صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مقاومت سیاسی برخی نهادها مانعی بر سر راه “ساماندهی آموزش عالی”

رییس سابق دانشگاه علم‌وصنعت با انتقاد از توسعه کمی آموزش عنوان کرد

مقاومت سیاسی برخی نهادها مانعی بر سر راه “ساماندهی آموزش عالی”

رییس سابق دانشگاه علم‌وصنعت با تاکید بر اینکه مقاومت سیاسی برخی نهادها مانع اجرای طرح "ساماندهی آموزش عالی" می‌شود،‌ گفت: دولت باید در اجرای این طرح با جدیت ورود کند و تحت تاثیر قرار نگیرد.

دکتر برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت

دکتر محمد علی برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اعلام این مطلب با تاکید بر ضرورت اجرای جدی طرح “ساماندهی مراکز آموزش عالی” توسط دولت، اظهار کرد: هر فعالیتی تابع عرضه و تقاضا است، یعنی مسئولان دوره‌ای در حوزه آموزش عالی ظرفیت‌های پذیرش را بر اساس نیاز روز جامعه ایجاد کردند، اما امروز این تقاضا برحسب رشته‌های مورد پذیرش و تعداد نفراتی که متقاضی ورود به دانشگاه‌ها هستند، تغییرکرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید در خصوص میزان تقاضا در عرصه آموزش عالی آینده پژوهی انجام می‌دادیم و پیش بینی می‌کردیم که روزی این اتفاق یعنی بحران صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها بوجود می‌آید، در همین راستا تحولاتی را نیز در فعالیت‌های آموزش عالی صورت می‌دادیم که همچنان بتوانیم تقاضا را حفظ کنیم.

دکتر برخورداری خاطرنشان کرد: تا زمانی که توسعه کمی این مراکز از سوی دولت اجرای نشود، نمی‌توانیم مراکز آموزش عالی با کیفیتی داشته باشیم؛ اگر چه مسئولان با تدوین طرح “ساماندهی آموزش عالی” تلاش زیادی در راستای کیفی سازی آموزش می کنند اما به اعتقاد من اجرای این طرح باید با جدیت بیشتر از سوی دستگاه‌های اجرایی و سیاسی دولت پیش برود.

وی در ادامه به مهم‌ترین موانع اجرای طرح “ساماندهی آموزش عالی” اشاره کرد و تصریح کرد: اجرای این طرح می‌طلبد برخی واحدهای مراکز آموزش عالی که در مناطقی از کشور تجمیع، ادغام و یا بطور کلی تعطیل شوند اما متاسفانه این موضوع با مقاومت برخی نهادهای سیاسی و افرادی که نفوذ سیاسی و اجرایی دارند مواجه می‌شود، بنابراین دولت باید با قوت و قدرت بسیاری در اجرای این طرح قدم بگذارد.

رییس سابق دانشگاه علم و صنعت در پایان خاطرنشان کرد: “پذیرش دانشجو براساس شاخص هیات علمی در دانشگاه ها”، “کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها یعنی منطقه ای کردن پذیرش دانشجو از طریق نوآوری در برنامه های آموزشی” و “افزایش جذب دانشجویان خارجی” از جمله راهکارهایی است که با بکارگیری آنها می توانیم موضوع کاهش کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها که تهدیدی برای سیستم آموزشی کشور است را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.