چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / سیگنال به نظام صنفی برای جابه جایی نمایشگاه تلکام
سیگنال  به  نظام  صنفی  برای جابه جایی  نمایشگاه   تلکام

«كسب‌وكار» خبر انتقال نمایشگاه الكامپ به شهر آفتاب را بررسی می کند

سیگنال به نظام صنفی برای جابه جایی نمایشگاه تلکام

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از او خواست که هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر محل برگزاری نمایشگاه الکامپ و سایر نمایشگاه‌های پرمخاطب از محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به شهر آفتاب اقدام کند.
این خبر چند روز گذشته نقل محافل استارت‌آپی بود و انتقادات بسیاری را در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا آغاز الکامپ به همراه داشت. البته این ابلاغیه براساس مصوبات قانونی صادر شده و وزیر کشور به استناد بند ۲۷ و ۲۸ از ۱۳۳امین مصوبه شورایعالی هماهنگی ترافیک به وزیر صنعت دستور انتقال نمایشگاه الکامپ را داد که متن این دو بند در ادامه آمده است.
بند ۲۷ – در زمینه مدیریت ترافیک در معابر بزرگراهی شمال تهران مقرر شد شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی برنامه برگزاری نمایشگاه‌های خود را به شورای حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران جهت اخذ مجوز ارائه کند و همچنین نمایشگاه‌های پرمخاطب به نمایشگاه شهر آفتاب برود.
بند ۲۸ – در راستای مدیریت ترافیک سطح شهر مقرر شد مدیریت تمامی فضاهای نمایشگاهی سطح شهر، برنامه برگزاری نمایشگاه‌های خود را جهت اخذ مجوز به شورای حمل‌و‌نقل ارائه کند.

تغییر محل برگزاری نمایشگاه در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا آغاز الکامپ
بسیار از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های این حوزه ثبت‌نام‌شان را برای شرکت در الکامپ امسال در اردیبهشت ماه انجام داده‌اند و منطقی به نظر نمی‌رسد که بعد از ثبت‌نام و تعیین غرفه‌ها و زمان‌بندی و فاصله کم تا آغاز الکامپ محل برگزاری نمایشگاه تغییر کند. البته آنطور که کارشناسان این حوزه می‌گویند، اعلام انتقال محل برگزاری الکامپ به شهر آفتاب در فاصله چند روز به برگزاری آن ناآگاهانه هم نیست و دلایل خاص خودش را دارد.

استفاده از نام الکامپ برای وایرال کردن شهر آفتاب
عادل طالبی، متخصص کسب‌وکار و شرکت‌کننده در الکامپ
درست است که بسیاری از تصمیمات مهم در کشور ما ناگهانی گرفته می‌شود، اما این تصمیم ناگهانی نبوده است. از مدت‌ها پیش این موضوع در حال بررسی بود. پس از بررسی‌ها به تدریج اخباری از شورای شهر می‌رسید که این جابه‌جایی‌ها انجام می‌شود. قطعا افرادی که در این زمینه صاحب‌نظر (اجرایی یا مشورتی) بودند در حال کار روی موضوع بودند و بعد از آن به تدریج، رد خبری که از وزارت کشور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت را می‌توانستیم در خبرگزاری‌ها دنبال کنیم. جابه‌جایی الکامپ فرایندی چند روزه نیست و مدت‌هاست که روی آن کار شده است و بسیاری از افراد هم احتمالا از پیش‌رو بودن این اتفاق آگاه بودند. بد نیست به آرشیو‌های دوم تیر ماه مراجعه کنید که در صحبت‌های اعضای شورای شهر می‌توانستیم رد این تصمیم را به شکل واضح و شفاف ببینیم. علاوه بر فراهانی، عضو شورای شهر تهران در دوم تیرماه همین امسال که به موضوع صراحتا اشاره داشت، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر هم روی این موضوع تاکید داشته است.
اما درباره این سوال که آیا امسال محل برگزاری الکامپ تغییر می‌کند یا خیر، نظر شخصی من این است که امسال الکامپ در محل «دائمی» نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. در واقع، موضوع مطرح‌شده ازسوی اعضای شورای شهر به نوعی ارسال یک سیگنال به نظام صنفی برای نمایشگاه تلکام بوده است. بعید است الکامپ در این دوره جابه‌جا شود، اما شورای شهر با این کار و انتخاب الکامپ برای رسانه‌ای کردن موضوع احتمالا خواسته است از پتانسیل موجود در شرکت‌کنندگان الکامپ در فضای دیجیتال برای وایرال شدن موضوع و نام شهر آفتاب استفاده کند و اتفاقا تا اینجا موفق هم بوده است. اینطور به نظر می‌رسد که زمان‌بندی جالب اعلام این خبر، آن هم در فاصله چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه الکامپ با این هدف بوده که یک پیام برای نمایشگاه‌های بعدی و مجریان و برگزار‌کنندگان آن ارسال شود و هدف اصلی، استفاده از پتانسیل‌های موجود در شرکت‌کنندگان الکامپ (صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و دارندگان بالاترین میزان Impression در رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال) برای وایرال کردن خبر بوده است.
از منظری دیگر، می‌توان موضوعات سیاسی را هم در این امر دخیل دانست. می‌توان متصور بود که در واقع، این خبر پیامی است که به صورت واضح، وزارت کشور برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده یا به طور خاص‌تر، فرض کرد رحمانی‌فضلی مایل بوده است پیامی به شریعتمداری بدین‌ترتیب ارسال کند. اگر چنین دلیلی صحت داشته باشد، می‌توان بررسی کرد که چرا این پیام به این شکل ارسال شده است.
اگر قصد و میل به جابه‌جایی جدی بود، به نظر می‌رسد در یک نشست، بدون نیاز به رسانه‌ای شدن، موضوع مطرح، تصمیم‌گیری انجام و در نهایت طی حکمی مستقیما به برگزارکننده ابلاغ می‌شد. عدم در پیش گرفتن این مسیر معمول و مرسوم نشان می‌دهد موضوع جابه‌جایی الکامپ لااقل برای دوره پیش‌رو، موضوعی اجرایی نیست و بیشتر یک اخطار برای نمایشگاه‌های بعدی است. بنابراین فعلا جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانیم برای شرکت در الکامپ در محل «دائمی» نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خودمان را آماده کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش کسب و کار نیوز ، ایرادت شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.