شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه گروه دیجیکالا طی نشستی خبری با عنوان «آغاز همکاری دیجیکالا و روکولند» برنامههای خود را در گروه مواد غذایی و سایر محصولات تندمصرف تشریح کرد. همچنین در این برنامه اهداف دیجیکالا پیرامون ورود به عرضه این حوزه از محصولات تشریح و دورنمای این فعالیت به رسانهها اعلام شد. سعید محمدی، یکی از مدیران عامل دیجیکالا و یحیی شفیعی، موسس روکولند به ترتیب در این رابطه توضیحاتی ارائه کردند که ماحصل آن را در ذیل میخوانید.
سعید محمدی، یکی از مدیران عامل و موسسان دیجیکالا:
نیامدهایم که برندی را بکشیم
اهداف دیجیکالا از ورود به کالاهای تندمصرف (FMCG) محقق شدن چشمانداز گروه دیجیکالا برای تبدیل شدن به مقصدی برای تمامی نیازهای کاربران، همراه شدن دیجیکالا با زندگی روزانه کاربر، خلق تجربه جدید و یکپارچه از خرید اینترنتی و حمایت از برندهای ایرانی فعال در این حوزه است. این حوزه برای دیجیکالا دارای پیچیدگیهای فراوان بوده و چالشهای پیچیده فروش آنلاین مواد غذایی تازه در مقیاس بالا سبب شده است که پس از ۱۲ سال از آغاز فعالیت به آن ورود کنیم. در صورت موفقیت در این حوزه دیجیکالا یکی از معدود نمونههای موفق جهانی خواهد بود. برای ورود به این حوزه، دیجیکالا تصمیم گرفت با یکی از محبوبترین برندهای فروش اینترنتی مواد غذایی که بنیانگذاران آن نیز از باسابقهترین افراد فعال کشور در صنعت مواد غذایی بودند، همکاری خود را آغاز کند. روکولند امروز یکی از برندهای محبوب و بزرگترین فروشگاه آنلاین مواد غذایی کشور است که با تجربه مشتری خوشایند شناخته میشوند. امیدواریم همافزایی و استفاده از تجارب و ظرفیتهای دو مجموعه به خلق تجربه کاربری جدید و خریدی لذتبخشتر منجر شود. پیوستن روکولند به گروه دیجیکالا و گسترش زیرساختها و ایجاد ناوگان حملونقل ویژه مواد غذایی در گروه دیجیکالا امکان ارسال سریع سه ساعته ۱۰ هزار نوع از محصولات غذایی تازه به دست مشتریان در شهر تهران در سال ۹۷ را فراهم آورده است و امیدواریم به زودی این امکان را در سایر نقاط کشور نیز فراهم آوریم. از برنامههای آتی و اهداف دو گروه، تحول صنعت لجستیک و بستهبندی مواد غذایی در کشور، ارائه خدمات بازاریابی به برندهای مواد غذایی، کمک به تیمهای تحقیق و توسعه صنعت مواد غذایی کشور براساس ارزیابی سلایق و نیازهای مشتریان، کمک به رشد صادرات محصولات غذایی، عرضه مستقیم و بیواسطه محصولات ارگانیک و سایر محصولات کشاورزی و پروتئینی و در نهایت مهمترین چشمانداز این همکاری محقق کردن رویای کشاورز ایرانی برای عرضه مستقیم و بیواسطه محصولات خود به دست مصرفکننده نهایی است. فعالیت روکولند هم ادامه خواهد داشت و فعلا برنامهای برای تعطیلی این سایت نداریم، ولی مشخص نیست برای برند این سایت چه تصمیمی میگیریم.
به واقع ما نیامدهایم که برندی را بکشیم. یکی از نکات قابل توجه درباره فعالیت این فروشگاه و تعارض آن با خردهفروشیهای سطح شهر، آمار و سهمی است که برای این همکاری برنامهریزی شده و عملا هدفی برای حذف خرده فروشیها وجود ندارد و این اتفاق نمیافتد. این همکاری قطعا برای مشتریان و تمامی عرضهکنندگان مثبت خواهد بود و تکنولوژیهای جدید را در بین مردم گسترش میدهد.
