاز و تیراندازی‌های گاه و بیگاه معضلی آزار دهنده است که در این موضوع باید فرهنگ سازی شود.
وی از فعالیت در فضای مجازی به عنوان یک معضلی جدی یاد کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد در فضای مجازی به تخریب مردم و مسئولان می‌پردازند، لذا در فرمانداری و دفاتر امامان جمعه و غیره برای شنیدن انتقادات و درخواست‌های منتقدان زمینه برای شنیدن دردها و انتقادات وجود دارد و در مجلس نیز برای برخورد با مجرمان سایبری طرح‌هایی در دست بررسی و اقدام است.
کرد گفت: در جلسات صلح و سازش مواردی که منجر به سازش و رفع کدورت‌ها شده باید صورتجلسه شوند تا جوانان و افراد نا آگاه از مفاد و مصوبات جلسات مطلع شده و از وقوع جرم‌ها و دامن زدن به اختلافات و قتل و غیره پیشگیری شود.
وی تاکید کرد: فرهنگ گذشت و رافت و فراموش کردن اختلافات باید در جامعه نهادینه شود و اینطور نباشد که صلحی در جایی گرفته شده و بعد از آن عهدشکنی باشد.
نماینده مردم خاش در مجلس‌ تصریح کرد: توسعه شهرستان خاش در حوزه‌های مختلف با همکاری دولت و مردم و مشارکت دادن همه اقشار میسر است و در مجلس طرحی را دنبال می‌کنیم که با همکاری مردم در این شرایط سخت تحریم‌ها به اقشار محروم و نیازمند توجه کرده و برای کاهش دادن مشکلات مستضعفان برنامه ریزی می‌شود.
دادستان شهرستان خاش و فرمانده انتظامی این شهرستان نیز در سخنانی بر ضرورت تعامل اقشار جامعه با نیروهای امنیتی و انتظامی و قضایی در جهت حفظ امنیت و کمک به برخورد با مجرمان و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات تاکید کردند و نقش علما و بزرگان و معتمدان را در مبحث برخورد قاطع با مجرمان و اجرای عدالت موثر برشمردند و حرکت موثر برای رفع اختلافات قومی و نزاع و شرارت و گروگانگیری و تلاش برای جمع آوری سلاحهای غیرمجاز و پیشگیری از مشروب خوری و استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسم‌ جشن و عروسی و همکاری علما و بزرگان در مبحث تحویل افراد قاتل و مجرم و خطاکار را متذکر شد.
فرماندار شهرستان خاش گفت: استفاده از ظرفیت و بهره گرفتن از توان همه اقشار جامعه و هم اندیشی و با هم بودن‌ها از رفتارها و حرکات زشت و ناپسند جلوگیری می‌کند.
حمیدالدین یوسفی افزود: خاش با شرایط خاص و مواهب طبیعی و ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی و مرز و صنایع و معادن و نیروی انسانی سرشار از نعمت و فرصت است و این شهرستان به عنوان مرکز ثقل طوایف و همزیستی مسالمت آمیز و تنوع اقوام و مذاهب جایگاهی ویژه و شاخص در جامعه استان و کشور دارد و وحدت را در تنوع و کثرت در خود جای داده است.
وی بیان کرد: در فضای امن و توام با آرامش توسعه و عمران و آبادانی و اشتغال و کارآفرینی و استفاده از منابع می‌آید.‌
یوسفی اظهار کرد: پانزده قرن از اسلام و ندای الله و اکبر و ندای لااله الا الله و ندای توحید و ندای دور شدن از عصبیت و جاهلیت می‌گذرد ولی در این شهرستان کارها و رفتارهایی را می‌بینیم که افرادی بیگناه و عالم و نخبه از سوی افرادی متعصب و جاهل از بین می‌روند.
این مقام عالی دولت در خاش ادامه داد: خداوند در قرآن کریم بر اخلاق و نگاه انسانی و تکریم تاکید دارد اما افرادی از میان ما می‌روند که در عمل و انسانیت و خدمت و نخبه بودن الگو و شاخص هستند.
