صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / افزایش ۵۰ درصدی فرزندخواندگی در خراسان رضوی
افزایش ۵۰ درصدی فرزندخواندگی در خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی استان عنوان کرد:

افزایش ۵۰ درصدی فرزندخواندگی در خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: افزایش پذیرش کودکان بی‌سرپرست و بدپرست به ویژه شیرخواران یکی از معضلات در حال حاضر ما است که خوشبختانه 50 درصد نیز افزایش میزان فرزندخواندگی را داشته‌ایم.

فرزندخواندگی

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی با خبرنگاران و اصحاب رسانه که اداره کل بهزیستی استان به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، در مورد اقدامات بهزیستی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با اعتیاد و اشتغال افراد آسیب‌دیده و… اظهار کرد: فعالیت‌های بهزیستی محدود به این افراد نیست. یک‌سری از فعالیت‌های بهزیستی وجود دارد که مربوط به خود جامعه است، مانند فعالیت‌های پیشگیری،  پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، پیشگیری از آسیب‌های معلولین که باید انجام شود.

وی افزود: برخی فعالیت‌ها ممکن است در سطح دو و سه تلقی شوند و بخشی از فعالیت‌های دیگرمان معطوف به جامعه است که بحث کودکان و مهدکودک است و فعالیت دیگر کنترل آسیب‌های اجتماعی است. ۲۵  تیرماه روزی است ک لایحه تشکیل بهزیستی به مجلس رفت و این سازمان درسال ۱۳۵۹ تشکیل شد. شعار سال هفته بهزیستی بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه بهزیستن است.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی مطرح کرد:  بهزیستی خراسان رضوی بیش از ۱۵۰ فعالیت متنوع در گروه‌های مختلف انجام می‌دهد با جامعه هدفی متنوع که مربوط به جامعه است. حدود ۴۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند، جامعه هدفی که خدمات خاصی ارائه می‌دهند. این جامعه هدف: معلولان، زنان سرپرست خانوار کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب و معتادان هستند.

پوریوسف با اشاره به اینکه در۲۰ تیرماه سال ۹۶ واگذاری وساماندهی معتادان متجاهر به سازمان بهزیستی انجام شد، افزود: در حال حاضر کلیه معتادان متجاهری که در سطح استان دستگیر می‌شوند بهزیستی خدمات را انجام می‌دهد. ۱۱ مرکز دولتی و غیردولتی ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر داریم که تعداد ۱۶۰۰ نفر نگهداری می‌شوند.  سیاست ما در مرکز معتادان متجاهر افزایش خدمات، توجه به پس از خروج و ایجاد مشارکت خیرین بوده‌است که در این ۳ محور کار کرده‌ایم.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های دیگر در بحث اعتیاد ایجاد مراکز گذری کارشناسی روزانه اعتیاد DIC  است. در مراکز بازتوانی اعتیاد ۴۲ درصد رشد داشته‌ایم. در حوزه پیش‌گیری در رشد اعتیاد، طرح سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی در استان به صورت نمونه‌گیری انجام شده که در چند شهرستان رصد شده و عنوان خواهد شد. در اجرای طرح پایلوت غربالگری شنوایی ۸۰ تا ۸۵ درصد نوزادان متولد شده را تحت پوشش غربالگری شنوایی انجام می‌دهیم و برای اولین بار هم در سال گذشته در مهدکودک ها هم تست شنوایی انجام شده است.

وی با بیان اینکهاعتبارات استانی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ده درصد رشد داشته است، ادامه داد:  که این اعتبارات ۶۴ میلیارد است. اعتبارات ملی در سال ۹۶ و ۹۵ حدود ۲۴ درصد رشد داشته است که همچنین اعتبارات عمرانی در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته رشد چشمگیر ۲۶۰ درصدی را داشته که این اعتبار به تومان ۵ میلیارد و ۴۰۰ است. اعتبارات ملی در سال ۹۶ ،۱۴۰ میلیارد تومان است.

پوریوسف در رابطه با آمار معلولین گفت: تعداد معلولین تحت پوشش استان ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر هستند که متوسط یارانه هر ماه ۴۰۰ هزار تومان است و متوسط یارانه پرداختی  شبانه‌روزی  در ماه ۶۴۰ هزار تومان است. ۱۵۳  مرکز غیردولتی توان‌بخشی در استان داریم که به ۷ درصد از معلولین خدمات ارائه می‌دهند. ۶ شهر به عنوان شهرهای بدون مانع انتخاب شدند که در سال ۹۷ به صورت پایلوت آغاز به کار کرده‌اند. سلطان آباد، طرقبه، تربت جام، کاشمر، گناباد و فریمان شهرهایی هستند که به صورت ویژه قرار است روی آن کار کنیم که محیط شهری برای افراد ناتوان قابل دسترسی باشد.

