صفحه اصلی / سرخط خبرها / قانونگذار باید از تحلیل‌های جامعه شناسانه منتفع شود
قانونگذار باید از تحلیل‌های جامعه شناسانه منتفع شود

آیت الله مبلغی:

قانونگذار باید از تحلیل‌های جامعه شناسانه منتفع شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانونگذار باید از تحلیل‌های جامعه شناسانه منتفع شود، گفت: باید کارگروهی متشکل از فقیهان حقوق آشنا، حقوقدانان فقه آشنا و جامعه شناسان دین آشنا به کمک قانون گذار بیاید.

مبلغی

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت الله احمد مبلغی در جمع گروه اندیشه ورز  جامعه شناسی و قانونگذاری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: ‌بدون تحلیل‌های جامعه شناختی نمی‌توان در دنیای پیچیده و چند ضلعی کنونی ورود پیدا کرد، از این رو لازم است از ظرفیت جامعه شناسان در فرآیند قانونگذاری استفاده شود و  قانونگذار از تحلیل های جامعه شناختی منتفع گردد.

وی ادامه داد: مسبوق کردن  قانونگذاری پیرامون واقعیت‌های اجتماعی به نگاه‌های جامعه شناختی ضرورتی جدی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ضرورت دارد در مرحله قبل از قانونگذاری، کارگروهی متشکل از مثلثی متضمن جمعی از فقیهان حقوق آشنا، جمعی از حقوقدانان فقه آشنا و جمعی از جامعه شناسان دین آشنا شکل گیرد تا جهت مقابله با معضلات و مشکلات اجتماعی اندیشه کنند و مجلس شورای اسلامی را از نگاه‌های خود برای قانونگذاری منتفع نمایند.

‌آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه واقعیت های اجتماعی بسیار متعدد و قهار هستند، گفت: در مواردی این واقعیت‌ها، زمام جامعه را ممکن است به دست گرفته، در نتیجه بر  فرهنگ، نگاه‌ها و حتی رویکرد به دین تاثیر بگذارند؛ بنابراین اگر بخواهیم در قبال چنین وضعیتی قانون گذاری یا سیاست گذاری  کنیم یا قانون و سیاستی را اجرا کنیم باید از نگاه‌های جامعه شناختی بهره بگیریم.

 ‌وی با اشاره به تشکیل کارگروه جامعه شناسی و قانونگذاری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: در این کارگروه، موضوعات دارای اولویت، شناسایی و حرف‌ها و ایده‌های لازم در مورد آنها ارائه می‌شود.

آیت الله مبلغی با ابراز امیدواری اینکه از دل حوزه علمیه قم یک جریان جامعه شناسی قوی و هوشمند برای رصد و ارائه راهکار پیرامون موضوعات مختلف اجتماعی ظهور و بروز پیدا کند، گفت: اگر این تحول رخ دهد، فایده آن، هم به فقه در جهت شناخت موضوعات اجتماعی و هم به قانون گذاری جهت ارائه قوانین بهتر متوجه  می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه علمیه برای صدور فتوا در زمینه‌‌های اجتماعی و نیز برای نوع ادبیاتی را که باید در این فتواها به‌کار گرفته شود، باید از جامعه شناسان مشورت بگیرد.

کارگروه جامعه شناسی و قانونگذاری با حضور جمعی از جامعه شناسان حوزه و دانشگاه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آغاز به کار کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.