به غیرتم برمی‌خورد

یک کارگردان تئاتر عروسکی مطرح کرد

به غیرتم برمی‌خورد

یک کارگردان تئاتر عروسکی استان اردبیل گفت: در کل استان فقط ما هستیم که به عنوان یک گروه تئاتر عروسکی به شکل تخصصی به اجرای این گونه نمایشی می‌پردازیم در عین حال که عروسک‌ساز حرفه‌ای نداریم. با این حال به غیرتم برمی‌خورد از افرادی در دیگر استان‌ها کمک بگیرم و ترجیح می‌دهم برای کارهای صحنه‌ای از افرادی که در استان خودمان هستند استفاده کنم.

یک کارگردان تئاتر عروسکی استان اردبیل گفت: در کل استان فقط ما هستیم که به عنوان یک گروه تئاتر عروسکی به شکل تخصصی به اجرای این گونه نمایشی می‌پردازیم در عین حال که عروسک‌ساز حرفه‌ای نداریم. با این حال به غیرتم برمی‌خورد از افرادی در دیگر استان‌ها کمک بگیرم و ترجیح می‌دهم برای کارهای صحنه‌ای از افرادی که در استان خودمان هستند استفاده کنم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ایسنا ، محمدتقی اسماعیلی گفت: من حدود ۱۲ سال در هیأت مدیره انجمن نمایش اردبیل بودم بنابر این می‌توانم بگویم که از انجمن نمایش و هنرمندان تئاتری حمایت زیادی نمی‌شود البته چرایی آن به وضعیت تئاتر عروسکی در کل کشور برمی‌گردد. در واقع تئاتر عروسکی به شکل سنتی در ایران وجود داشت اما به شکل مدرن و دانشگاهی آن حدود ۴۵ سال است که بوجود آمده است و به جهت اینکه شکل مدرن نمایش عروسکی از کانون پرورش فکری و صداوسیما شروع شده است، تئاتر عروسکی در ایران را صرف کودکان می‌دانند و همین اتفاق باعث شده است که کار کودک سخیف تلقی شود و به آن توجهی نشود. این اتفاق برای فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان هم افتاد و باعث کمرنگ شدن آن شده است.

وی ادامه داد: در کل استان اردبیل فقط ما هستیم که به عنوان یک گروه تئاتر عروسکی به شکل تخصصی به اجرای این گونه نمایش‌ها می‌پردازیم. من به جهت آنکه در صداوسیمای این استان نیز فعالیت دارم، در تلویزیون در حوزه کودک برنامه‌سازی می‌کنم و در صحنه تئاتر فقط عروسکی بزرگسال می‌سازم.

او درباره میزان استقبال مخاطبان و زیرساخت‌هایی که در این استان وجود دارد، گفت: از نمایش‌های بزرگسال استقبال خوبی می‌شود و تماشاگر خوبی دارد. اما با این حال چون سازوکار و زیرساخت‌های مناسبی وجود ندارد و اطلاع‌رسانی‌ها به شیوه صحیحی انجام نمی‌شود، مخاطبان از این برنامه‌ها اطلاع کافی ندارد. در کل استان اردبیل یک سالن تئاتری داریم که زیر نظر وزارت ارشاد بود اما اکنون به بخش خصوصی واگذار شده است. بنابراین اکنون هیچ سالن دولتی در این استان وجود ندارد و اگر بخواهیم نمایشی را به صحنه ببریم باید اجاره بالایی به صاحب سالن بپردازیم، این در حالی است که فروش گیشه نمایش‌ها به این مقدار نیست.

اسماعیلی اضافه کرد: مدتی پیش گروه خودمان کار تئاتر کودک انجام دادند که حدود ۳۰ میلیون تومان اجاره سالن شد اما درآمدشان از ۱۲۰ میلیون خرجی که کرده بودند فقط ۵۰ میلیون تومان برگشت. بنابراین در این شرایط خیلی بعید است که یک هنرمند دوباره به سمت این هنر برگردد و در آن فعال بماند.

