چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / وفور ارز صادراتی در بازار ثانویه
وفور ارز صادراتی در بازار ثانویه

«كسب‌وكار» ضرورت تعادل بخشی به عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه را بررسی می کند

وفور ارز صادراتی در بازار ثانویه

نرخ توافقي ارز بين صادركننده و واردكننده كه به لحاظ قيمتي سقفي ندارد، هشداری است به سرکشی‌های دلار، به طوري كه برخي خوش‌بين به كاهش قيمت دلار يا واقعي شدن آن طي روزهاي آتي هستند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار ثانویه روز گذشته نخستین روز کاری خود را شروع کرد. نخستین معامله بازار ثانویه ارز با دلار ۷۵۲۳ تومانی انجام شد. به گفته یک مقام مسئول، دیروز (سه‌شنبه) نخستین معامله صادرکنندگان غیرنفتی و غیرپتروشیمی در بازار ثانویه ارز انجام و براساس ارز درهم با نرخ ۲۰۵۰ تومانی معادل هر دلار ۷۵۲۳ تومانی انجام شد. امیر نجومی، دبیر سابق کانون صرافان ایران گفت: با آغاز به کار این بازار نخستین معامله صادرکنندگان غیرنفتی و غیرپتروشیمی با ارز درهم به نرخ فروش ۲۰۵۰ تومان معادل هر دلار ۷۵۲۳ تومان در سامانه نیما و از طریق صرافی رویال انجام شد.
با این حال درباره بازار ثانویه چالش‌هایی هم مطرح است. رئیس کنفدراسیون صادرات از یک سو معتقد است میزان ارزهای صادراتی دو برابر تقاضای موجود برای این ارزها در بازار است که معادله عرضه و تقاضا برای این ارزها را در بازار به هم می‌زند و مسبب عرضه ارزهای صادراتی با قیمت‌های غیرواقعی خواهد شد. از سوی دیگر در این بازار صرافی‌ها واسطه معامله کالاهای گروه سوم شده‌اند که به اعتقاد رئیس کنفدراسیون صادرات، فعالیت این دسته باید محدود به صرافی‌های مجاز و شناخته‌شده باشد تا سوءاستفاده‌های ارزی به حداقل برسد و خرید و فروش ارز در کوچه و بازار اهداف مسئولان از تحقق قیمت واقعی برای ارز را به تاخیر نیندازد. به گفته لاهوتی، حجم واردات گروه کالایی ۳ در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۵٫۵ میلیارد دلار خواهد بود، در صورتی که حجم ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور در بدبینانه‌ترین حالت بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. بنابراین با عرضه دو برابری ارز صادراتی و تقاضای
۵۰ درصدی واردات، نرخ‌های اظهارنامه صادراتی به نرخ واقعی خود هم نخواهد رسید؛ ازاین‌رو شاید لازم باشد دولت اولویت دوم کالاهای وارداتی را هم به فهرست خریداران ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اضافه کند. طبق برخی از بررسی‌ها، اما راه‌اندازی بازار ثانویه زنگ خطری برای دلالان ارز به شمار رفته، به طوری که در تکاپوی فروش ذخایر ارزی خود افتاده‌اند و از ترس کاهش قیمت ارز به دنبال خریدارند. یک نقیصه هم البته به بازار ثانویه گرفته می‌شود و آن تامین ارز بخش خدمات است که هنوز وارد بازار ثانویه نشده و دولت برای ارز مسافرتی فعلا تمهیدات مناسبی را نیندیشیده که به گفته برخی از مسئولان، البته قرار است دوباره صرافی‌ها ارز بخش خدماتی را تامین کنند و فعالیت آنها به رسمیت شناخته شود که قطعا سبب می‌شود ثبات به بازار بازگردد.

فرصتی دوباره برای واقعی شدن نرخ ارز
محمدحسین برخوردار، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران در این رابطه با اشاره به اینکه بازار ثانویه مجالی دوباره برای واقعی شدن قیمت دلار است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار است. هم دولت و هم صادرکننده‌ها از افزایش قیمت‌ها زیان می‌بینند، چراکه هر چقدر قیمت‌ها بالا برود، رکود سنگین‌تر می‌شود و در نهایت این عرضه‌کنندگان هستند که از سیاست‌های افزایش قیمت زیان می‌بینند. وی با اشاره به وضعیت مشابهی که در این راستا گریبان‌گیر بخش مسکن شد، توضیح می‌دهد: رکود سنگین بخش مسکن ناشی از این است که خریداران این بخش قدرت خرید ندارند. در رابطه با دلار هم همین‌طور باید قیمت‌ها واقعی باشد وگرنه نمی‌توان انتظار خرید داشت یا نیازهای ارزی پاسخ داده شود.

نرخ ۸ هزار تومان در بازار ثانویه منطقی نیست
برخوردار با بیان اینکه نرخ ۸ هزار تومانی در بازار ثانویه برای دلار منطقی نیست و خود به گرانی در بازار و تاثیر منفی بر زندگی آحاد مردم دامن خواهد زد، می‌گوید: قیمت دلار باید واقعی باشد، نه قیمت ۸ هزار تومان که روی زندگی مردم اثر منفی می‌گذارد. مردم حقوق ثابت و سرمایه مشخصی دارند و افزایش قیمت‌ها یعنی تشدید رکود و مستولی شدن جو منفی در بازار که به نفع هیچ کسی نیست. عضو سابق اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضای ارز صادراتی باید به تعادل برسد تا شاهد قیمت‌های نجومی یا پایین در این بازار نباشیم، می‌افزاید: دولت باید موضوع تعادل در عرضه و تقاضای ارز صادراتی در بازار ثانویه را رعایت کند وگرنه درگیر همان مسائلی می‌شود که به دلیل پیش‌بینی‌های غلط ارزی و همچنین سوءاستفاده‌ها رخ داد؛ چیزی که درنهایت دولت را ناگزیر از راه‌اندازی بازار ثانویه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.