فیلتر ناگهانی و شوکه‌کننده «ای‌نتورک»

«كسب‌وكار» در گفتگو با شايان شليله فيلتر «ای‌نتورک» را بررسي مي‌كند

فیلتر ناگهانی و شوکه‌کننده «ای‌نتورک»

محمد جوادی‌قاضیانی
در آخرین ساعات روز دوشنبه خبری مبنی بر فیلتر شدن برخی از سایت‌های آنلاین حوزه تبلیغات که در راس آنها «ای‌نتورک» قرار داشت، اهالی این حوزه و فعالان حوزه کسب‌وکار‌های اینترنتی را شوکه کرد. به میزانی این خبر شوکه‌کننده و غافلگیرکننده بود که کارشناسان و فعالان این حوزه بیش از چند کلمه نمی‌توانستند درباره این حرکت عجیب به صحبت بپردازند و به نوعی جامعه کسب‌وکار‌های اینترنتی دوباره با خسارت‌های فراوان، دلسردی، نامهربانی‌ها و عدم درک شدن مواجه شد و اگر این حرکت یک حرکت سیستماتیک و آگاهانه بوده باشد باید مسئولان خسارت‌های واردشده به کسب‌وکارهای اینترنتی را جبران کنند.
درباره منشأ این اقدام گمانه‌زنی‌های متفاوتی وجود دارد و برخی وزارت ارشاد را مسبب این اتفاق می‌‌دانند، اما اگر این اتفاق سیستم‌یافته باشد باز هم حرف‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ایجاد کمیته برای مقابله با فیلترینگ کسب‌وکار‌های اینترنتی زیر سوال خواهد رفت. در هر صورت منشأ این اتفاق هرچه باشد خسارت‌های سنگینی را به کسب‌وکار‌های اینترنتی در کشور ما وارد کرده است و علاوه بر خسارت‌های مالی، خسارت‌های غیرمالی فراوانی را به نهال نوپا و تازه‌جان‌گرفته کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران وارد خواهد کرد. جالب اینجاست که هر روز خبر حمایت‌ها از کسب‌وکار‌های اینترنتی بیشتر می‌شود، اما در راستای همان خبر‌های خوب، در رفتار اتفاقات دیگری را شاهد هستیم، اما با این حال امیدواریم هرچه زودتر منشأ این مشکل مشخص و مرتفع شود.
شایان شلیله، مدیرعامل و موسس‌ «ای‌نتورک» در گفتگو با «کسب‌وکار» درباره این اتفاق گفت: دوشنبه ساعت ۶ بعدازظهر متوجه این اتفاق شدیم و همان لحظه با پلیس فتا و جاهای مختلفی که می‌توانستیم، تماس گرفتیم و هیچ خبری به ما ندادند. وکیل ما هم صبح سه‌شنبه به دادستانی مراجعه کرد و تا ساعت ۱۴ آنجا بود که ساعت ۱۴ هم دادستانی تعطیل شد و گفتند که فردا مراجعه کنید. ما بارها پیگیری کردیم و اعلام کردند که منتظر هستیم منشأ آن را پیدا کنیم. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این زمینه پیگیری کردیم که بعضی از دوستان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه احتمالا فیلترینگزا سمت ارشاد باشد، دارند، چون با توجه به سیاست‌هایی که از گوشه و کنار درباره برنامه‌های ارشاد درباره تبلیغات به گوش می‌رسد همزمان با ما چند سایت کوچک دیگر هم مثل «ادنگاه» و «تبلیغ» فیلتر شده‌اند.
شلیله با اشاره به ناگهانی و بدون اخطار قبلی بودن این اتفاق گفت: ما در اتحادیه و نظام صنفی حضور داریم و بحث و اخطاری از این نهاد‌ها نداشته‌ایم. در بحث نماد اعتماد الکترونیکی (E NAMAD) هم ما هیچ اخطاری دریافت نکردیم و متاسفانه هنوز هم هیچ اتفاقی نیفتاده است و کماکان در حال پیگیری از جاهای مختلف هستیم که ببینیم چطور می‌شود آن را پیگیری کرد که تاکنون بی‌حاصل بوده است. نظر ما هم این است که فیلتر کردن یک کسب‌وکار مثل پلمب کردن آن است و در بحث حقوق هم شبیه اعدام است؛ یعنی شما یک نفر را اعدام می‌کنید و بعد اعدام می‌خواهید به آن خبر بدهید.
مدیرعامل «ای‌نتورک» درباره لطمات حاصل از این اتفاق گفت: متاسفانه لطمه‌های بسیاری به ما وارد شده است و تقریبا ۳ هزار سایتی که از کد ‌ای‌نتورک استفاده می‌کنند با مشکل جدی روبه‌رو شده‌اند و مشکل دارند و صفحه فیلترینگ روی سایت آنها هم بالا می‌آید و این مشکلاتی است که چند هزار سایت سر یک اتفاقی که معلوم نیست منشأ آن چیست و بدون هیچ اخطاری، اتفاق افتاده است.
شلیله در پایان گفت: اگر این کار از جانب دولت و وزارت ارشاد اتفاق افتاده باشد باید این خسارت‌ها را جبران کنند و اگر هم از بحث حقوقی از طرف شکایتی این اتفاق افتاده باشد از طرف شخص ثالث هم ما با توجه به اینکه در بیش از ۱۰ نهاد ناظر عضو هستیم هیچ شکایت و اخطاری برای ما نیامده است. پس یعنی اگر این موضوع هم بدون اخطار اتفاق افتاده باشد خیلی شبهه‌برانگیز است و هر نهادی که مسئول باشد باید این خسارت را جبران کند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.