این کارگردان با اشاره به اینکه ما تاکنون چندین جلسه با مرکز هنرهای نمایشی هم داشته‌ایم، گفت: در جلسات متعدد بیان کرده بودند که اگر مازاد سالن در این استان وجود داشته باشد آن را به بخش خصوصی می‌دهیم اما این اتفاق نیفتاد و وقتی ما فقط یک سالن نمایش داریم چگونه مازاد تلقی شده و به بخش خصوصی واگذار شده است؟ ما یک پلاتو کوچک هم داریم که اگرفقط مقداری به بالا بپریم سرمان به سقف می‌خورد.

او همچنین افزود: چند روز پیش که گروه داوران جشنواره تئاتر عروسکی برای بازبینی نمایشمان به این استان آمده بودند متوجه شدند که ما در این سالن‌ امکانات نور و صدا نداریم و چون من خودم تئاتر عروسکی کار می‌کنم یک میز نور درست کردم که حدود یک میلیون تومان خرج برداشت و برای تمرین‌هایمان از آن استفاده می‌کنیم. بنابر این نه حمایت شهرداری را داریم و نه حمایت وزارت ارشاد و انجمن نمایش. این در حال است که همین مسئولین در جلسات برای حمایت از گروه‌ها اعلام آمادگی می‌کنند اما در نهایت اتفاقی نمی‌افتد و باعث دلسرد شدن هنرمندان می‌شود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌های مناسبی برای پیشرفت در این حوزه بوجود بیاید، گفت: ما باید بسترسازی مناسبی برای پیشرفت تئاتر عروسکی ایجاد کنیم به طور مثال هنرستان‌ها و رشته دانشگاهی برای این حوزه داشته باشیم اما به جهت اینکه این امکانات در این استان نیست، وجود افراد متخصص، قائم به فرد شده است. حتی شرایطی نیز به وجود آمده است که من از همسرم که گرافیک خوانده بود خواهش کردم تا عروسک‌سازی نمایشی را که می‌خواستیم اجرا کنیم برعهده بگیرد. بنابراین یک عروسک‌ساز تخصصی نداریم، من هم در این مدت حضورم در این حوزه چندین عروسک‌ساز تربیت کردم اما هر کدام به دلایل مختلفی رفته‌اند یا به خاطر مشکل معاش کارشان را تغییر داده‌اند.

او ادامه داد: من تاکنون برای سفارش عروسک‌هایم به هنرمندانی که در شهرهای دیگر مثل تهران زندگی می‌کنند مراجعه نکرده‌ام، با وجود اینکه خیلی از هم دوره‌ای‌های من تهرانی بودند اما به غیرتم برمی‌خورد و ترجیح می‌دهم برای کارهای صحنه‌ای از افرادی کمک بگیرم که در استان خودمان هستند. چندین دوره ورک شاپ هم برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم در این زمینه آموزش هم داشته باشیم.


اسماعیلی که نمایشی را برای بخش صحنه‌ای بزرگسال جسنواره تئاتر عروسکی آماده کرده است درباره سابقه حضورش در این عرصه گفت: من از ۱۷ دوره برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی ۱۱ دوره‌اش را حضور داشتم و ۱۹ سالم بود که برای اولین بار در دومین دوره برگزاری این جشنواره شرکت کردم. اکنون هم مسئول گروه تئاتر عروسکی «اویون» به معنی “بازی” هستم و همچنین مسئولیت یونیما مبارک دفتر اردبیل بر عهده من است.

وی درباره این نمایش هم توضیح داد: در نمایش «آی ایشیق» هم عروسک وجود دارد و هم انسان. در واقع سازها تبدیل به عروسک شده‌اند. اکنون تعریفی که در دنیا از عروسک رواج پیدا کرده است به این صورت است که هر آنچه روح داشته باشد و حرکت داده شود، عروسک نامیده می‌شود.

جشنواره تئاتر عروسکی به دبیری مرضیه برومند شهریورماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

با کمپین «درس بسه، تابستون با فیلیمومدرسه» تعطیلات تابستانی را جذابتر کنید

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با پایان سال تحصیلی برنامه‌های ویژه غیر درسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.