جذب  سرمایه  در حاشیه اینوتکس گرانقیمت

«كسب‌وكار» از كافه سرمايه گزارش مي‌دهد

جذب سرمایه در حاشیه اینوتکس گرانقیمت

محمد جوادی قاضیانی

یکی از دغدغه‌های استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌ها برای شروع کارشان مسائل مالی است که شروع آنها را با تاخیر مواجه می‌کند و حتی اگر شروع‌شان هم بدون مسائل مالی آغاز شده باشد، باز هم برای توسعه کارشان و ایده‌ای که دارند به سرمایه نیاز دارند. برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها راهکار‌های متفاوتی از پس‌انداز‌های شخصی گرفته تا دریافت وام و سوبسید‌های دولتی پیشنهاد می‌شود، ولی راهکاری که به نظر باید بیش از پیش به آن توجه شود سرمایه‌‌های زیادی است که در کشور ما بدون استفاده باقی مانده‌اند و اگر هوشمندانه به این حوزه تزریق شوند می‌توانند تاثیرات مثبتی را بگذارند. وصل کردن این سرمایه‌ها به ایده‌ها و صاحبان استارت‌آپ‌ها کار دشواری است که برخی از شرکت‌ها در این حوزه وارد شده‌اند و این کار‌ها را انجام می‌دهند که بعضا هم سامانه‌های تامین مالی جمعی هستند. در اینوتکس ۲۰۱۸ با تمام انتقاد‌هایی که سکوت برخی از افراد متخصص این حوزه را نیز به همراه داشت، نکته مثبتی را تحت عنوان «کافه‌سرمایه» شاهد بودیم که فرابورس و کارن کراد، سرمایه‌گذاران استارت‌آپی و استارت‌آپ‌ها را دور یک میز نشانده بودند. «کسب‌وکار» در این گزارش با حامد حدائقی، مدیر توسعه کسب‌وکار کارن‌کراد پیرامون کافه‌سرمایه به گفتگو پرداخته است.

فعالیت کارن‌کراد در چه حوزه‌ای است؟
تقریبا یک سال و نیم است که کارمان را خیلی جدی شروع کرده‌ایم و از حدود یک سال قبل هم بحث تحقیق و توسعه کارن‌کراد را داشتیم که در آن تمام فرایندهای‌مان بیرون کشیده شد. کاری که درواقع ما در کارن‌کراد می‌خواهیم انجام بدهیم، به نوعی شتاب‌دهندگی مجازی است و تمرکزمان روی جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌هاست تا بتوانیم برای استارت‌آپ‌ها سرمایه جذب کنیم و تسهیل‌گری را برای استارت‌آپ‌ها داشته باشیم.

کافه‌سرمایه از کجا آغاز شد؟
نخستین بار با این ایده در فین‌استارز با کمک و همکاری فرابورس وارد شدیم و در آن رویداد حدود ۱۵۰ جلسه هماهنگ شد که ۸۵ درصد از آنها برگزار شدند و بازخورد بسیار خوبی را گرفتیم.در آن رویداد حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه جذب استارت‌آپ‌ها شد. کافه‌سرمایه به این صورت است که سرمایه‌گذار یک میز مشخص دارد و هر استارت‌آپ بسته به میزان زمان فرصت دارد تا با سرمایه‌گذار‌های مختلف جلسه خصوصی داشته باشد.

کافه‌سرمایه توسط چه کسانی برگزار می‌شود؟
کارن‌کراد و به کمک فرابورس٫

چند استارت‌آپ از آنها در فین‌استارز به قرارداد رسیدند؟
فکر می‌کنم دو استارت‌آپ به قرارداد رسیدند.

شرایط شما برای پذیرش یک ایده چیست؟
ما در حال حاضر ایده را حمایت نمی‌کنیم و به نظر ما ایده آن چیزی نیست که در واقع ارزش یک استارت‌آپ باشد و خیلی از موارد دیگر ازجمله تیم، تخصص، تجربه، توانایی و… هستند که برای ارزش‌گذاری یک استارت‌آپ مورد نیاز هستند.

MVP هم جزو ملزومات پذیرش است؟
بله، از آنها می‌خواهیم.

باید در چه حدی باشد؟
این مورد کاملا در کسب‌وکار‌های مختلف متفاوت است. ممکن است که MVP یک استارت‌آپ زود آماده شود و یک یا دو هفته بعد از جلسات با ما آماده باشد که ما این قضیه را قبول می‌کنیم و از آن طرف هم ممکن است این فرایند بسیار طولانی باشد. ما طبیعتا چنین طرح‌هایی را حمایت نمی‌کنیم، چون عملا تا وقتی که کمینه محصول نداشته باشند خیلی به سرمایه نیاز ندارند. پس وقتی به سراغ ما می‌آیند که آن MVP را داشته باشند.

استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده در کافه‌سرمایه قبل از شرکت در کافه‌سرمایه برای ارزیابی در کارن‌کراد ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات لازم از جمله بیزینس‌پلن و… را تحویل داده‌اند؟
بله، درست است.

سرمایه‌گذار‌ها را با چه معیاری دعوت کرده‌اید؟
ما تقریبا حدود ۱۴۰ سرمایه‌گذار استارت‌آپی و کسانی که این کار را بلدند و سرمایه‌گذاری داشته‌اند با ارسال شرح یک صفحه‌ای از استارت‌آپ‌ها و اعلام علاقه‌مندی آنها به هرکدام دعوت کردیم و برای‌شان در این سه روز نمایشگاه جلسه هماهنگ شد. جلسه‌های آنها در بازه‌های زمانی نیم‌ساعته تنظیم شد و هر سرمایه‌گذار یک میز داشت و استارت‌آپ‌ها جلسه‌های نیم‌ساعته با آنها داشتند که در این سه روز بیش از ۱۵۰جلسه برگزار شد.

به قرارداد هم رسیدند؟
در این مهلت کم مطمئنا به قرارداد نمی‌رسند، چون اکثر سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها قبل از این جلسات همدیگر را نمی‌شناختند و طبیعتا هر موقع بخواهد به قرارداد برسد یک‌سری مدارک و جلسات طولانی‌تری را می‌طلبد که در مدت‌زمان اندک نمایشگاه امکان‌پذیر نخواهد شد، ولی حتما پیگیری می‌شود. در ادامه و چیزی بیش از ۶۰-۷۰ درصد سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها تمایل داشتند که جلسات آتی داشته باشند.

در الکامپ هم با عنوان کافه‌سرمایه شرکت می‌کنید؟
در الکامپ ما به عنوان کافه‌سرمایه شرکت نمی‌کنیم، چون یک‌سری از رویداد‌های خودمان را می‌خواهیم جلو ببریم. بحث‌ها و رویداد‌های متنوعی را داریم و ترجیح‌مان بر این است که تمرکزمان بر رویداد‌های خودمان باشد و به عنوان بازدید‌کننده شرکت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.