یحیی شفیعی، موسس روکولند :
ناآگاهانه وارد این کار نشدیم
ما ناآگاهانه وارد این کار نشدیم و به طور کلی ما نهالی کاشتهایم و ادعایی درباره کالاهای تندمصرف نداریم و این نهال را تقدیم گروه دیجیکالا میکنیم. ما در زمینه مواد غذایی تجربه زیادی داشتیم و امیدواریم روزی برسد که ارزش واقعی این کالاها در کشورمان و در فضای مجازی فهمیده شود. ما قصد داشتیم با تمامی تولیدکنندگان همکاری کنیم، ولی به هر حال در این همکاری دچار مشکلاتی شدیم که در بخشهای مختلف تولید و توزیع بوده است که در نهایت مصرفکننده زیان میدید. در عرض ۳ سال توانستیم پیشرفتهای خوبی داشته باشیم و همکارانی عالی در این زمینه به دست بیاوریم. در زمینه کاری، دیجیکالا را زیر نظر داشتیم و میدانستیم یکی از فروشگاههای موفق در اینترنت بوده است و این گروه را تحسین میکنیم. ما آمادهایم که تمامی همکاری خود را با این گروه داشته باشیم. تجربه فعالیت زیادی در فضای فیزیکی با برندهای معتبر مانند گلستان و چیتوز را داریم، ولی روکولند نخستین تجربه آنلاین ما بوده است که قصد داریم عرصه را به جوانان بدهیم.
حمید محمدی در پاسخ به «کسبوکار»:
هنگامی که اشتباه میکنیم باید آن را بپذیریم
در حاشیه این نشست خبری، حمید محمدی، یکی از مدیران عامل و موسسان دیجیکالا در پاسخ به سوال «کسبوکار» در رابطه با پخش فیلمی در فضای مجازی که در آن شاهد هستیم یکی از مشتریان این سایت فروش آنلاین در مقابل دفتر خدمات پس از فروش دیجیکالا طی حرکتی اعتراضی اقدام به خرد کردن و شکستن گوشی خریداریشده از این سایت کرده و دلیل آن را فروختن گارانتی فیک میداند، اظهار داشت: در دیجیکالا حرف اول ما احترام به مشتری و مشتریمداری است. این مشتری گرامی در سال ۹۵ اقدام به خرید یک دستگاه گوشی موبایل هواوی از سایت دیجیکالا کرده که طی چند ماه گذشته این گوشی ایرادی پیدا کرده و هنگامی که مشتری برای دریافت خدمات گارانتی به شرکت مربوطه مراجعه کرده، مشاهده میکند که شرکتی با این نام وجود ندارد.
واقعیت این است که این شرکت طی سال گذشته منحل شده و شرکتی هم بوده که بسیار معروف و بنام است و گارانتیهای گوشیهای هواوی را در اختیار داشته، اما بنا به دلایلی از ادامه کار منصرف شده است. این مشتری به دیجیکالا مراجعه میکند و همکاران ما طی تماسی با شرکت هواوی از آنها درخواست میکنند که گوشی مورد نظر را تحویل گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند که متاسفانه این شرکت با دیجیکالا همکاری نمیکند. پس از آن از آنجایی که حقوق مشتری برای دیجیکالا بسیار باارزش است، دیجیکالا گوشی را تحویل گرفته و برای تعمیرات لازم اقدام میکند. این روند چند هفتهای طول میکشد و پس از رفع ایراد گوشی به آدرسی که مشتری در سایت آپلود کرده است، میفرستد. با مراجعه همکاران ما به آن آدرس متاسفانه کسی در منزل مورد نظر را باز نمیکند و گوشی برگشت داده میشود. همکاران ما طی تماسی با مشتری محترم اقدام به گرفتن آدرس جدید میکنند. اینجا ما اشتباهی مرتکب شدیم که از به زبان آوردن آن نیز ابایی نداریم. وقتی اشتباهی میشود باید به آن اقرار کرد و ترسی هم از این بابت نداریم.
اشتباه ما این بود که هنگامی که آدرس جدید از مشتری گرفته میشود متاسفانه جایگزین آدرس قبلی در سایت نمیشود و مجدد گوشی به همان آدرس قبلی ارسال میشود. به همین دلیل فرایند تحویل تا دریافت گوشی طولانی میشود و صبر مشتری به سر میآید و شاهد این اقدام از سمت وی بودهایم. البته این حرکت بسیار نادرست بوده و کانالی هم که برای نخستین بار اقدام به انتشار این فیلم کرد- آمدنیوز- وجههای مناسب در کشور ندارد و مجوزی برای فعالیت هم ندارد و ما نمیتوانیم جوابیهای را که به همین منظور آماده کردهایم در اختیار این کانال قرار دهیم، اما این جوابیه به زودی در اختیار رسانههای معتبر برای انتشار قرار خواهد گرفت.