صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / باید خود را برای شرایط ویژه آماده کنیم
باید خود را برای شرایط ویژه آماده کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

باید خود را برای شرایط ویژه آماده کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید خود را برای شرایط ویژه آماده کنیم. اگر تحریم‌ها اعمال شود باید نوع رفتارمان را تغیییردهیم و با این شرایط سخت آمادگی برای مدیریت داشته باشیم.

کشاورزی سنتی

به گزارش کسب و کار نیوز، مجتبی مزروعی امروز در مراسم افتتاحییه نخستین جشنواره ملی روز مزرعه که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، اظهار کرد: در دهه گذشته موج منفی شدید علیه کشاورزی راه افتاد که هنوز هم بخشی از آن ادامه دارد. به عنوان کسانی که در این بخش زندگی می‌کنیم بسیار باید نسبت به این موضوع هوشیار باشیم که  مبادا عرصه کار و ابزار تولید را از ما بگیرند.

 وی افزود: در طول تاریخ و در تمام جغرافیای ایران با عزت زندگی کردیم و با همین اقلیم خشک کشوری ثروتمند بودیم. در دهه‌های مختلف خشکسالی‌هایی را تجربه کردیم. در چند دهه  گذشته به لحاظ ورود تکنولوژی یک اشتباه در بهره برداری از منابع آب داشته‌ایم زیرا مدیریت منابع آب در دست کسانی بوده که خیلی تخصصی در بخش تولید نداشتند. لذا با وجود تکنولوژی، برداشت از دشت‌های ممنوعه و منابع چند برابر شد که  ما در این موضوع مقصر نبودیم و همیشه متذکر شده‌ایم که برداشت منابع زیرزمینی با احتیاط صورت بگیرد.در موضوع آب عده‌ای با تشدید موج‌های منفی  موجب فرار سرمایه از بخش شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این‌که «اگر امروز غفلت کنیم با خسارت‌های زیادی روبه رو خواهیم شد»، گفت: در تغییر روش‌ها و شیوه‌های کار باید با جدیت پیش برویم. در این سال‌ها حرکت خوبی انجام شده اما کافی نیست. عقب ماندگی تاریخی داریم و باید در جهت کاهش آب با حفظ  وضعیت تولید، افزایش سطح درآمد، بهبود وضعیت کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان به جد کارکنیم. مسیر همین است که در پیش گرفته‌ایم  جز با تغییر روش‌ها، تزریق سرمایه به بخش، تغییر ابزار و… راه دیگری نیست. باید نمایندگان مجلس با تمام وجود همراه ما باشند و این بخش را درک کنند. طی سال‌های اخیر که سرمایه‌های خوبی جذب کردیم شاهد اتفاقات خوبی در روستاها بودیم، اما طی ۳-۴ سال نمی‌شود گذشته چهل ساله را جبران کرد.

مزروعی خاطرنشان کرد: امروز منابع تسهیلاتی و اعتباری خوب و نهاده‌های دامی را به وفور در کشور داریم. کشتی‌های متعدد در حال تخلیه هستند. اگر دولت و وزارت‌خانه این امکانات را  در این شرایط سخت فراهم کرده باید قدردان باشیم  و با جدیت تلاش کنیم تا سطح تولید و بهره‌وری را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: در دوسال گذشته با تزریق سرمایه و برگزاری جلسات مختلف، کشاورزان نمونه در استان پخش شدند و دیگر آنها فقط مربوط به چند شهرستان نیستند. با وجود محدودیت منابع پایه تولید می‌بینیم وقتی دانش و سرمایه در کنار هم قرار می‌گیرند در سایر مناطق هم می‌توانیم تولیدکنندگان خوبی داشته باشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این‌که «در جذب تسهیلات اشتغال پایدار پیشرفت خوبی داشتیم ولی باید تلاش کنیم تا تمام منابعی که در اختیار ماست جذب شود»، افزود: کمتر این فرصت‌ها برای این بخش فراهم می شود. در جذب اعتبارات آب و خاک عقب ماندگی دوماهه‌ای داریم که به زودی جبران خواهد شد.

 مزروعی با بیان این‌که «در چهل سال اخیر همیشه با هجمه‌هایی مواجه بودیم»، و با اشاره به این‌که «امروز کشورهای پیشرفته هم بدون مشکل نیستند»، گفت: باید خود را برای شرایط ویژه آماده کنیم. اگر تحریم ها اعمال شود باید نوع رفتارمان را تغیییردهیم و با این شرایط سخت آمادگی برای مدیریت داشته باشیم. در جاهایی که احساس می‌کنیم همراهی کامل، تکاپوی لازم  و… وجود ندارد یا افراد در شرایط سخت توان انجام کار  ندارند باید اصلاح  صورت بگیرد. مدیران کل با سرعت به این موضوع بپردازند و  بازنگری داشته باشند. باید  خود را برای خدمت در شرایط ویژه و سخت آماده کنیم. امیدواریم هیچ خطری جامعه اسلامی را تهدید نکند اما شرط عقل این است آمادگی لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.