پیشی گرفتن  از  رقبا  د ر  زمان  تحریم

«كسب‌وكار» تاثیر تحریم ها بر کسب و کارهای نوپا را بررسی می کند

پیشی گرفتن از رقبا د ر زمان تحریم

مساله تحريم و تحريم بودن مساله جدیدی نيست و هرچند سخت، سال‌هاست كه چه با نوع داخلي و چه با نوع خارجي آن دست و پنجه نرم مي‌كنيم و مي‌گذرانيم. آسيب‌هايي كه تحريم‌ها به ما وارد مي‌كنند متوجه اكثر مردم و كسب‌وكار‌ها مي‌شود و نمي‌توان گروهي خاص را متضرر از آن دانست.

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز، بحث ما در این گزارش منفعل شدن برخی از کسب‌وکار‌ها در این دوره‌هاست که خود این مساله هم تاثیر تحریم و رکود احتمالی ناشی از آن را چند برابر خواهد کرد.
این منفعل شدن تا حدودی شاید منطقی به نظر بیاید، اما چه دردی را دوا خواهد کرد؟ همیشه در دل محدودیت‌ها و تحریم‌ها فرصت‌های زیادی نهفته است که توجه به خود این جمله و مقایسه آن با منشأ ایده استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های نوپا ما را به این نتیجه می‌رساند که مساله‌ها بیشتر شده‌اند. پس احتمالا فرصت‌ها و ایده‌ها هم می‌توانند بیشتر باشند. البته به این نتیجه‌گیری کلی، انتقادی هم وارد است به این صورت که ممکن است مساله‌ها زیاد باشند، اما آیا در این شرایط بازار توان خرید پاسخ‌های این مسائل را دارد؟ پاسخ این انتقاد برای خیلی از کسب‌وکار‌هایی که به دلیل تحریم‌ها منفعل شده‌اند «بله» است،
چون مصرف ما خیلی تفاوتی با گذشته نکرده است و بازار در خیلی از حوزه‌ها تقریبا همان مصرف گذشته را دارد. البته نوع محصول برخی از کسب‌وکار‌ها به نوعی است که ارتباط مستقیمی با تحریم‌ها دارند و منفعل شدن اجباری را برای آنها به همراه داشته است. جدا از همه انتقاد‌هایی که احتمالا متوجه این گزارش خواهد شد، باید این را هم در نظر بگیریم که راه‌حل پاسخ به شرایط تحریم منفعل شدن نیست و باید به تلاش در هر شرایطی ادامه داد.