وی با اشاره به اینکهخیابان احمد آباد، محور عمومی نمونه با نظرسنجی از معلولین در شهر مشهد انتخاب شد، گفت: ساختمان راه‌آهن مشهد به عنوان ساختمان نمونه و خط یک مترو مشهد به عنوان سامانه در دسترس و بدون مانع انتخاب شد . در حوزه اشتغال در سال ۹۶، ۳ هزار و ۴۰۷ ایجاد شغل را داشتیم، که حدود  ۱۳۳درصد از تعهدمان را انجام دادیم. در سال ۹۷، ۳ هزارو ۱۲۹ نفر تعهد اشتغالمان است که هزارو ۷۳۵  شغل در سه ماهه او امسال انجام شده است.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی  در رابطه با اجرا و شروع طرح مانا (مشارکت اجتماعی، نهضت اشتغال)  با سه استراتژی، مطرح کرد: این سه استراتژی،  بهره‌مندی از مشارکت‌های مردمی در بهزیستی، نهضت‌سازی در راه اشتغال و سوق دادن مشارکت‌های مردمی به سوی فعالیت‌ها است. در ادامه طرح مانا در بخش صنعت و معدن به جد همکاری‌ها گسترش پیدا کرده است و تفاهم‌نامه بهزیستی استان با خانه صنعت در سطح کشور هم به امضا رسید.

پوریوسف تصریح کرد: در بخش مشارکت‌های مردمی ۷۷٫۵  میلیارد تومان جمع کل مشارکت‌های دولتی و غیر دولتی را داشتیم که از این مشارکت‌ها ۳۲٫۴  میلیارد تومان نقدی بوده‌است. مشارکت نقدی ۸.۷ میلیارد تومان بوده و میزان فطریه  جمع آوری شده در سال جاری ۳٫۱ میلیارد تومان بوده‌است.

وی در رابطه با مسکن افراد تحت پوش گفت: درحوزه مسکن در سال گذشته ۶۱۳ مورد مسکن با کمک‌های بلاعوض بهزیستی به جامعه بهزیستی واگذار شده است.
۲۱۴ مورد از این مسکن‌ها در حوزه‌ شهری بوده و کمک‌ها بلاعوض به جامعه هدف بهزیستی خانواده‌های دو معلولی  در روستا ۱۸ میلیون و شهر ۳۰ میلیون تومان است. . ما ۶۵ پروژه را در هفته بهزیستی رونمایی و افتتاح خواهیم کرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی  دربحث امور اجتماعی عنوان کرد:  شهریه مهدهای کودک در سال ۹۶ ، ۱۵ درصد رشد داشته است. اجرای طرح رتبه‌بندی و کیفیت مهدکودک‌ها را داشته‌ایم و تاسیس مراکز رفاه و کودک خانواده که کودکان۶ ماه تا ۱۲ سال مجاز به استفاده از این مراکز هستند . در این طرح حضور همزمان کودک در مدرسه منعی برای حضور در این مراکز ندارد. در بحث تحصیلات تسهیل‌گران مهمدکودک‌ها، مدیر و مدیر فنی باید کارشناسی مرتبط داشته باشد و اگر مدرک غیرمرتبط و یا دیپلم داشته باشد، حتما باید ۲۵۰ ساعت آموزش‌های علمی کاربردی را بگذرانند.

پوریوسف خاطرنشان کرد: برای ۲۸هزار کودک تحت پوشش تامین غذای گرم انجام شد راه اندازی ۱۱ اورژانس اجتماعی در دیر شهرها داشته‌ایم و میزان این شهرستان‌ها از ۹ به ۲۰ شهر افزایش پیدا کرده‌ است. سامانه طلاق  در سال ۹۶ طی مراسمی در کل کشور طرح ملی اعلام شد و در ده استان دیگر هم به صورت پایلوت در حال انجام است. ۹۶ درصد از افراد  در پوشش این سامانه هستند که هرکس که بخواهد طلاق بگیرد باید مشاوره‌های مرکز مداخله در دعاوی نفقه و تمکین در سیستم بهزیستی ثبت مشهد بررسی شود. مرکز آموزش‌های کودک و خانواده در سال گذشته راه‌اندازی شد.

وی در رابطه با فعالیت مرکز خانه فروغ محبت مطرح کرد: مجوز مرکز خانه فروع محبت در حال حاضر درحال ابطال است و این موسسه به مقامات کشوری ارجاع داده شده، در کمیسیون عالی هنوز رای قطعی صادر نشده و در زمینه نگهداری کودکان فعالیت نمی‌کند. در آمار کشوری، ۱۳۰۰ مورد کودک آزاری گزارش شده ک ماموریت انجام شده است و همسرآزاری ۸۰۰ مورد مراجعه بوده و سایر موارد ماموریت‌های گزارشی است.

پوریوسف تاکید کرد: ما آماری را از افکار عمومی پنهان نمی‌کنیم، مردم باید بدانند که در اطرافشان چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، ۲٫۷ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در استان اعتیاد دارند. کودک آزاری هرچند آمار کمی دارد اما بسیار برایمان مهم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.