صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / قیمت زیاد نخ ابریشم، مشکل امسال پارچه‌بافان «جرگلانی»
قیمت زیاد نخ ابریشم، مشکل امسال پارچه‌بافان «جرگلانی»

قیمت زیاد نخ ابریشم، مشکل امسال پارچه‌بافان «جرگلانی»

یکی از کارآفرینان برتر در حوزه پارچه‌بافی سنتی ابریشم در منطقه جرگلان در شهرستان راز و جرگلان گفت: قیمت زیاد نخ ابریشم، مشکل امسال پارچه‌بافان جرگلان است.

پارچه‌بافان جرگلانی

«گلثوم کوهی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که پارچه‌بافی ابریشم یکی از شاخه‌های مشاغل خانگی در این منطقه مرزی است، افزود: هر کیلوگرم نخ ابریشم طی سال گذشته تا قیمت ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خریداری شد اما امسال مجبور هستیم تا این نخ‌ها را با قیمت ۳۰۰ هزار تومان خریداری کنیم.

وی ادامه داد: بنیه مالی پارچه‌بافان سنتی در این منطقه پایین است و آن‌ها نمی‌توانند نخ‌های ابریشم را با این رقم خریداری کنند.

کوهی با بیان این‌که بیشتر مردم جرگلان در فصل بهار نسبت به نوغان‌داری اقدام می‌کنند و هر سال مقادیر قابل توجهی پیله ابریشم در این منطقه تولید می‌شود، اظهار کرد: اما بنا به دلایلی هم‌چون مقارن شدن ماه مبارک رمضان با فصل برداشت پیله و تولید نخ ابریشم، میزان تولید نخ ابریشم در این منطقه بسیار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر ابریشم تولید شده به صورت پیله خریداری شده و پارچه‌بافان ناگزیرند نخ ابریشم مورد نیاز را از شهرهای مشهد و بجنورد تهیه کنند.

این کارآفرین برتر تصریح کرد: از سوی دیگر شمار تولیدکنندگان پارچه ابریشم در این منطقه افزایش یافته و نیاز به نخ ابریشم نیز افزوده شده است.

براساس این گزارش، همه پارچه‌های ابریشم تولید شده در این منطقه مصرف و برای تولید روسری و لباس ابریشم که در مجالس عروسی اهل سنت این منطقه بکار گرفته می‌شود، استفاده می‌گردد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.