به گزارش کسب و کار نیوز، دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ماه آینده در بخش های مختلف برگزار می شود و داوران اکنون در حال ارزیابی نهایی آثار ارسالی هستند.
سیامک بنایی از داوران بخش تنبک در ازریابی کمی و کیفی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: خوشبختانه اجراهایی که در این دوره از جشنواره تا به امروز مورد بررسی قرارگرفتند، نسبت به سال گذشته بهتر بود. ریتم ها ایرانی تر شده اند و شرکت کنندگان کمی از ریتم های ترکی استامبولی، یونانی، عربی، هندی دور شده اند.
این هنرمند با ابراز خرسندی از جشنواره دوازدهم به ویژگی های جالبی درباره برگزارکنندگان، این جشنوار، ادامه داد: باوجود داوری در سه دوره از «جشنواره ملی موسیقی جوان»، فضای این دوره بسیار صمیمی و دوستانه تر از قبل بود. از آنجا که داوری ها در جشنواره ممکن است، سرنوشت هنرمندان جوان را تحت تاثیر قرار بدهد پس لازم است که داوران در فضایی آرام و دوستانه و به دور از اعمال نظر و سلیقه شخصی به قضاوت میان آثار بپردازند.
بنایی بر حفظ اصالت در موسیقی تاکید و تصریح کرد: به نظر من برای حفظ موسیقی، تلاش یک نفر به تنهایی نمی تواند مثمر ثمر باشد. آقای اسعدی به عنوان دبیر جشنواره مجبور است سلیقه های مختلف را کنار هم جمع کند تا در نهایت همه ما، به نقاط مشترکی برای ارزیابی شرکت کنندگان برسیم.
** جای خالی صدا وسیما در شناساندن موسیقی اصیل کشور
این استاد تنبک گفت: جای تاسف است که صدا و سیمای ما هم هیچ کمکی به شناساندن موسیقی اصیل کشور نمی کند. متاسفانه بسیاری از آثاری که در طول جشنواره به دست ما رسیده است، فاقد استاندارد های لازم است و این نشان می دهد که هنرمندان ما از شنیدن آثار مرجعی مثل نوازندگی های استاد حسین تهرانی، استاد محمد اسماعیل زاده، استاد امیر ناصرافتتاح بی بهره اند.
وی ادامه داد: سال هاست در این حرفه مشغول به کارم و در همه این مدت سعی کردم ریتم های این بزرگان را بشنوم و یاد بگیرم چون این اساتید به خوبی می دانستند که باید چگونه بنوازند و نسل امروز ما باید آثار این عزیزان را بشنود.
بنایی گفت: بدون شک همه چیز بحث حمایت مالی نیست باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم کار کنیم و نقص های موجود در جشنواره را برطرف کنیم. اما هنوز تکلیف ما در برخی مسائل مشخص نیست. نهادهای دولتی حمایت چندانی نمی کنند.
استاد موسیقی ایرانی، درباره سهم وتاثیر جشنواره ملی موسیقی جوان بر شرکت کنندگان گفت: جشنواره جوان اگر با همین نماد و پارامترهایی که امروز برای ارزیابی دارد به کارش ادامه دهد قطعا موفق خواهد بود. به عنوان نمونه پوستر امسال جشنواره بسیار ساده طراحی شده است و حتی نسبت به سالهای قبل این پوستر طراحی مناسب تری دارد.
وی افزود: به قول صمد بهرنگی «هر روشنایی هر چند کوچک بازهم روشنایی است»، من وظیفه خودم می دانم که به نسل های بعد از خودم کمک کنم. درست همان طور که اساتید من آقای پایور، آقای اسماعیلی و آقای ظریف و… همراه و هم قدم من در هنر بودند و من هم از آن ها یاد گرفته ام که باید با سعه صدر با هنرجویان رفتار کنم، درست همان کاری که این عزیزان با من و هم نسل هایم انجام دادند.
**هدف اصلی جشنواره ایجاد انگیزه در جوانان است
ابراهیم لطفی نوازنده چیره دست ویولن، داور دیگر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان است است که او درباره این جشنواره گفت: در انتخاب آثار شرکت کنندگان، معمولا دقت می شود ضمن هماهنگی با استانداردهای داخلی از سطح جهانی هم پایین تر نباشند. به همین دلیل با در نظر گرفتن یک سری از ملاحظات این انتخاب ها را انجام می شود. آثار دارای تنوع و از دوره های مختلف باید باشند.
وی افزود: اما امسال در مجموع سعی شد رپرتوآر آسانتری نسبت به دوره پیشین جشنواره انتخاب شود و این به معنی معمولی و سطحی بودن آثار نیست.
لطفی اظهارکرد: در گروهای «الف»، «ب» و «ج» با توجه به تعداد شرکت کنندگان همواره شاهد آثاری با کیفیت های مختلف هستیم. هدف اصلی جشنواره ایجاد انگیزه در بین جوانان است و در کنار آن به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، که هنرمندان جوان ما بتوانند، استعداد و توانایی شان را نسبت به سایر شرکت کنندگان محک بزنند. و از طرفی چون امکان برگزاری کنسرت در تالاری همچون «تالار رودکی» که بسیاری از بزرگان ما تا امروز در آن به اجرای برنامه پرداخته اند، برای همه افراد مهیا نیست، امکانی فراهم شد تا این عزیزان بتوانند با آسودگی خیال در طول جشنواره از این سالن استفاده کنند.
فراهنگ** ۷۳۲۹ ** ۱۴۱۸