صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / ۱۸سال چراغ خاموش کار کردیم
۱۸سال چراغ خاموش کار کردیم

ایرج راد

۱۸سال چراغ خاموش کار کردیم

رئیس خانه تئاتر با اظهارگلایه از به رسمیت شناخته نشدن هنر تئاتر در برنامه چهارم توسعه گفت: ١٨ سال چراغ خاموش کار کردیم تا تئاتر به جایگاه خود برسد که خوشبختانه در برنامه ششم توسعه این اتفاق افتاد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ایرج راد عصر سه شنبه در برنامه قدردانی اصغر همت مدیرعامل پیشین و معرفی شهرام گیل آبادی مدیرعامل فعلی خانه تئاتر در محل این خانه افزود: بسیاری از مسوولین فرهنگی متاسفانه گاهی بازدارنده بودند و هر مدیری که می آمد و هنری کار می کرد خانه تئاتر جان گرفت و اگر مدیریتش ادامه می یافت به جاهای بزرگ می رسیدیم.
وی اضافه کرد: از برنامه چهارم توسعه این تفکر شکل گرفت که هنر به رسمیت شناخته شود و شغل محسوب شود اما نیروهای بازدارنده همچنان مانع شدند.
وی اضافه کرد: در سال ٩۵ طرح امنیت شغلی و سازمان تئاتر کشور در مرحله اول در مجلس به تصویب رسید. قرار شد آیین نامه تدوین شده و به مجلس برود و تا پایان سال ٩۵ این مسأله به نتیجه برسد که متاسفانه با تعویض چند وزیر و شکل نگرفتن شورای تئاتر، این انجام نشد.
این هنرمند عرصه بازیگری تصریح کرد: مساله حقوق ایام بیکاری در جلسه ای با آقای صالحی (وزیر ارشاد) مطرح شد؛ دو هفته است جلسات به صورت پیگیرانه دنبال می شود و فردا هم جلسه داریم امیدواریم مسأله امنیت شغلی تئاتر به نتیجه برسد و به آن سازمان صنفی هنر هم بتوانیم دسترسی یابیم تا قانونمند عمل کنیم.
راد خاطرنشان کرد: چون قانون در تئاتر وجود نداشت هر مسئولی که می آمد موضوعی را دنبال می کرد با آمدن مسئولی جدید، موضوع قبلی از هم می پاشید.
این پیشکسوت عرصه تئاتر اظهار کرد: خانه تئاتر در حال عبور از ١٨ سالگی است و در این سالیان مسائل متعددی را پشت سر گذاشت؛ تمام سعی خانه تئاتر خدمت به مردم بود طوری که خیلی از انجمن تئاتری ها از منافع شخصی خود گذشتند تا خانه تئاتر شکل بگیرد و تاثیرگذار باشد.

** معتقد به اطلاع رسانی نبودم
راد با بیان اینکه اوایل معتقد بودم به جای اطلاع رسانی، سر خود را پایین بیندازیم و کار کنیم ، گفت: چون اطرافیانی در کنار تئاتر که خیلی با تئاتر موافق نیستند همواره سعی داشتند تشکل تئاتری شکل نگیرد و نمونه آن اوایل انقلاب اتفاق افتاد؛ برای همین سعی کردیم مسائل تئاتر را در بوق و کرنا و رسانه ای نکنیم.
وی ادامه داد: اگر از ابتدا مو به مو ساخت این خانه اطلاع رسانی می شد، در حد گود برداری متوقف می ماند و به اینجا نمی رسید.
این استاد تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از زحمات اصغر همت مدیرعامل سابق خانه تئاتر گفت: جمع شدن این لحظه ما در اینجا نشانه این است که از مرحله ای به مرحله دیگر می رسیم؛ خانه تئاتر به لطف خدا ساخته شد و هیچ نهادی می تواند از استقلال خانه تئاتر بکاهد اینجا متعلق به تئاتری هاست.
وی افزود: به این نتیجه رسیدیم تحول دیگری در خانه تئاتر شکل بگیرد. هیات مدیره ای که منتخب همه گروه های تیاتری بود در این شورا حضور دارد. فکر کردیم حالا بعد از چندسال از درون خانه تئاتر مدیرعامل نداشته باشیم چون مسأله ای وجود داشت. خود من یا کسان دیگر وقتی متصدی امر مدیرعاملی می شدیم از همه عشق و اشتیاق خود می گذشتیم و ذهن خود را متوجه خانه تئاتر کرده و دیگر نمی توانستیم کار هنری انجام دهیم که این به کار هنری لطمه می زد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع با استقبال هیات مدیره روبرو شد؛ گفت: از آقای همت که در این مدت تصدی گری این خانه را برعهده داشتند و آقای گیل آبادی هم که از هیات مدیر دور نبودند چون بسیاری از تئاتری ها در رادیو با او همکاری داشتند، تشکر می کنم.
راد ابراز امیدواری کرد از این به بعد اطلاع رسانی کنیم و جلساتی با منتقدان خود داشته باشیم و همه کارهای انجام شده بازتاب رسانه ای داشته باشد و انجمن های تئاتر تقویت شود.
ایرج راد که از موسسان خانه تئاتر و مدیرعامل اسبق این خانه است، بیست و یک خردادماه سال جاری به مدت دو سال از سوی هیات مدیره جدید خانه تئاتر به عنوان ‌رئیس این خانه انتخاب شد.او پیش از این نیز رئیس خانه تئاتر بود.

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.