صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / ۵ هزار نفر را از خودکشی نجات دادیم

رئیس سازمان بهزیستی:

۵ هزار نفر را از خودکشی نجات دادیم

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال گذشته موفق شدیم ۵ هزار نفر را که اقدام به خودکشی کرده بودند، از مرگ حتمی نجات داده و با مداخله به هنگام آنها را از این کار منصرف کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه اردبیل، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان اردبیل اظهار کرد: در حال تهیه سند شیوع‌شناسی خودکشی در کشور هستیم تا با توجه به نتایج این شیوع‌شناسی در استان‌های مختلف نسبت به کاهش خودکشی و برنامه‌های پیشگیرانه در این زمینه اقدام عملی را انجام دهیم.

وی با بیان این که میزان خودکشی در کشور ۶ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور است، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در استان کرمانشاه و بعد از زلزله آبان‌ ماه در ۸ ماه اخیر هیچگونه افزایش میزان خودکشی را در مناطق زلزله‌زده شاهد نبودیم و این نتیجه مداخلات بهنگام در کاهش میزان خودکشی در این مناطق است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور گفت: در حال حاضر در تمام شهرهای اردبیل با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس مستقر شده یا نسبت به دایر شدن آن اقدام کردیم.

محسنی بندپی به وضعیت مناسب استان اردبیل در حوزه پیشگیری همچون برنامه غربالگری شنوایی با ۱۰۰ درصد پوشش و بینایی‌سنجی با ۹۵ درصد پوشش کودکان و نوزادان اشاره کرد و افزود: در تعاریف سازمان بهداشت جهانی عملکرد بیش از ۹۰ درصد یک موفقیت و امتیاز مثبت برای کشورها تلقی می‌شود که ما در این زمینه موفق عمل کردیم.

وی اقدامات خوب استان اردبیل را در کاهش میزان طلاق و رتبه ۳۱ این استان در بحث شیوع‌شناسی اعتیاد را به همراه اقدامات پیشگیرانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی یادآور شد و تصریح کرد: ۱۸۰ هزار زوج در کشور در سال گذشته از مراکز بهزیستی مشاوره ازدواج گرفتند.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد فعالیت مراکز ترک اعتیاد نیز بیان کرد: در دو سال اخیر صدور مجوزها را در این زمینه به استثنای مراکزی که زنجیره خدمات خود را در بخش روانشناسی، مددکاری، مشاور و درمانگاه تکمیل کرده‌اند، محدود کردیم و بر این باوریم در کنار استفاده از روش‌های سم‌زدایی حمایت‌های روانی و اجتماعی نیز باید از ترک‌کنندگان اعتیاد انجام شود.

محسنی بندپی به افزایش مراکز TC و تلاش برای کاهش گرایش نوجوانان، زنان و دانش‌آموزان به سمت اعتیاد خبر داد و افزود: سازمان در همه این حوزه‌ها برنامه‌ها و رویکردهای عملیاتی دارد.

رونمایی از قانون جامع حمایت از معلولان سه‌شنبه هفته آینده

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه با قدردانی از همراهی مجلس در بازنگری و تصویب قانون جامع حمایت از معلولان بیان کرد: در قانون جدید برای مناسب‌سازی فضای شهری، حمایت از تشکل‌های مردمی معلولان، بسته‌های متنوع خدمات توانبخشی، پرداخت حق پرستاری به معلولان، سهمیه ویژه استخدامی آنها، تامین مسکن، پوشش بیمه‌ای و … راهکار مناسب در نظر گرفته شده است.

محسنی بندپی بیان کرد: هفته آینده آئین رونمایی از قانون جدید حمایت از معلولان در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۹۲ درصد کارهای سازمان بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده و ما غیر از شیرخوارگاه، تصدی‌گری دولتی را رها کردیم؛ به طوری که یک هزار و ۲۰۰ مرکز مشاوره در کشور به همت بخش خصوصی فعالیت می‌کند و در کنار آن مراکز نگهداری سالمندان، توانبخشی و شبه خانواده به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس سازمان بهزیستی امر اطلاع‌رسانی، خدمات غربالگری و جلوگیری از تک‌بعدی‌نگری را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال جاری کارزار رسانه‌ای مبارزه با گل و شیشه را در کاهش گرایش جوانان به اعتیاد مد نظر قرار داده و در این باب اقدامات خوبی را آغاز کردیم.

محسنی بندپی اظهار کرد: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و جلب مشارکت آنها را مد نظر قرار دادیم و در ۶ استان کشور بسته‌های مددکاری و همچنین خدمات روانشناختی در دستور کار قرار گرفته است.

وی به طرح رصد آسیب‌های اجتماعی و غربالگری خشونت علیه کودکان و راه‌اندازی کلینیک‌های کنترل خشم اشاره و خاطرنشان کرد: ما افزایش مهارت‌های زوجین را قبل از ازدواج در راستای ارتقای سلامت روان مهم می‌دانیم و بر این باوریم در این زمینه باید اقدامات موثری انجام شود.

محسنی بندپی به فعالیت مجتمع‌های خدماتی بهزیستی و همچنین سه رویکرد پیشگیری اجتماعی و توانبخشی اشاره کرد و افزود: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که ما در کنترل آسیب‌های اجتماعی به حالت ایستایی رسیده‌ایم و وضعیت در بحث طلاق و اعتیاد در یک شیب رو به کاهش قرار گرفته به طوری که ما با شناسایی محلات پرخطر در حوزه اعتیاد سعی می‌کنیم با کمک ۵ هزار و ۲۰۰ تیم اجتماع‌محور آسیب‌ها و دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم.

وی از افزایش مدت نگهداری معتادان تا سه ماه و ضرورت بازگرداندن آنها به چرخه سلامت خبر داد و گفت: ۳ هزار معتاد در کشور در سال گذشته مورد درمان قرار گرفته و ما سعی می‌کنیم این افراد سالم را مورد حمایت شغلی، مسکن و انگیزه‌های مجدد زندگی قرار دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خط ۱۲۳ در تمام استان‌ها در بحث جلوگیری از کودک‌آزاری، همسرآزاری و کاهش خشونت با پیگیری‌های قضائی فعال است و ما در حوزه پیشگیری‌های اولیه و ثانویه بر این باوریم که طرح پیوست سلامت اجتماعی باید در توسعه اشتغال و کارآفرینی مد نظر باشد.

محسنی بندپی همچنین به تدوین سامانه اطلس اجتماعی اشاره و اظهار کرد: در سال جاری و در حمایت از خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی ۱۴ درصد افزایش مستمری را به همراه جذب افراد پشت نوبت مد نظر قرار دادیم و در راستای ایجاد اشتغال امسال ظرفیت تولید ۷۰ هزار اشتغال مدنظر و مورد توجه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.