استراتژی فرار رو به جلو
سامان فائق، کارشناس توسعه کسب‌وکار

در شرایط حال حاضر ایران، کسب‌وکار‌های مختلف دچار تنش‌هایی هستند. قیمت کالاها در حال افزایش، نرخ ارز دچار نوسان و در یک جمله کسب‌وکار‌ها دچار سردرگمی و شک هستند. در چنین شرایطی یک استراتژی فرار رو به جلو می‌تواند یک استراتژی مناسب و کاربردی باشد. از آقای سلیمانی، مالک مجموعه کاله شنیدم که در زمان‌های تحریم و سخت شدن شرایط کسب‌وکار، با این استراتژی توانسته‌اند کارنامه درخشانی را به نسبت بقیه زمان‌ها برای کاله بیافریند. به جای منفعل بودن و صبر کردن و کاری نکردن سعی کنید چرخ کسب‌وکار خود را بهتر از قبل بگردانید و دقت داشته باشید که:
۱- در این شرایط همه عقب کشیده‌اند و بازار از رقیب خالی است.
۲- در این شرایط با بازاریابی و تبلیغات می‌توانید مشتریان بیشتری را با مجموعه خود آشنا کنید.
۳- جذب مخاطب و مشتری در این مقطع زمانی باعث می‌شود پس از گذر از این دوره سخت حتما رونق بیشتری متوجه کسب‌وکارتان شود.
یکی از مدل‌هایی که در شرایط تحریم جواب می‌دهد از کلمه Guilty Pleasure بر می‌آید. معنی تحت‌اللفظی این عبارت در زبان انگلیسی دقیقا یعنی لذت گناه، ولی این عبارت در قالب اصطلاح چیزی شبیه فیلم، برنامه تلویزیونی یا یک موزیک است که برای شما احساس خوبی به ارمغان می‌آورد، ولی احترام زیادی را نه.
مثال: ممکن است همه ما در خودرو با یک آهنگ که به نظر عموم مردم بی‌کلاس است، خیلی لذت ببریم و در خودرو صدایش را بلند کنیم، ولی اگر با دو نفر از همکاران‌مان کسی را ببینیم که این کار را کرده، او را مسخره کنیم. در واقع Guilty Pleasure احساس لذت پنهانی از مواردی است که به نظر جامعه باکلاس یا خوب به نظر نمی‌رسند.
در بازاریابی می‌توانید Guilty Pleasure بازار هدف و مخاطب را پیدا و روی آن تمرکز کنید. گاهی تبلیغ‌دهنده‌ها خجالت می‌کشند که کلاس خودشان را از دست بدهند یا مورد تمسخر قرار بگیرند یا شخصیت برندشان خدشه‌دار شود، ولی شجاعت و هوشمندی می‌تواند بسیار موثر باشد. با استفاده از این نقطه‌ضعف مخاطبان می‌توانید آنها را جذب کنید، ولی موارد زیر را هم باید در نظر داشته باشد:
– از هجوم کامنت‌های اعتراضی نترسید. معمولا افرادی که اعتراض سخت‌تری دارند همان افرادی هستند که در حال کتمان لذت پنهانی خود هستند.
– تمامی کامنت‌ها را با احترام جواب دهید و عصبانی نشوید.
– حتما یک روش ارتباطی خوب با مخاطبان‌تان در نظر بگیرید. مثلا از آنها تقاضا کنید در خبرنامه ایمیلی شما ثبت‌نام کنند.
– برای تولید محتوا در این سبک حواس‌تان باشد از ادب خارج نشوید.
این روش در زمان تحریم به دلیل قدرت نفوذ بالا به نسبت روش‌های دیگر و هزینه‌اش که پایین‌تر از بقیه روش‌هاست، روش خوبی است.
روش دیگری که در زمان تحریم می‌توان از آن بهتر استفاده کرد شبکه‌های اجتماعی‌اند که معمولا گزینه خوبی برای تبلیغات در زمان تحریم هستند.
همان‌طور که قبلا گفتم، در زمان تحریم اکثر شرکت‌ها وضعیت غیرفعال به خود می‌گیرند تا با نوسانات ناگهانی بازار دچار مشکل نشوند و به همین دلیل بازار خالی از رقیب خواهد بود. از طرفی این منفعل بودن باعث می‌شود تعداد زیادی از افراد جامعه وقت اضافه زیادی داشته باشند و به همین دلیل مراجعه به شبکه‌های اجتماعی جهت پر کردن وقت‌های خالی رو به افزایش می‌گذارد. تولید و ارائه یک محتوای خوب در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث جذب مخاطبان بیشتری شود. البته برای به نتیجه رسیدن این نکات در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی دقت کنید:
۱- روی یک یا دو شبکه تمرکز کنید. لزومی ندارد تمامی شبکه‌های اجتماعی را فعال کنید. اینطور تمرکز شما بیشتر خواهد بود.
۲- برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی که انتخاب می‌کنید یک استراتژی مبتنی بر ماهیت آن داشته باشید. مثلا اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس است. پس سعی کنید بر این اساس رفتار تولید محتوای خود را تنظیم کنید.
۳- از تکنیک‌های افزایش بازدید رایگان مثل استفاده درست از هشتگ‌ها و تگ‌ها استفاده کنید.
۴- برای محصولات خود یک صفحه فرود اختصاصی درست کنید و محتواهای تولیدی خود در شبکه‌های اجتماعی را به صفحات مرتبط خود لینک کنید.
۵- به کامنت‌ها اهمیت ویژه دهید و به تک‌تک کامنت‌ها چه خوب باشد چه بد پاسخ مناسب دهید. موارد، اعتراضات و سوالات را با حساسیت بالا پیگیری کنید و نتیجه را به اطلاع مخاطب‌تان برسانید.
۶- از ابزار‌های تحلیلی و آنالیز عملکرد خود و رقبا استفاده کنید. اینطور متوجه میزان اثر‌پذیری محتواهای تولیدی خود خواهید شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.