به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، علی دارابی عصر سه شنبه در سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی افزود: موضوع این جشنواره «انتشارات در روابط عمومی» و تجلیل از برترینهای این حوزه است، بر این اساس باید ابتدا کمی در مورد استراتژی انتشارات در روابط عمومی مطالبی را بیان کرد.
معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما با بیان اینکه برای شناخت بهتر از جایگاه انتشارات در روابط عمومی، سه مفهوم انتشارات، روابط عمومی و گستره عمومی را باید به خوبی شناخت و از یکدیگر تمیز داد خاطرنشان کرد: اصولاً روابط عمومیها به منظور ایجاد درک یا تلقی بهتری از کانونهای قدرت در بین یک جامعه مخاطب که در یک «گستره عمومی» زیست میکنند و همچنین دریافت و تحلیل بازخورد عملکرد این کانونها در جامعه تلاش دارند.
وی ادامه داد: انتشارات از مهمترین اجزای فرآیند روابط عمومیها در ارائه باورها، اهداف خرد و کلان انواع کانونهای اجتماعی در گستره عمومی است.
دارابی با بیان اینکه روابط عمومیهای کشور، همگی از شبکههای تبلیغاتی و ارتباطی بهره میبرند، گفت: آن چه آنان را از هم باز میشناساند محتوا است و آن چه یکی را موفق و آن دیگری را ناموفق جلوه میدهد اندیشه پشت این محتواست که آن را هدفمند و هوشیار میسازد به این ترتیب اگر روابط عمومی سازمان موفق نیست، باید این مساله را به نبود استراتژی ارتباطی در تولید محتوا مرتبط دانست.
معاون امور استانهای صدا و سیما افزود: در چنین موقعیتی تمام محتواهای چاپ شده در قالب انتشارات، در این روابط عمومیها کلیشه است؛ هم اکنون اغلب سازمانها به بیلان کار و ارائه آمار روی آوردهاند اما باید توجه داشته باشید آمار حتی اگر درست و بدون دستکاری هم باشد کم اهمیتترین دادههاست.
وی تصریح کرد: امروزه در تمام جهان مسیر تولید محتوا به سوی مدیریت دانش پیش میرود ولی ما در همان سطح مدیریت اطلاعات ماندهایم که خود سبب شده ابزارهای انتشاراتی ما ناکارآمد باشند چرا که یکی از اشتباهات روابط عمومیهای ما این است که گمان میکنند خودشان باید محتوا تولید کنند حال آنکه این گونه نیست، وظیفه واحدهای سازمانی دیگر است که بطور تخصصی این کار را برعهده دارند.
دارابی با تاکید بر اینکه کار اصلی روابط عمومی، پردازش درست و علمی اطلاعات و بهرهگیری از شبکههای ارتباطی برای انتقال این اطلاعات به مخاطبان است، گفت: روابط عمومی، کنشگر و رابط است که اطلاعات را از بخش های تخصصی میگیرد و پس از پردازش آنها را در اختیار مخاطبان میگذارد.
معاون امور استانهای صدا و سیما با اشاره به اهمیت یافتن مخاطب و کاربر در رسانه های عمومی و فضای مجازی خاطرنشان کرد: مخاطب و کاربر امروز ما منفعل و نظارهگر نبوده و ارتباط با او هم مونولوگ و از بالا به پایین نیست، امروزه مخاطب و کاربر مولد و نقش جدی در تولید پیام و توزیع آن دارد.
وی ادامه داد: اگر چه ابزارهای نوین، جذاب و تاثیرگذار الکترونیکی، سمعی و بصری در دنیای ارتباطات آنقدر متنوع، متکثر و متعدد شده اما نقش انتشارات همچنان از اهمیت خاص خود برخوردار است.
دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: بسیاری از صاحبنظران قرن بیستم را قرن امام خمینی(ره) نامیدهاند.
معاون امور استانهای صدا و سیما با بیان اینکه روابط عمومیها موتور محرکه و کانون تلاش و فعالیت در این عرصه هستند افزود: لازم است روابط عمومی ها به صورت مستدل و عالمانه و باور پذیر به تبیین و تحلیل دستاوردها و کارنامه انقلاب اسلامی در حوزه ماموریتهای خود بپردازند و هم با رصد و دروازهبانی درست و به موقع به شبهات و پرسشها در حوزه کاری خود پاسخ دهند.
وی گفت: تحریمها، تهدیدها، جنگ ۸ ساله و … پایمردی، مقاومت و افتخار آفرینی و پیشرفت ایرانیان اگر چه موانع و مشکلاتی ایجاد کردند اما در جنگ، این مردم ایران بودند که با هدایت امام و رهبری و حضور در صحنههای مختلف پیروز میدان بودهاند.
دارابی با تاکید بر اینکه افتخار به گذشته و امید به آینده باید راهبرد فعالیتهای روابط عمومیها در تبیین کارنامه و دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد تصریح کرد: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی که به بیش از ۳۵ زبان فراملی برنامه تولید و پخش میکنند آمادگی لازم برای همکاری با روابط عمومیها را برای انعکاس خدمات به بخشهای مختلف اجرایی کشور را دارد.
معاون امور استانهای صدا و سیما اضافه کرد: در کنار تقویت و افزایش نفوذ و تاثیرگذاری روابط عمومیها در ساختارهای دولتی باید به سمت ایجاد، بسط و گسترش و تقویت سمنها، نهادهای غیر دولتی و مردمی در حوزه روابط عمومیها حرکت کنیم.
این مراسم با حضور محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زهرا سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس و مهدی باقریان رییس انجمن کارگزاران روابط عمومی در هتل ارم برگزار شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۴۱۸

معاون استان های صدا و سیما
روابط عمومیها موتور برنامههای چهل سالگی انقلاب هستند
معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما با اشاره به لزوم انسجام و هماهنگی در برنامههای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روابط عمومیها موتور محرکه و کانون تلاش و فعالیت در این عرصه هستند.