صفحه اصلی / فرهنگی / سنگینی بار کامیونها بر دوش ‘کوچه’
سنگینی بار کامیونها  بر دوش ‘کوچه’

پل تاریخی کوچه کنگاور

سنگینی بار کامیونها بر دوش ‘کوچه’

پل تاریخی کوچه کنگاور به عنوان یک اثر ارزشمند دوران صفویه برای حفاظت و نگهداری، نیازمند توجه بیشتر و جلوگیری از تردد خودروها بر روی آن است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، پل تاریخی کوچه در هفت کیلومتری شرق شهر کنگاور، در مسیر جاده کنگاور به تویسرکان در روستای کوچه واقع شده که بر روی رودخانه ‘خرم رود' در جهت شمال شرقی – جنوب غربی احداث شده است.
طبق اسناد به دست آمده تاریخ ساخت پل کوچه به دوره سلطنت شاه عباس صفوی بر می گردد.
چند وقتی است عملیات مرمت و بهسازی بر روی این پل آغاز شده است. این اثر تاریخی تاکنون چند بار مرمت شده ولی به دلیل عبور و مرور خودروهای سنگین از روی آن چند شکاف بزرگ برداشته و برای جلوگیری از تخریب آن یک راه جایگزین برای عبور و مرور اهالی روستا در نظر گرفته شده است.
متاسفانه طی سالهای گذشته با وجود بستن مسیر عبور و مرور خودروها و وجود مسیر جایگزین، برخی اهالی منطقه با بی مهری حایل فلزی که برای مسدود کردن مسیر از آن استفاده می شده را شکسته و دوباره بر روی پل رفت و آمد می کنند.
حقیقت آن است که ترک ها و شکاف های این پل بر اثر تحمل فشار زیاد کامیون های با بار آجر ۵۰ تن به بالا است که روزانه بر روی آن تردد می کنند. باید یادآور شد حدود ۱۰ کوره آجرپزی در روستای کوچه فعال است که برای حمل مصالح خود از مسیر پل استفاده می کنند.
مشاهدات و بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد، مسیر جایگزین که برای مردم روستا در نظر گرفته شده، حدود ۳۰۰ متر است که با کمک دهیاری و شورای روستا شن ریزی شده و هم اکنون که پل مورد مرمت قرار گرفته مردم از این مسیر استفاده می کنند.
رئیس شورای اسلامی روستای کوچه معتقد است؛ ساکنان این روستا تنها زمانی رضایت دارند از مسیر جایگزین استفاده کنند که این مسیر آسفالت شود.
علی کوچه ای اضافه کرد: حضور شرکت جهاد نصر همدان که برای ۲ بانده کرده محور کنگاور – تویسرکان در روستای کوچه مستقر شده اند، فرصت بسیار خوبی است که برای زیرسازی و آماده سازی مسیر جایگزین روستا از تجهیزات این شرکت استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای تعریض بخشی از مسیر جایگزین نیاز به مذاکره با کشاورزان است که شورای روستا وظیفه خود می داند این مشکل را نیز مرتفع نماید.
دهیار روستای کوچه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از قول مساعد فرماندار کنگاور برای آسفالت مسیر جایگزین که راه قدیمی روستای کوچه به شهرستان تویسرکان بوده است، خبر داد و افزود: طی پیگیری ها و نامه نگاری های فراوانی که طی سالهای گذشته انجام شده بالاخره فرماندار کنونی کنگاور قول دادند به ما کمک کنند.
حسین بیات افزود: شورای روستا و مجموعه بخشداری و دهیاری تمایل زیادی برای بستن مسیر پل دارند، ولی باید مسیر جایگزین به استانداردهای لازم برسد که مردم هم تمایل داشته باشند در این مسیر تردد کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور نیز به اهمیت و ارزش پل تاریخی کوچه اشاره کرد و افزود: این پل در ۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
منوچهر پاشایی افزود: این پل به طول ۸۰ متر و عرض پنج متر می باشد که شامل ۶ پایه سنگی است که چهار پایه مرکزی آن هر یک به عرض ۱۰/۳ متر است.
وی ادامه داد: پایه های این پل که از ۲ بخش تشکیل شده است در بخش اول پایه بصورت مکعب مستطیل و بخش دوم شامل آبشکن مثلثی شکل می باشد.
به گفته پاشایی؛ پایه های این پل برخلاف سایر پل های استان کرمانشاه تنها در یک طرف پایه (قسمت شمالی) دارای آبشکن است این پایه ها در قسمت داخل به وسیله لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.
این مسئول همچنین ادامه داد: این پل دارای چهار دهانه نامساوی است که ارتفاع هر یک از این دهانه ها از کف رودخانه تا تیزه قوس در وضع موجود در حدود ۱۰/۲ متر می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور در ادامه با بیان اینکه با پیگیری هایی که سال گذشته در کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان انجام شد و حمایت های فرماندار وقت، مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال برای ترمیم و مرمت این پل اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه مرمت این پل توسط میراث فرهنگی در حال انجام است، یادآور شد: در شرح موافقت نامه مرمت این پل، مسدود کردن محل عبور و مرور خودروها با ایجاد دیوارهایی در ۲ طرف پل، دوخت و دوز ترک های طاق، مرمت و نصب سنگ آزاره، مرمت نماهای آجری، بندکشی، مرمت دست انداز پل و اصلاح و مرمت کف در نظر گرفته شده که باید مورد توجه ناظر مربوطه و پیمانکار قرار گیرد.
پاشایی ابراز امیدواری کرد؛ کمیته برنامه ریزی شهرستان کنگاور و مسئولان استانی اعتبارات مورد نیاز زیرسازی و آسفالت مسیر جایگزین این روستا را فراهم کنند تا این اثر ارزشمند برای آیندگان به یادگار بماند.
وی با نکوداشت فرهنگ دوستی و دقت نظر مردم کنگاورعنوان کرد: پیگیری‌های مردمی در جهت حفاظت از آثار تاریخی بخصوص پل کوچه، باعث دلگرمی کارکنان میراث فرهنگی در جهت انجام هرچه بهتر وظایف خود در قبال خواسته‌های ایشان می شود.
فرماندار کنگاور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معبد آناهیتا، گودین تپه و پل کوچه مهمترین آثار گردشگری شهرستان محسوب می‌شوند، اما متاسفانه اقدام های اساسی و زیربنایی در خور شانی که زمینه ‌ساز جذب گردشگر و رونق گردشگری باشد در این مناطق انجام نشده است.
خیراله خزایی یکی از برنامه های مهم در شهرستان کنگاور را موضوع میراث فرهنگی دانست و افزود: انتظار و مطالبه افکار عمومی، بهبود وضعیت میراث فرهنگی در شهر کنگاور و بخش هاست.
فرماندار کنگاور در ادامه اظهار کرد: تردد وسایط نقلیه سنگین از روی پل کوچه به آن آسیب می زند و آسفالت مسیر کنارگذر بر روی رودخانه خرم رود ضروری است.
وی قول مساعد داد، مشکلات مردم برای تردد در مسیر کنار گذر پل را حل نماید.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر ۷۶ هزار نفر در ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
۸۰۶۶/۷۴۴۷

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.