رئیس شورای تامین خاش تصریح کرد: در سال‌های اخیر افرادی صاحب علم و سرمایه، تولید و اندیشه و رفاه در خاش نابود شده‌اند که امروز جایشان خالی است.
فرماندار خاش تاکید کرد: باید یک حلف و پیمان و سرکوب کردن نفس باید در جامعه ما شکل بگیرد تا فضا برای تردد و زندگی و حرکات نابخردانه مجرمان و افراد جاهل و خطاکار نا امن شود و همگان باید برای حل اختلافات کوچک و جزئی به میدان بیایند و اجازه ندهند اختلافات کوچک ریشه بدوانند و به جایی نرسند که فرد عالم و نخبه و بزرگ و غیره مورد تهدید واقع گردند.
یوسفی اضافه کرد: در درون طوایف باید ریشه یابی شود و همگان مجرمان را شناسایی کنند و قطعا دستگاههای امنیتی و انتظامی و قضایی برای مقابله با مجرمان توان برخورد و دستگیری و مجازات مجرمان را دارند لذا همگان باید دلسوزانه پای کار بیایند و فضا را برای حرکت افراد جاهل و قاتل و راهزن و جنایتکار نا امن کنند.
این مسئول عالی در دولت شناسایی غده های سرطانی و عاملان بی نظمی و بر هم زدن امنیت و آرامش مردم را متذکر شد و افزود: همه ما باید با دلسوزی تمام و با قوت در صحنه حاضر باشیم و با تعهد و توان با مجرمان برخورد کنیم تا نتوانند گستاخانه به مردم و خانواده ها و جامعه آسیب وارد کنند.
فرماندار خاش وجود تیراندازی در مراسم عروسی را آسیب جدی و معضلی آزار دهنده برای خانواده و جامعه عنوان و تاکید کرد باید برای برچیدن این سنت غلط همگان تلاش کنند.
وی وجود ۱۷۰ بیمار تالاسمی در خاش را نتیجه ازدواج‌های فامیلی دانست و تاکید کرد باید برای جلوگیری از ازدواج‌هایی که منجر به هزینه برای خانواده ها و جامعه می‌شود، فرهنگی شکل بگیرد تا بیش از این به جامعه خسارت وارد نشود.
یوسفی اظهارکرد: دولت و نظام اسلامی نگاه ویژه‌ای به خاش و استان دارند و کارها و پروژه‌های بزرگی در دستور کار هستند و توسعه منطقه مورد توجه دولت است.
وی ضمن تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب و برق، برجسته کردن مباحث نا امنی را آسیبی جدی و تاثیرگذار در فرار سرمایه‌ها و عاملی بازدارنده در مبحث توسعه عنوان و تاکید کرد: اصحاب رسانه و فعالان مجازی باید ظرفیت‌ها را ببینند و از برجسته کردن مباحثی که به توسعه ضربه می‌زند، اجتناب کنند و اینطور نباشد که یک ضعف کوچک در رسانه تیتر شود و با برجسته سازی یک خبر نباید به رسانه‌های بیگانه و دشمنان خوراک بدهند.
در این جلسه به اذعان اعضای شورای تامین و علما و بزرگان و معتمدان اعلام شد: در مبحث ربایش دختران و کودکان هیچ گونه موردی که فرد و جامعه را تهدید کند و امنیت و آرامش مردم و خانواده‌ها را برهم بزند در شهرستان خاش مشاهده و گزارش نشده و قطعا با شایعه سازان و فعالان مجازی که جامعه را ملتهب می‌کنند، برخورد می‌شود و در شهرستان خاش امنیت به معنای واقعی وجود دارد و فرزندان مردم در کوچه و بازار می‌توانند آزادانه تردد کنند، ولی با توجه به شرایط ویژه کودکان افراد خردسال باید از فرزندان مراقبت شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.